561

Re: Philippe De Staerke

Er zijn misschien geen materiële bewijzen wat betreft het aandeel van DS. Die waren er ook niet t.a.v. Bouhouche en Beijer. Ook niet t.a.v. Haemers en Co. Ook niet wat het mogelijk aandeel van de Slimans betreft en ga zo maar door ... tot in den treure toe. Wil dat zeggen dat ze niet (on)rechtstreeks betrokken waren ? Neen, absoluut niet. Maar wel een pijnlijke vaststelling.

562

Re: Philippe De Staerke

BAX wrote:
Mincky wrote:

Het moge duidelijk zijn waarom Alain dat zegt. En dan ook nog eens zonder bewijs.

Verklaar je nader, Mincky?

Het geen bewijs staat in het krantenartikel zelf. Het motief van Alain Moussa lijkt mij dit:

"Naast de dood van Jean Bultot maakt hij in zijn persbericht melding van een Luxemburgs productiehuis genaamd Sancho Panza Productions dat hem recent zou hebben gecontacteerd en een enorm bedrag hebben aangeboden in ruil voor ‘onthullingen’ over de Bende van Nijvel".

En hij is naar eigen zeggen nog maar net een jaar clean. Kijk hoe oud hij nu is, en dan nog maar net gestopt met drugs gebruiken . Wat kun je van zo'n junk geloven, en hoe geloofwaardig zal hij zijn in een rechtszaak? Lijkt mij toch niet het meest betrouwbare iemand.

vlaerenko wrote:

Er waren heel wat overeenkomsten tussen De Bende van Nijvel (aka de bende van Bouhouche) en de bende van Baasrode. Maar ik denk dat Philippe DS wel meer weet over de BVN maar buiten hand-en spandiensten geen moorden rechtstreeks op zijn geweten heeft. Hij en zijn bende van Baasrode waren simpelweg de zondebok voor de bende van Bouhouche, die als ex-rijkswachter voor de nodige manipulatie kon zorgen.

De bende pleegde tussen 1983 en 1985 in wisselende samenstelling 23 gewapende overvallen, meestal met Golf GTI’s die op bijna exact dezelfde manier tot overvalwagen waren verbouwd als bij de Bende van Nijvel. Er was één groot verschil tussen beide bendes: de bende van Baasrode loste nooit een schot. De leden gingen daar prat op en beschouwden het als een bewijs van gangstervakmanschap.

"De Bende van Nijvel tartte alle regels van de toenmalige misdaadwereld. Ze beschoot en doodde politiemensen én kinderen, en zocht meermaals zelf de confrontatie met de politie. De bende doodde bij meerdere overvallen of executies tussen 1982 en 1985 28 mensen, en zorgde voor maandenlange nationale angstpsychoses".

“Moussa zegt ook Philippe De Staerke te hebben vervoerd naar Eigenbrakel ten tijde van de Bende-aanslag daar (27 september 1985, drie doden, ddc). Hij maakt ook melding van een incident dat moeilijk te geloven valt.

Hij zegt dat hij en Philippe De Staerke op een dag na een overval, allebei tot de tanden bewapend, in een wegversperring terecht kwamen met rijkswachters en militairen. Hij zei: ‘Nu zijn we erbij.’ Waarop De Staerke hem geruststelde: ‘Maar nee, maak je geen zorgen, je zal wel zien.’ De wagen stopte, de rijkswachters keken binnen, moeten de wapens hebben gezien, en deden teken dat ze moesten verder rijden. Toen begreep Alain dat De Staerke bescherming moet hebben genoten.”

Waarom beschuldigt Alain, Philippe? Waarom zegt hij niet: "Ik heb ook deelgenomen aan De Bende van Nijvel". Maar in plaats daarvan beschuldigd hij hem.

563

Re: Philippe De Staerke

Mincky, zo een beschuldigingen in alle media zeg je niet zomaar. Er moet iets van waar zijn. Een familielid zit  er ook mee in. Gaan die allebei zoveel op het spel zetten met wat valse beschuldigingen? Wat denk je dat er nooit geweld is gebruikt bij de overvallen van de clan De Staerke. Er kan veel uitkomen nu maar er kan ook weer niets gebeuren. Maar dat wordt hogerhand beslist.

Re: Philippe De Staerke

Minky, dit van die controle en de rijkswachters (plus militairen) kan nooit waar zijn! De controles/wegversperringen werden secuur uitgevoerd die tijd en dit met de riotgun en UZI op scherp hoor. Dit op vele plekken te lande! Dat een wagen vol wapens zo maar zonder verpinken en met goedkeuring werd doorgelaten is puur fantasie! Mocht dit werkelijk zo zijn gegaan dan betekent dit dat zowat alle brigades mee in jullie complot zitten. Dit is wel heel erg veel en hard bij de haren getrokken!

Re: Philippe De Staerke

Heeft duidelijk geld of gratis onderdak nodig smile

Mocht hij te veel weten was hij ergens in de jaren wel van kant gemaakt.

566

Re: Philippe De Staerke

Je hebt gelijk Luc Paard. De controle van de rijkswacht was zooo secuur dat de eerste de beste zakenman er in slaagde om iemand uit de gevangenis te laten halen om een contract te tekenen. Je hebt het in het verleden nog eens gehad over een secure controle van de rijkswacht aan een Navo-gebouw, toen ik het ging nakijken bleek dat Securitas in die periode de bewaking deed. Voor de goede orde, ik schrijf hier geen mening neer maar bewezen feiten.

Waar haal je het eigenlijk dat sommige dingen nooit waar kunnen zijn ? Een klein beetje nuance zou niet slecht zijn.

567

Re: Philippe De Staerke

En daarom geloof ik helemaal niets van wat die junkie heeft verteld aan iedereen.

568

Re: Philippe De Staerke

Den Bart wrote:

Zo een beschuldigingen in alle media zeg je niet zomaar. Er moet iets van waar zijn. Een familielid zit er ook mee in. Gaan die allebei zoveel op het spel zetten met wat valse beschuldigingen? Wat denk je dat er nooit geweld is gebruikt bij de overvallen  van de clan De Staerke. Er kan veel uitkomen nu maar er kan ook weer niets gebeuren. Maar dat wordt hogerhand beslist.

Als elke beschuldiging geuit in de media klopt, dan kan men voor dit dossier alleen al een gevangenis bijbouwen. Maar je hebt gelijk, zoiets doet men niet zomaar, men is bijvoorbeeld al eens eenzaam op een kerstavond in coronatijden.

569

Re: Philippe De Staerke

club_le-happy-few wrote:

Heeft duidelijk geld of gratis onderdak nodig smile

Mocht hij te veel weten was hij ergens in de jaren wel van kant gemaakt.

Hij was in die jaren een gevaarlijk en machtig persoon in de prostitutie met vele connecties. Niet echt iemand die je zomaar van kant maakt zonder zelf voor gevolgen te moeten vrezen.

570

Re: Philippe De Staerke

Mincky wrote:

En daarom geloof ik helemaal niets van wat die junkie heeft verteld aan iedereen.

Is er dan werkelijk iémand op dit forum dat niét gelooft dat De Staerke erbij was?