1

Topic: Overijse: 27 September

Het bloedbad aan de Delhaize van Overijse

Het is 20u27. Ze dragen dezelfde carnavalsmaskers en dezelfde lange, op legerjassen lijkende mantels en ze gebruiken dezelfde wapens, twee riotguns kaliber 12. Ze zijn met z'n drieën en de grootste onder hen roept bij de getuigen onweerstaanbaar de benaming 'reus' op. Ze spreken Frans en het zeer militair aandoend scenario van deze vijfde overval op een Delhaize-warenhuis in twee jaar tijd, verloopt op precies dezelfde wijze als de vier vorige.

Ze stappen uit een Golf GTI en openen direct het vuur op een klant die naar zijn wagen toe stapt. Nog maar eens een slachting. Men bekommert zich niet meer om de details. Getuigen zijn ten dode opgeschreven. Vooraleer het warenhuis binnen te dringen, pakken de moordenaars het gezin Noté aan, dat ze verrassen terwijl het zijn aankopen aan het inladen is. Stefaan Noté wordt op slag gedood. Misschien hadden de gangsters de bedoeling om net als in Eigenbrakel de veertienjarige jongen te gijzelen.

Gevolgd door een medeplichtige, gaat de reus de Delhaize binnen. Carnavalsmaskers op en riotguns in de aanslag. Aan de kassa's ontstaat direct paniek. Er zijn veel vrouwen en kinderen aanwezig op dit spitsuur. De bij de kassa's samengestroomde klanten moeten plat op de buik gaan liggen en de caissières moeten de geldlades openen. Een van hen, de 37- jarige Rosa van Kildonck, krijgt haar kassa niet makkelijk open. Op dat moment dat hij de trekker overhaalt, heeft de moordenaar de blik van een nazi die een weerstander fusilleert.

De caissière wordt met een schot door het hoofd neergekogeld. De tweede boef maakt hiervan gebruik om zich naar het bureau van de beheerder te begeven. Daar eist hij dat de koffer wordt opengemaakt. Panische momenten. Men heeft deze nooit geïdentificeerde man moeten aan het verstand brengen dat de beheerder de sleutel niet bij zich had, dat de sleutel in het bezit was van een personeelslid dat aangeduid was om over de veiligheid van het warenhuis te waken. De moordenaar heeft er genoegen mee het telefoontoestel met meerdere schoten te vernietigen en de getuigen in een belendend vertrek op te sluiten. Pas nadat de bandieten aan boord van de Golf GTI gevlucht zijn, vindt men nog twee lijken op de Delhaize-parking. Dat van Jean-Pierre Busiau ligt niet ver van dat van Brusselaar Leon Finné, het 55-jarig gewezen kaderlid van de bank Copine.

Die vrijdag kwam Leon Finné terug uit het Groothertogdom Luxemburg. Leon, die altijd gewapend was, was het die avond van de 27ste september 1985 niet. Die avond begaf Finné zich naar de boekhandel van de Delhaize in Overijse om er een krant te kopen. In het onderzoeksdossier wordt vermeld, dat eerst twee schoten in zijn richting werden afgevuurd en dat zijn moordenaar dan naderbij kwam om het lichaam om te draaien en het met negen kogels in de nierstreek af te maken. Op de parking vond de rijkswacht tenslotte ook nog het lijk van Luc Bennekens, een man van eenendertig jaar die affiches aanplakte voor zijn vader, CVP-gemeenteraadslid van Overijse. Hij stond op het moment van de feiten op een ladder en werd waarschijnlijk afgemaakt omdat hij een te interessante getuige zou geweest zijn voor de onderzoekers.

Feiten » Overijse

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2 (edited by Renne 29-10-2007 20:27)

Re: Overijse: 27 September

Even terugkomen op de diefstal in Erps-Kwerps. Waren ze (indien het dezelfde bende was) van plan om in Overijse toe te slaan voor de diefstal in Erps-Kwerps? Dat denk ik wel. Ik denk zelfs dat ze op voorhand wisten dat ze de 2 filialen zouden overvallen,ik denk toch dat men zoiets nog altijd moet voorbereiden en als je de overval van Aalst bekijkt waren ze die toch al een tijdje aan het bestuderen.

Over Overijse en Eigenbrakel lees ik weinig of er iets verdacht aan vooraf ging,en dat is denk ik omdat de mensen zich niet meer verwachten aan warenhuisovervallen, met de tijd verdwijnt de schrik en men lette niet op abnormale dingen, misschien kwam dit omdat er legertroepen patrouilleerden op de straten, men voelde zich terug wat veiliger al zorgde de CCC ook wel voor bange momenten. In Aalst heeft men een beeld hoe het er aan toe ging voor 11 november, er waren vreemde personen hier en daar, en auto's die verdacht waren. Dit kwam door de nieuwe aanslagen van 1985, die aanslagen konden ze in stilte voorbereiden, nadien zat de schrik er weer in.

