Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Darty wrote:

De mij onbekende auteur van dit stuk gewag van een bij de op 25-10-1981 gepleegde aanslag op majoor Vernaillen gebruikte Mazda 626, die door Bonkoffsky is gestolen » archive.org

Is volgens mij tekst van Walter de Bock, heb afbeelding van de tekst met zijn naam. Wat fascinerend is, want Walter de Bock is volgens Wikipedia in 2007 overleden. Dus hoe komt hij aan de naam Bonkofsky?

92

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Ik denk niet dat het een tekst van WDB is, Marc. De tekst circuleert hier trouwens al een tijdje maar wie de auteur is, weet ik niet.

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Helaas kan ik de afbeelding niet plakken met de foto, waar de naam van Walter de Bock boven staat..... iemand een idee hoe je gebruiksvriendelijk een afbeelding plaatst in je tekst? Alvast bedankt!

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Ludwig D.?

95

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Véri-T wrote:

Ludwig D.?

Die D uit het artikel is André Dehaut!

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Aha. Merci now.

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

En kan er iemand een naam plakken op die Amerikaan?

98

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Is die amerikaan niet Buslik?

Het onderzoek naar de daders van de aanslag heeft omzeggens nooit stil gelegen en te Brussel werd zelfs het milieu uitgekamd. Veel leverde dit echter niet op. Maar sommige speurders hebben gezworen de zaak op te helderen, ofschoon ze in eigen kring op heel wat tegenkanting stuiten.

Nu zou er intussen een nieuwe wending zijn gegeven aan het moeilijke onderzoek naar de daders. Enkele personen werden aan de tand gevoeld en daar zou een en ander kunnen uit voortvloeien. Men weet bv. dat dezer dagen een barexploitant uit de buurt van de Louizalaan werd aangehouden.

Heeft nu deze baruitbater zich iets laten ontvallen? Het gerecht zwijgt in alle talen. Al weet men dat vanuit die bar enkele dagen na de aanslag te Hekelgem, werd getelefoneerd zowel naar het ziekenhuis te Aalst - waar het echtpaar Vernaillen-Gies werd verpleegd - en ook naar de gevangenis van Sint-Gillis.

In dit laatste verband moet er worden aan herinnerd dat bepaalde speurders een vermoeden hadden dat het neerschieten van de rijkswachtofficier in de gevangenis werd beraamd. Op dat ogenblik, eind oktober 1981, zaten verschillende drugssmokkelaars, onder wie drie inspekteurs van de Kriminele Informatie, achter slot en grendel en dit kwam door de bewijzen die kolonel Vernaillen had verzameld.

Ook zou een van die betichten zich achteraf hebben laten ontvallen dat tijdens het kaartspel in de gevangenis, een van de gedetineerde drugssmokkelaars, bedreigingen had geuit tegenover de rijkswachtofficier.

Gelet daarop laten de onderzoekers niets aan het toeval over om enig licht te werpen in een zaak die tot dusver, niet alleen met de meeste omzichtigheid werd behandeld, doch ook heel wat geruchten en insinuaties heeft doen circuleren. Een aantal dossiers is weer geopend en er komt een defilé van verdachten...

99

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Blijkbaar bestaat er een andere tweede robotfoto gelinkt aan deze aanslag. Een robotfoto van een man die voor de aanslag op Vernaillen in de buurt van zijn woonplaats werd gezien.

100

Re: Hekelgem: 26 Oktober 1981

Waar zouden we die kunnen vinden?