691

Re: Philippe De Staerke

" ... Ik werd gekozen op basis van mijn dossier... " ? Werd P. De Staerke afgeperst om de fake vertoning van de ' verkenning ' in de Delhaize Aalst uit te voeren . Een ' verkenning ' in zulke wisselende toestanden zoals in een warenhuis is bullshit ! Men heeft PDS verplicht zijn kop te laten zien op een plaats waar een moordende overval zou gebeuren ! Met zijn misdaad cv was hij het perfecte zijspoor/ mistgordijn , wat dan ook gebeurt is ! Ik vermoed dat PDS niet de man is om klakkeloos in de val te lopen , wat voor hem dus wel duidelijk moet geweest zijn ! Met wat uit zijn verleden heeft men hem kunnen dwingen om naar hun pijpen te dansen ?

Re: Philippe De Staerke

Als Yvette niet had gesproken, hadden we dan geweten dat PDS naar Aalst was gegaan ?

693

Re: Philippe De Staerke

Ik meen dat er ook een caissière De Staerke herkend had en dat er ook joggers hem gezien hadden in de aanloop naar Aalst.
Iemand als Bossi (wiens berichten altijd subliem onderbouwd zijn en wiens bijdragen ik enorm waardeer) gaat dit misschien weten. Zelf beschik ik niet over bijvoorbeeld PV's die dat bevestigen.

Verder wou ik er ook even op wijzen dat Léo, wiens berichten ik ook enorm waardeer, wel erg veel veronderstellingen maakt in zijn laatste bericht.

Of De Staerke afgeperst werd om op één of andere manier mee te doen aan Aalst (en mogelijk ook andere aanslagen) is pure speculatie. We hebben daar geen enkele indicatie voor.

Waar we wel op kunnen afgaan zijn PV's en getuigenissen (die misschien ook niet 100% betrouwbaar zijn maar dat is wel waardevoller als pure speculatie).

Dat hij een verkenning deed in Delhaize (op wel exact tijdstip of misschien was zijn ex fout en was het de dag ervoor, enfin daar kan je nog over twijfelen): dat lijkt toch wel vast te staan want laten we niet vergeten dat het kind van zijn ex exact naar de locatie met die strips toe liep en de Delhaize van Aalst had een andere layout als andere Delhaizes (met ook twee in & uitgangen) en op het moment dat ze die bezocht zouden hebben stonden die strips op een andere plek, toch liep ze naar de juiste plek.

Dan zijn er die joggers die hem mogelijk herkenden. Daar hoop ik dat Bossi misschien meer duidelijkheid over kan verschaffen of dit klopt dat er een PV over bestaat.

Er is die zigeuner die een dader meende te herkennen als iemand uit die gemeenschap en die zei dat de dader terugdeinsde toen die hem in 'Manouche' aansprak.

Er is het feit (dat vaststaat) dat De Staerke met de Samsonite op het appartement van z'n Griekse kameraden binnen kwam op de avond van de overval en dat hij die nadien (een dag later) terug ging ophalen (en volgens zijn ex begraven en nadien weer opgraven). Die Samsonite werd onderzocht en uit de expertise bleek dat er gebruikte wapens in zaten.

Er zijn meen ik nog andere getuigen die De Staerke mogelijk herkend zouden hebben als dader in Aalst. Opnieuw: dat zeg ik onder voorbehoud, ik heb daar geen specifieke PV's over gezien. Misschien Bossi wel?

Om samen te vatten: er is geen enkele verklaring (van bijvoorbeeld andere criminelen of mensen uit de kennissenkring van Philippe De Staerke) die er op wijst dat De Staerke afgeperst werd op één of andere manier. Letterlijk niemand deed ooit zo'n uitspraak in die richting. Dus zo iets beweren is 100% speculatie.

Er zijn wel voldoende elementen om hem te verdenken van iets met Aalst te maken te hebben: hetzij als dader, hetzij als medeplichtige. Maar in zijn geheel weegt het dossier tegen hem net iets te licht, daarom dat het ook nooit voor Assisen kwam. Niet omdat hij onschuldig geacht werd, wel omdat men meer bewijs nodig had.

694

Re: Philippe De Staerke

PDS viel in ieder geval verschillende keren op tijdens zijn bezoek . En volgens mij was dat ook de bedoeling . Moest hij werkelijk op ' verkenning ' geweest zijn zou hij zich toch wel discreter gedragen hebben en bij herkenning het zaakje afgeblazen hebben .

695

Re: Philippe De Staerke

Vind inderdaad ook dat hij nogal in de kijker liep en persoonlijk had ik de indruk dat dit ergens in een draaiboek stond MAAR in een interview verklaarde hij dit:
"U focust zich teveel op het woord 'bende'. Die namen zijn uitgevonden door de media.
Check het interview met De Staerke... Soms kregen we een opdracht die we moesten uitvoeren. Het gebeurde dat er mensen bijzaten die we niet kenden en zelfs onze taal niet spraken. Opdracht uitvoeren, geld verdelen en dan naar huis. Voordeel: men kan elkaar niet verraden.

En uit een interview met Fons van Rie:



"In het interview kan je ook lezen over het dat Philippe De Staerke tijdens de zomer van 1985 een trainingskamp zou hebben gevolgd in Frankrijk waarvoor hij zijn schedel heeft kaalgeschoren."

