Topic: Gebande leden, sabotage en disinformatie

Beste forumleden,

Het is mij opgevallen dat er vrij vaak in bepaalde threads (topics) op dit forum het één en ander besproken wordt die van belang kan zijn voor het onderzoek van de lezer naar de bende van Nijvel en dat er vervolgens (soms nooit voordien geziene) commentators opduiken die vrij letterlijk onzin zitten te vertellen, disinformatie verspreiden, de andere posters belachelijk maken, enz... Vaak zijn deze commentators dan ook géén "waardevolle" posters, waarmee ik bedoel: ze postten zelf nooit iets in de verste verte nuttig of interessant.

Ik zeg niet dat iedereen hier moet afkomen met nuttige informatie, dat is uiteraard onmogelijk, maar het lijkt in sommige gevallen écht gewoonweg op sabotage.
Waar ik me dan ernstig zorgen over maak is dat in sommige gevallen de sabotage misschien beter verscholen is dan dat je zou denken. Er zijn threads die ik helemaal gelezen heb, waarin mensen die gebanned zijn eigenlijk best wel waardevolle informatie postten. Die mensen leveren op dat moment in de tijd, soms zelfs een tiental jaren (of meer) geleden, een bijdrage aan het forum.
Maar dan in een geheel andere thread stoot ik dan op het moment waar ze (waarschijnlijk) hun ban ontvangen hebben.
En dat is dan vaak minder mooi.

In vele gevallen lijkt het mij dan ook maar logisch dat deze mensen bijgevolg gebanned zijn van de forums.
In sommige andere gevallen stel ik mezelf soms de vraag "Waarom is deze persoon niet gebanned?".

Maar voor iemand, zoals ik, die niet echt "in the know" is over de relaties tussen forumleden, kan dit "nogal" verwarrend zijn.
Vooral dan ook wanneer forumleden elkaar kennen op één of andere manier, of weet hebben van elkaars beroep of dergelijke, maar dit niet uitdrukkelijk vermelden, uiteraard, bij elke post waar ze elkaar aanspreken. Begin dan maar sarcasme te onderscheiden van een gemeende post als buitenstaander.

Na dit alles op te merken ben ik beginnen nadenken over een mogelijke oplossing.
Maar ik stoot op enkele problemen.

Bijvoorbeeld: Een oplossing zou kunnen zijn om de threads "op te schonen", dat is, ongewenste posts of posts waarvan de inhoud ondertussen bewezen is onzin te zijn te wissen.

Maar dan kun je op den duur er al helemaal niet meer aan uit gezien anderen daar dan op reageren, en als iemand reageert op een post die niet meer te vinden is, tja, waar zijn we dan nog mee bezig uiteindelijk?

Vrijwel elke oplossing die ik kan bedenken heeft gelijkaardige problemen.
Zoals men kan verwachten is het gemakkelijker de boel te verzieken dan dat het is de boel op orde te krijgen.

Ik besloot alsnog een thread hierover te maken.
Het is niet mijn bedoeling om drama te veroorzaken of dergelijke, ik begrijp dat bij sommigen deze zaken zeer gevoelig kunnen liggen, ik denk dan in het bijzonder aan slachtoffers of familie-van.

Nu zit ik hier natuurlijk, whisky in de hand, om 5:50 s'ochtends, na een nacht van lezen op dit forum, me af te vragen of ik zelf wel weet waar ik hiermee naartoe wil.

Ik denk dat ik misschien het tot een vraag kan reduceren.
Zijn er mensen op het forum die een lijst bijhouden ofzo van de mensen die gebanned zijn en de reden waarom ze gebanned zijn?
Ik kijk dan natuurlijk in de richting van de moderators/admins/beheerder(s).

Ik hoef deze lijst niet noodzakelijk ter beschikking te hebben, het zijn uiteindelijk mijn zaken niet.
Maar ik denk dat het misschien van nut kan zijn als dergelijke lijst zou bestaan.

Verder denk ik ook dat als er forumleden in het verleden waren die bijvoorbeeld later werden betrapt op het met opzet verspreiden van disinformatie, dat deze in het bijzonder zouden moeten bekend gemaakt worden in mijn opinie, om de mogelijke nieuwkomers of terugkomers ervan te informeren dat posts van deze mensen in het bijzonder moeten worden gelezen met enige voorzichtigheid.

Misschien ga ik hier allemaal te ver op in.
Misschien overdrijf ik.
En dit alles is uiteraard gewoon gebaseerd op mijn eigen ervaringen en perspectief bij het lezen van dit forum.

Maar ik vond het toch even de moeite waard om dit aan te kaarten, misschien dat iemand anders hier nog iets over kwijt wil.
In ieder geval: hou het alsjeblieft civiel.

Ons doel is hier het vangen van beesten, niet het worden ervan.

2

Re: Gebande leden, sabotage en disinformatie

Tja ..., in het verleden waren er wel enkele schermutselingen die een verbanning als gevolg hadden . Of het goede of minder goede beslissingen waren laat ik in het midden . Volgens mij hangt het af van de persoonlijke inschatting die je er aan geeft . Persoonlijk vind ik de verbanning van enkele leden , door de jaren heen , niet de juiste oplossing . Sommige hadden een ietwat rare insteek , maar kwamen wel met een rugzak aan info . Gelukkig zijn enkele via een ander alias terug onder ons .

En natuurlijk had je de betweters , de opdringers en de amokmakers . Maar ook deze zijn verwijderd , alhoewel je op een openbaar forum de deur niet kan sluiten voor zulke mensen .

Daarom opteer ik om me onder mijn echte naam kenbaar te maken voor de forumleden . Iedereen kent me zowat na 18 jaar . Iedereen weet ook dat ik in 1985 beroepshalve aan de ingang van de Delhaize Overijse stond .