31

Re: Televisie: 1985

Vreemd? Dan moest hij maar eerst niet schuld bekennen en daarna alles ontkennen!

Re: Televisie: 1985

Dat was waarschijnlijk omdat ze hem bleven ondervragen totdat hij aan het einde van zijn Latijn was?

Ik zeg niet dat hij onschuldig is, maar het is toch altijd hem die ze er uitpikken.

Er zijn ook anderen waarvan we quasi zeker zijn dat ze er iets mee te maken hebben, maar die worden nooit of nauwelijks in de media genoemd.

33

Re: Televisie: 1985

Laat dat quasi maar weg. Wie er zeker mee te maken hebben zijn Christian Amory en Alain Weykamp, met Amory als helper en uitvoerder en Weykamp op de achtergrond voor logistieke hulp en meer. Waar woont Amory ook alweer? Dat zegt toch genoeg voor iemand die verder kijkt dan zijn neus lang is!

Re: Televisie: 1985

Beijer Amory en AO: 3 handen op 1 buik.

35

Re: Televisie: 1985

Nieuwe fictiereeks 1985 in première op Film Fest Gent

De nieuwe fictiereeks 1985 beleeft op zondag 16 oktober haar Belgische première op Film Fest Gent. Dat werd bekendgemaakt door het filmfestival. 1985 is een unieke en ambitieuze fictiereeks over de Bende van Nijvel, geproduceerd door Eyeworks voor Eén (VRT) en La Une (RTBF).

Lees het volledige artikel » Nieuws

Het grote publiek kan op zondag 16 oktober om 20:00 reeds de eerste twee afleveringen op groot scherm gaan bekijken in Kinepolis Gent, mits aankoop van een ticket via de website van het filmfestival. De reeks zelf zal in de loop van 2023 worden uitgezonden, wanneer precies is nog niet bekend.

36

Re: Televisie: 1985

Zondagavond ben ik naar de première van de televisieserie "1985" op Film Fest (Gent) gaan kijken. De eerste afleveringen (2) werden vertoond.

De serie is natuurlijk fictie, maar toont wel belangrijke gebeurtenissen met meestal ook non-fictieve namen (o.a. Léon François, Herman Vernaillen, Madani Bouhouche, Robert Beijer). Occasioneel worden fictieve namen gebruikt (o.a. voor Guy Goffinon en Jean Depretere).

Het viel mij ook op dat de verhaallijn heel sterk overeenkomt met het laatste boek van Hilde Geens en dus de vooropgestelde piste in haar nieuwe boek "Het Complot van de Stilte". Zo begon de eerste aflevering met een confrontatie tussen Léon François en Herman Vernaillen, nadat het schandaal rond Nationaal Drugs Bureau (NDB) al bekend was en dus Léon François al in de gevangenis zat.

In de twee afleveringen zien we ook: aanslag op Vernaillen, diefstal wapens in kazerne Etterbeek op oudejaarsnacht (1981), de "Roze Balletten", enz. Ook minister van Landsverdediging VDB maakt even zijn opwachting (zonde rhem bij naam te noemen).

Het verhaal focust dus heel hard op de Rijkswacht als militair orgaan en de beleving van nieuwe rekruten. Zo komen twee vrienden samen aan bij de Rijkswacht (= fictieve verhaallijn), maar wordt hun pad vrij snel uit elkaar gedreven door allerlei omstandigheden en gebeurtenissen.

37

Re: Televisie: 1985

Tja, als je weet hoe deze reeks tot stand kwam is het absoluut niet verbazingwekkend dat de verhaallijn sterk overeen komt met die van het laatste boek van Hilde Geens.

Het is fictie zoals je schrijft maar toch worden meestal echte namen gebruikt: "De serie is natuurlijk fictie, maar toont wel belangrijke gebeurtenissen met meestal ook non-fictieve namen (o.a. Léon François, Herman Vernaillen, Madani Bouhouche, Robert Beijer). Occasioneel worden fictieve namen gebruikt (o.a. voor Guy Goffinon en Jean Depretere)." Lijkt mij erg verwarrend en dat zal natuurlijk het opzet zijn.

Ikzelf vind het geen goed idee dit uit te zenden nog voor er een proces is. Maar dat is een persoonlijk standpunt natuurlijk.

Dit is heel anders dan de film "Niet schieten...." bijvoorbeeld. Niet schiieten is gebaseerd op het persoonlijke verhaal van David. En natuurlijk heeft elk slachtoffer recht op zijn of haar verhaal.

En wat is het algemeen beeld van de Rijkswacht als militair orgaan , aangezien dat dit volgens jou de focus is. ? Is het een tragi-comedie geworden ?

38

Re: Televisie: 1985

Ik geef toe. Als leek in het Bende-verhaal is het aanvankelijk moeilijk volgen (althans, dat vond toch mijn partner die ook keek maar helemaal niks over het Bende-verhaal kent). Voor mijzelf was het herkenbaar en ik kon dus ook goed volgen.

Over de opportuniteit om dit nu al uit te zenden, kan je inderdaad discussiëren. Het is mij ook niet echt duidelijk vanwaar de info over "waargebeurde feiten" komt.

Re: Televisie: 1985

Bij gebrek aan de gerechtelijke waarheid zullen we de waarheid hebben volgens de staatsradio en televisie.

40

Re: Televisie: 1985

De info komt van Herman zelf .
Hij werkte mee om het hele rijkswacht verhaal in elkaar te zetten zoals hij het beleefde .
Hij lijkt zelf tevreden met de stukken die verfilmd zijn .
De scenarist is de ex schoonzoon van Luc Van Den Bossche .
Dan weet je natuurlijk ook hier en daar al iets .