3

Re: Overijse: 27 September

Wie bestuurde eigenlijk de Golf? Bij het bekijken van de robotfoto's, las ik dat de oude op de achterbank van de auto zat in Overijse. Ik dacht dat de killer op de achterbank zat, of was dat juist in Aalst zo? Of is er juist maar bij Overijse sprake van de oude met zekerheid.

4 (edited by Renne 08-11-2007 19:25)

Re: Overijse: 27 September

Wat ook intrigeert (zie foto) is de dood van Leon Finné. Als je de foto van zijn dood lichaam bekijkt, valt het op dat hij bijna “opgebaard” ligt zoals in een kist. Als je iemand 'afknalt' op een parking kan je nooitt zo perfect recht liggen. Hij mist bovendien een schoen. Volgens mij (reken het zelf maar uit-reconstrueer) is Finné tijdens de eerste raid in Overijse/Eigenbrakel (of ergens anders) ontvoerd, onderweg afgemaakt, en dan neergelegd op de parking van de 2e Delhaize. De tijdsintervallen laten dit inderdaad toe. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn waarom Luk Bennekens (CVP) die vermoedelijk affiches voor de verkiezingen aan het aanbrengen was, vermoord werd. Is er iemand die meer kan terugvinden over de achtergrond van een ander slachtoffer met een 'vreemd klinkende naam'?

Bron: denderend.be

Als dat waar is moet men toch vragen gesteld hebben waar die schoen van Finné verdwaald is. Ok, dat men na die moordpartijen is een helse toestand was maar een speurder moet zijn werk doen.

5

Re: Overijse: 27 September

Renne wrote:

Als dat waar is moet men toch vragen gesteld hebben waar die schoen van Finné verdwaald is. Ok, dat men na die moordpartijen is een hekse toestand was maar een speurder moet zijn werk doen.

Ik denk dat hij zich bij die uitleg baseert op één foto. Het kan dat op dat moment de speurders de schoen al hadden weggenomen of dat de schoen buiten beeld lag.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6 (edited by Columbo 06-03-2008 08:18)

Re: Overijse: 27 September

Hier waren ze maar met z'n drieën. Het zou kunnen dat de 4e man die later in Aalst de verkenner was en logistieke steun bood hier ook verkenner was en Finné 'bijhield' (onder schot in een wagen op de parking) tot ze er waren. Finné was altijd gewapend, maar die dag niet. Misschien hebben ze zijn wapen afgepakt? En zijn schoen ook. Omdat de flikken zich daar dan suf over zouden piekeren.

Misschien verborg hij wel iets in de hak van zijn schoen? Nieuwe munitie, drugs, diamanten, microchips, wie weet wat zo'n kerels allemaal onder hun sokken steken hebben? Vreemd dat die Finné in zo'n klein autootje (merk vergeten) uit Luxemburg terugkwam.

In Eigenbrakel was de verrassing compleet. Als ze een verkenner hadden stond die in Overijse. Daar waren ze niet zeker of er geen controle zou zijn. Gans die raid was vooraf goed gepland. Als je ziet hoe fijn ze Aalst uitgekiend hebben, moeten ze dat hier ook gedaan hebben.

Ik blijf denken dat ze slechts met z'n vieren waren. Dan is het al een wonder dat nooit iemand zijn mond voorbij heeft gepraat. De slogan "Delhaize, leef zoals je wil!" bestond in die tijd gelukkig nog niet!

7

Re: Overijse: 27 September

Columbo wrote:

Misschien hebben ze zijn wapen afgepakt? En zijn schoen ook. Omdat de flikken zich daar dan suf over zouden piekeren. Misschien verborg hij wel iets in de hak van zijn schoen? Nieuwe munitie, drugs, diamanten, microchips, wie weet wat zo'n kerels allemaal onder hun sokken steken hebben?

Ik denk niet dat het waar is dat hij daar maar met 1 schoen lag, op die foto is dat zo wel maar anders zou dat wel vermeld geweest zijn, denk ik. Dat zou pas een mysterie zijn, zijn schoen in Luxemburg vergeten. smile

Columbo wrote:

Hier waren ze maar met z'n drieën.

In Aalst zijn ze ook met 3-en in de vluchtwagen gestapt (vermoed men toch). En in Aalst hebben we meer details van de Mercedes en andere vreemde zaken die er gebeurden omdat we toen al wisten dat de Bende terug was van weggeweest. In Overijse en Eigenbrakel was men verrast door de terugkeer keer na 22maanden, men dacht dat de Bende niet meer bestond of dat ze toch in de cel zaten.

Ik sluit niet uit dat er in Overijse ook een 4de man was maar dat er gewoon minder aandacht voor was. Lees dit, waar of niet, maar stel dat het waar is dat Basjrami dit zei. Dan kan je er vanuit gaan dat de Bende rond Haemers in Overijse actief was en hij zegt wij hebben dat kind niet vermoord? Ok, elk gangster zou dit niet bekennen maar stel dat het waar is, wie was die man die het kind neerknalde:

De Albanees Basri Basjrami, naast Haemers zelf en Philippe Lacroix de belangrijkste speler in de overvallen op geldtransporten van de Bende Haemers na 1985, zei na zijn arrestatie in 1989 letterlijk tegen de toenmalige Brusselse onderzoeksrechter Jean-Piere Collin, die het dossier-Haemers beheerde: "Wij waren in Overijse aanwezig, maar wij hebben dat kind niet neergeschoten."