Dan denk je toch waarom zou iemand op trainingskamp gaan om simpelweg in de vitrine te gaan lopen.

Hetgeen Fons VR daar verklaarde ivm dat trainingskamp, wat weten we daar verder over  ? PV's?

Ik herinner mij ook dat een van zijn kompanen ooit vertelde dat PDS "knettergek" geworden was na dat trainingskamp (wie?) . En misschien zou ik ook in de vitrine willen lopen hebben indien ik met grote zekerheid zou geweten hebben dat ik beschermd was.

En tenslotte, waarom zou een gangster van zijn kaliber die op dat moment misschien al 14 gewapende overvallen gepleegd had nog op trainingskamp moeten gaan ? Is hier ooit al gefocust op dat trainingskamp ? Heb ik er over gelezen?

Hier het antwoord van PDS op de recente verklaringen van Moussa

https://lirenligne.net/oeuvre-a-decouvr … 6-2021.pdf

696

Re: Philippe De Staerke

Als hij er al iets mee te maken heeft zal hij gebruikt zijn als zondebok
Dit is duidelijk een heel machtige organisatie dat nog steeds de touwtjes stevig in de handen heeft

Als je leest wie extreme rechts sponsorde en de speurders volop de kaart trekken van extreme rechts

Re: Philippe De Staerke

Ik zou Bossie 3 vragen willen stellen:

1) Klopt het dat Yvette en PDS in november 1985 in Elsene woonden ?
2) Weet u de tijd die zou worden aangegeven voor hun vertrek uit Aalst ?
3) Klopt het dat na het verlaten van Delhaize aangegeven zou worden  dat Yvette PDS afzette in Halle ?

698

Re: Philippe De Staerke

Wat uw eerste vraag betreft, DE STAERKE was samenwonend met VANHEMELRYCK Yvette en haar dochter MERTENS Sandra te 1050 Elsene op een appartement aan de Malibranstraat. Niet alleen in het Proces Verbaal van de wedersamenstelling maar ook ik voorafgaande verklaringen vanwege MERTENS Sandra geeft zij aan samen met haar moeder en DE STAERKE op het appartement te zijn toegekomen na de verkenning in de Delhaize te Aalst in de namiddag. Zoals ook duidelijk in het Proces Verbaal nummer 7511 dd. van 05 augustus 1987 staat vermeld, gaf MERTENS aan dat bij hun thuiskomst “Moustafa” zich op hun appartement bevond. Het betrof KISSI Moustafa.

Noch uit de verklaringen van de dochter noch uit de verklaring van VANHEMELRYCK komt naar voor dat DE STAERKE in HALLE zou afgezet zijn. Wie dat uit zijn onderbroek toverde is mij een raadsel net zoals het niet bestaand verband met een school in Aalst dat men boven toverde.

In een bijkomend verhoor van VANHEMELRYCK en dat is opgenomen in het Proces Verbaal nummer 101.307 dd. van 4 augustus 1987 uitgaande de B.O.B. van Dendermonde, gaf VANHEMELRYCK aan te weten wat DE STAERKE bedoelde met ‘iets’ te gaan bekijken. Betrokkene ging in de Delhaize te Aalst ‘iets’ verkennen met het oog op latere diefstal. Dat zou DE STAERKE zijn gewoonte zijn. Daarbij verwees VANHEMELRYCK ook naar een ander dossier, namelijk het dossier ‘Bende van Baasrode’ alwaar DE STAERKE alsnog plaatselijke verkenningen deed met betrekking tot het postkantoor te Sint Gillis Brussel en diefstallen in villa’s. Het viel haar ook op dat DE STAERKE alles nauwlettend in de gaten hield in de Delhaize te Aalst.

Deze verklaringen zijn ook reeds opgenomen in een voorgaand Proces Verbaal dragende het nummer 2359 dd. van 22 november 1986 uitgaande de B.O.B. te Dendermonde.

Blijkens uit de verklaringen van ooggetuigen zijn er op 31 oktober 1985 drie personen opgemerkt dewelke verdachte gedragingen vertoonden in de onmiddellijke omgeving van de Delhaize te Aalst. Onder de drie personen is één verdachte beschreven als een ‘zigeunertype’.  Uit het direct milieu van DE STAERKE kwamen er ook sterke aanwijzingen van zijn betrokkenheid in Aalst. Ook belastende verklaringen werden opnieuw afgelegd in verband met BULTOT en zijn relatie met DE STAERKE. Onderzoek in uitvoering van het kantschrift dd. 20.11.1987 uitgaande O.R. TROCH en Proces Verbaal nummer 101789 dd. van 10.12.1987 uitgaande de GPP te Dendermonde.

Persoonlijk komen voor mij twee robotfoto's overeen met BULTOT. Thans zijn er ook nog robotfoto's die nooit publiekelijk zijn vrijgegeven.

Re: Philippe De Staerke

Heeft ze ook uitgelegd dat ze de chauffeur was, van een wandeling naar een begraafplaats waar VDS en  een medeplichtige een barones wilde opgraven om de juwelen te stelen die ze in de kist zou hebben bewaard?
Sorry maar deze dame is niet geloofwaardig, ze handelde alleen uit wraak

Re: Philippe De Staerke

Gloacoster, Wat zou de reden zijn voor deze  "wraak"?