Re: Temse: 10 September

Ik denk dat je gelijk zou kunnen hebben over het begin van het bestand. Weet je nog dat de Saab werd gezien op een locatie waar Michel Cocu en Michel Baudet aan het werk waren. Bedenk ook dat Michel Cocu en Michel Bauet beiden voor hun arrestatie spontaan aan derden bekenden dat ze grote gebieden hadden aangevallen. Dit zijn elementen die uitdagen. Mijn probleem is wat er gebeurt vanaf Temse.

Re: Temse: 10 September

pyrénéen wrote:

Ik denk dat je gelijk zou kunnen hebben over het begin van het bestand. Weet je nog dat de Saab werd gezien op een locatie waar Michel Cocu en Michel Bauet aan het werk waren.

Ik heb daar alles over gelezen ja, met name dankzij het feit dat één van die kinderen exact het goede nummerbord wist te op te noemen bewijst dat het geen verzonnen verhaal van die kinderen is en dat het wel degelijk de Saab was die de Bende van Nijvel heeft gebruikt bij haar acties. Ook de "zelfmoord" die op dat terrein heeft plaatsgevonden ziet er zeer verdacht uit.

pyrénéen wrote:

Bedenk ook dat Michel Cocu en Michel Bauet beiden voor hun arrestatie spontaan aan derden bekenden  dat ze grote gebieden hadden aangevallen. Dit zijn elementen die uitdagen.

Daarvan kun je inderdaad niet zeggen dat ze onder druk zijn afgelegd, maar ook uit de verklaringen die wel onder grote druk (zouden) zijn afgelegd blijkt dat zij over daderkennis beschikten. Die kan hen weliswaar verschaft zijn door de ondervragers, maar niet in alle gevallen, voor zover ik lees/begrijp.

pyrénéen wrote:

Mijn probleem is wat er gebeurt vanaf Temse.

Wat is je probleem hiermee dan?

1 + 1 = 2

Re: Temse: 10 September

De data van de aanslagen zijn ook belangrijk. Uccle 25 Februari en Halle 3 Maart ... De buit 1M 600.000 Fr. In die periode ('83) was dat toch een mooie som.

Daarna, behalve de diefstal van de Saab gebeurt er gedurende 6 maanden niets. Dus, kunnen we overwegen dat we met mensen te gaan hebben die stelen wanneer ze geld nodig hebben. Na 6 maanden is het geld gaan vliegen. Ze leerden van hun verschillende schietpartijen met de politie dat ze beter moesten beschermend worden (dus diefstal van de vesten in Temse). Na Temse op 10 September? Nijvel 17 September, Ohain 2 Oktober en Beersel 7 Oktober. Toeval? Zeker niet.

En om nog meer veiligheid te hebben besluiten ze om s'nachts de kluis van de de Colruyt van Nijvel te kraken (daarom hebben ze de oxy-pad gestolen) maar dat lukt hen niet.

Re: Temse: 10 September

gloacoster wrote:

En om nog meer veiligheid te hebben besluiten ze om s'nachts de kluis van de de Colruyt van Nijvel te kraken (daarom hebben ze de oxy-pad gestolen) maar dat lukt hen niet.

Er is mij niets bekend over het werken aan een kluis, maar het kan zijn dat ze daar wel degelijk naar op zoek zijn geweest en dat anderen zich intussen ontfermden over de goederen die ze er stalen. Waarom neem je anders een oxy-pad mee inderdaad? Het schijnt dat er ook nog een Bedford vrachtwagen betrokken was bij die inbraak, zo blijkt uit deze verklaring van Michel Cocu die hier te vinden is » Daders

"We keren terug naar de bekentenissen gedaan tijdens verschillende rijkswacht- en politieverhoren. In de ontstellend precieze bekentenis van Michel Cocu wordt Michel Baudet als een van de eersten vernoemd. Aan de slachtpartij in Nijvel waarbij in de nacht van 16 op 17 september 1983 drie personen werden geëxecuteerd, hebben volgens Michel Cocu in totaal negen personen deelgenomen. Vijf van de negen droegen kogelvrije vesten. Michel Cocu liet hierbij de volgende namen vallen: Robert Becker, Jean-Claude François, Michel Baudet, Josiane Debruyn, Jean-Claude Estievenart, Jean-Louis Dramaix en Adriano Vittorio. Zo gaf hij ondermeer aan dat de bende zich aan boord van vier wagens verplaatste.

Michel Cocu had het over de Saab 900 Turbo die Adriano Vittorio begin juni 1983 in een garage in Eigenbrakel had gestolen. Adriano Vittorio zou samen met Robert Becker in deze wagen gezeten hebben. Michel Cocu heeft het verder nog over een BMW, waarin hijzelf en Michel Baudet hadden plaatsgenomen. Josiane Debruyn en Jean-Claude François bevonden zich in een Peugeuot 604 Turbo. Het laatste voertuig dat voor de expeditie naar de Colruyt in Nijvel gebruikt werd, was een zware Bedford vrachtwagen die bestuurd werd door garagehouder Francesco Nardella. Deze laatste wachtte, niet ver van Nijvel, op een parkeerstrook van de snelweg E19, op de terugkeer van de bende. Die vrachtwagen moest dienen om de door pech getroffen wagens op te laden'"

Dat die Bedford bedoeld zou zijn om door pech getroffen wagens op te laden lijkt me niet erg aannemelijk, maar nu jij over die kluis begint heb zo'n vermoeden dat die dáárvoor bedoeld was. Mochten ze hem niet open krijgen dan konden ze hem altijd nog meenemen en hun werkzaamheden op een veilige plek voortzetten. Dat zou ook verklaren waarom ze de inbraak koste wat kost wilden doorzetten, ook na de moordpartij, omdat ze een veel grotere buit in gedachten hadden dan waar ze uiteindelijk mee moesten vluchten.Wellicht was dit ook de reden dat het koppel dan maar dood moest, verblind als zij waren door de vermeende rijkdom die hen te wachten stond na deze nacht.