8

Re: Overijse: 27 September

Zou het niet kunnen dat de Bende Haemers naar daar gelokt is met een tip voor een "gewone" overval die niets met de Bende-overvallen te maken heeft. Zodoende dat op het moment van de overval enkele leden van de Bende Haemers in Overijse aanwezig zijn en dat ze later door getuigen zouden herkend worden om hen zo verdacht te maken?

9

Re: Overijse: 27 September

Columbo wrote:

Als ze een verkenner hadden stond die in Overijse. Daar waren ze niet zeker of er geen controle zou zijn.

Het blijkt net omgekeerd te zijn:

"Verscheidene in Eigenbrakel opgetekende getuigenissen stemmen met elkaar overeen voor wat betreft de aanwezigheid van een oude, donkerkleurige Opel op de parking. De onderzoekers hebben zich afgevraagd of deze wagen in het scenario van de overval soms de rol van wachtpost had. Zou het niet kunnen dat de Bende, vooraleer het warenhuis te bestormen, een verkennings- en radioverbindingsploeg vooruit te sturen? In elk geval hebben getuigen, rond 20u10 de aanwezigheid vastgesteld van een Opel Commodore, oud model, met aan het stuur een dikke man van zo'n vijftig jaar. De man had bakkebaarden die aan zijn slapen grijsden. De Opel vertrok toen de Golf GTI van de moordenaars op de parking aankwam."

Moest dit waar zijn,  lijkt het me wel onlogisch dat er in Eigenbrakel een verkenningsvoertuig stond maar in Overijse niet. Misschien is de Opel nadien verder gereden naar Overijse of stond er in Overijse op hetzelfde moment ook een verkenningsvoertuig.

Even een nieuwe piste starten: Was de overval in Overijse misschien een impulsieve daad van de Bende? Hadden ze na de eerste overval in Eigenbrakel er opeens veel goesting in en zijn ze dan maar doorgereden naar een andere Delhaize die ze kende? Hadden ze de smaak van het doden na 22 maanden terug te pakken en zijn er daarom in Overijse meer doden gevallen dan in Eigenbrakel? Was dat misschien de reden waarom er in Eigenbrakel wel een verkenningsvoertuig stond en in Overijse niet?

Columbo wrote:

Ik blijf denken dat ze slechts met z'n vieren waren. Dan is het al een wonder dat nooit iemand zijn mond voorbij heeft gepraat.

Er zal misschien een harde kern zijn van niet meer dan vier à vijf personen. Maar de volledige bende bestond volgens mij uit veel meer personen. Personen die zorgden voor wagens, wapens, munitie en het belangrijkste : veilige huizen en garageboxen waar ze konden verblijven en hun wagens achterlaten. Dat is een grote organisatie die een goede planning vereist. Daarvoor heb je mensen met hersens nodig en geen dolgedraaide, aan drugs verslaafde, wapenfreaks.

Columbo wrote:

Misschien hebben ze zijn wapen afgepakt? En zijn schoen ook. Omdat de flikken zich daar dan suf over zouden piekeren.

De theorie over die schoen lijkt me nogal vergezocht. Misschien is hij de schoen wel kwijtgeraakt op het moment dat hij werd neergeschoten en zie je hem op die foto gewoon niet liggen.

KDL wrote:

Zou het niet kunnen dat de bende - Haemers naar daar gelokt is met een tip voor een "gewone" overval die niets met de Bende-overvallen te maken heeft. Zodoende dat op het moment van de overval enkele leden van de Bende-Haemers in Overijse aanwezig zijn en dat ze later door getuigen zouden herkend worden om hen zo verdacht te maken?

Volgens mijn informatie zijn er buiten Patrick Haemers geen andere leden van de bende Haemers herkend in Overijse/Eigenbrakel. Waarom zou je dan als gangster toegeven dat je er was? Sommige onderzoekers gaan er wel van uit dat bepaalde 'topgangsters' zoals Philippe De Staerke met een telefoontje werden gelokt naar de warenhuizen. Zo zou De Staerke met een tip naar de Delhaize in Aalst zijn gelokt. Ook de Borains zouden volgens diezelfde piste met een leugen naar de Colruyt van Nijvel zijn gelokt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10

Re: Overijse: 27 September

Stel dat ze naar daar gelokt werden, dan moet dit ten eerste al gebeuren door betrouwbare bronnen. Ik kan niet geloven dat je daar een verre kennis uit het criminele milieu tegenkomt en dat die zegt: "hé daar moet je morgen zijn omdat uur er valt wat te rapen". Normaal ga je altijd je tijd nemen voor zo een overval, observeren en niet snel beslissen. Was de Bende Haemers daar als helpers (voorbereiders)?