Je kan ook redeneren dat Michel Cocu het allemaal uit z'n dikke duim gezogen heeft, maar het is in ieder geval geen verklaring die hem opgedrongen kan zijn door de verhoorders, want die wisten hier helemaal niets van. Michel Cocu wist dan weer niet wat zij wél wisten, dus heeft het verhaal in grote lijnen verteld in de hoop dat hij geloofd zou worden, waarbij het me sterk lijkt dat hij deze details verzonnen zou kunnen hebben. Want waarom méér vertellen dan wat hem noodzakelijk leek om geloofd te worden?

1 + 1 = 2

605

Re: Temse: 10 September

Wow! Dit klopt helemaal! Zo is het inderdaad precies gegaan, maar hoe weet u dit allemaal eigenlijk?

Re: Temse: 10 September

Over die kluis ben ik niet zeker, maar ik meen me te herinneren daar in het verleden inderdaad al eerder iets over gelezen te hebben, dus ik wijs het niet bij voorbaat af Ik hoop dat Gloacoster, of iemand anders, me daar iets meer over kan vertellen, maar van jou gaat dat zeker niet komen lees ik wel.

Verder heb ik genoeg voorbehouden ingebouwd en breng dit niet als een absolute zekerheid, maar als een mogelijkheid, die veel zou verklaren. Dit soort commentaren van jou kan ik daarbij missen als kiespijn, leer eerst maar eens lezen, dan praten we daarna wel verder.

1 + 1 = 2

607

Re: Temse: 10 September

De daders waren niet bang voor eventuele rijkswacht controle want om 2 uur stopten de rondes. Daarom dat de daders tot na 2 uur gewacht hebben om toe te slaan. Tevens zijn ze daarna niet verkeerd gereden maar is er een 2de wagen betrokken. Erbij van 2 vesten is er een spoor!

Re: Temse: 10 September

De rondes van de politie stopte om 2uur. Maar daarna nam de rijkswacht over. Hier de verklaring van de gewezen hoofdcommissaris Antoine Van Hove:

"Omdat er ’s nachts bitter weinig gebeurde, besloot onze toenmalige commissaris de nachtploeg af te schaffen. We moesten om 14 uur beginnen en hadden dan om 2 uur gedaan. We konden ons toen meer toeleggen op wijkwerk. Daar viel natuurlijk wel iets voor te zeggen. Als er nadien toch iets gebeurde, moest de rijkswacht overnemen. Ons onthaal was wel 24/24 bemand om de telefoon op te nemen.

Het is nooit bewezen dat er een tweede wagen bij betrokken was. En waarom zouden 3 mannen met 2 auto's naar Temse rijden om gewoon kogelvrije vesten te stelen?

Re: Temse: 10 September

Now wrote:

De daders waren niet bang voor eventuele rijkswacht controle want om 2 uur stopten de rondes. daarom dat de daders tot na 2 uur gewacht hebben om toe te slaan. Tevens zijn ze daarna niet verkeerd gereden maar is er een 2de wagen betrokken. Erbij van 2 vesten is er een spoor!

Echt hele nuttige informatie dit! Als je het kan ontcijferen tenminste.

"Erbij van twee vesten is er een spoor."

Echt waar joh! Nou deze zaak is opgelost hoor, we zijn eruit!

1 + 1 = 2

610

Re: Temse: 10 September

amateurspecialist wrote:

Echt hele nuttige informatie dit! Als je het kan ontcijferen tenminste!

Lees!

Now wrote:

Het straffe is dat deze die ervan weten (top secret kenners) een x aantal jaren geleden een zo goed als perfecte voorzet gegeven hebben. Die voorzet kwam er omdat de onderzoeksrechter toen op de juiste plaats druk zette. Om het in voetbal termen te omschrijven, de de voorzetgever is een zeer eerbaar iemand (ik ken hem) de weinige woorden van die man zegt dan ook alles! Hij is dan ook zeer goed op de hoogte.

Het weten van het plan is een "coup de main" want alle fantasten en aandachtszoekers vallen recht door de mand. Doe anders eens de test. R Gray, plan:  "coup de main", 10 augustus een moord.Op 22 december (dag of nacht van Beersel) legt ene een verklaring af in de context van die  "coup de main". Niet vergeten dat de wagen na de Santana een diplomaten wagen was de Peugeot die gestolen werd.

Is er iemand op de hoogte? De veiligheidsdiensten dus niet onderschatten zou ik jullie adviseren :-)

Temse geen toeval de weg van de 7 vesten ook niet!