Re: Overijse: 27 September

fenix wrote:

Het is 20u27
Er zijn veel vrouwen en kinderen aanwezig op dit spitsuur.

Vandaag bekijk ik voor de zoveelste keer een aantal getuigenissen. Zo ook de getuigenis van een Engelse mevrouw die komt getuigen voor de camera dat haar getuigenis als kroongetuige nooit opgevraagd werd. Opeens hoor ik het zinnetje "Er was weinig volk in de winkel"  Lijkt mij logisch , het is het uur dat ik vaak ga winkelen omdat er dan zeer weinig volk in de winkel is. Toch stond er in de eerste post hier geschreven, er zijn veel vrouwen en kinderen aanwezig op dit spitsuur. 20u27 spitsuur? Vrouwen en kinderen ? Ik weet niet hoe het bij jullie was maar in die jaren had ik een kind leeftijd lagere school. Normaal uur voor bedtijd was tussen 20 u en 20u30. En al zeker in de winter of de herfst.

Lange inleiding om tot volgende vraag te komen. Heeft er iemand een idee hoeveel mensen er rond het uur van de overval in de winkel waren? Of op de parking?  En blijkbaar was de lijst van de mensen die er niet waren , de afwezigen dus, even belangrijk.

Eventueel aantal aanwezige rijkswachters? Of mensen van andere "ordediensten"

27 September is een vrijdag.
Dag daarna geen school, en dus mogen de kinderen uitslapen.
Vrijdag was de dag om boodschappen te doen met heel de familie.
Soms zelf de kinderen later laten slapen om te genieten van een gezellige zaterdagochtend voor de ouders.

712

Re: Overijse: 27 September

Het hele gebeuren rondom Finné  blijft door mijn hoofd spoken. Ik zat en zit tussen de twee kampen in:

  • Toevallig

  • Te toevallig om toeval te zijn

Er zijn te veel vragen en te weinig logische antwoorden.. vandaag bedacht ik mij iets geks.. Het meest logische antwoord op de vele vragen zou wel eens kunnen zijn: Het aangetroffen lichaam was NIET Finné.

Waarom is er geen autopsie rapport van Finné? Het was Finné niet
Waarom mocht niemand van de familie het lichaam identificeren? Het was Finné  niet
Waarom werd de familie pas later geïnformeerd? Het was Finné niet
Waarom was er geen bloedspoor/ Bloedvlek? Het was Finné niet
Heeft iemand gezien dat het daadwerkelijk om Finné ging of maken we dat op aan de gevonden auto?

Waarom stonden de speurders binnen twee uur na de overval op de stoep op zijn woonadres? Het was Finné niet maar wellicht moesten er spullen van hem worden opgehaald/verdwijnen. Misschien wel een getuigen protectie programma?

Zomaar een hersenspinsel..

713

Re: Overijse: 27 September

Het was wel degelijk Finné die daar lag, maar het feit dat Leon Finné daar geliquideerd of neergelegd is, roept vele vragen op. Vooral omdat hij net majoor Vernaillen had verwittigd dat er overvallen stonden te gebeuren om de staat te stabiliseren.
Maar dat is natuurlijk alleen maar toeval?

714

Re: Overijse: 27 September

Vetter wrote:

........ Vooral omdat hij net majoor Vernaillen had verwittigd dat er overvallen stonden te gebeuren om de staat te stabiliseren. Maar dat is natuurlijk alleen maar toeval?

Waar kunnen we dit terugvinden, is hier een interview van Vernaillen over?

715

Re: Overijse: 27 September

edd wrote:
Vetter wrote:

........ Vooral omdat hij net majoor Vernaillen had verwittigd dat er overvallen stonden te gebeuren om de staat te stabiliseren. Maar dat is natuurlijk alleen maar toeval?

Waar kunnen we dit terugvinden, is hier een interview van Vernaillen over?

In 1989 onderzoekt onderzoeksrechter Lacroix de beweringen over een mogelijke staatsgreep:

Herman Vernaillen wordt op 11.05.1989 door onderzoeksrechter Lacroix verhoord; hij licht zijn banden toe met één van de slachtoffers van een aanslag van de Bende van Nijvel: Léon Finné. Die had gezegd dat er plannen bestonden om in België een staatsgreep te plegen. Op 17.05.1989 heeft onderzoeksrechter Lacroix ook een verhoor afgenomen van Christian De Vroom van de gerechtelijke politie van Brussel: die geeft meer uitleg over de contacten die hij heeft gehad met Léon Finné, die aan het hoofd stond van de bank Copine nabij het Brusselse gerechtsgebouw; De Vroom verduidelijkt ook de beweringen van Finné over de plannen voor een staatsgreep, maar evenmin als Vernaillen heeft hij die en andere beweringenernstig genomen.

Bron: K55, MA IV - OR Lacroix - 11.05.1989

Posting van Ben uit 2015

716

Re: Overijse: 27 September

Wie bezorgde hen dan die informatie waarvoor ze uiteindelijk met hun leven moesten betalen?

717

Re: Overijse: 27 September

Red Rooster wrote:

Als De Vroom én Vernaillen die beweringen (van Finné over de plannen tot een staatsgreep) dan toch niet ernstig namen...

... waarom moest De Vroom Lekeu hierover dan gaan bevragen aan de andere kant van de plas?
... waarom moest Vernaillen dit dan melden in de Bendecommissie?

Toen Finné dit in 1980-1981 voor een eerste keer meldde aan Herman Vernaillen was de gedetailleerde informatie over de vermeende staatsgreep hierover nog niet publiekelijk te verkrijgen.
Toch had Léon Finné deze info toen al en liet hij dit ook weten aan verschillende mensen rondom hem en niet alleen aan Herman Vernaillen.


Toch zou hij pas 4-5 jaar later daarvoor door de -zogenaamde- Bende Van Nijvel vermoord geweest geworden zijn?
Ah ja, over de plannen van deze staatsgreep aan de bloemist van Overijse vertellen, dat was natuurlijk dé stap te ver.
Eindelijk de verhoopte doorbraak voor het onderzoek naar 'de Bende van Nijvel'!  Zucht!

Sterke verhalen doen het altijd goed bij een bepaalde groep mensen.

Maar ook handig voor sommigen die hier belang in hadden en hebben want hierdoor bleef (en blijft?) het aandeel van Finné omtrent -zonder volledig te willen en kunnen zijn- Banque Copine, Progime, Congel (niet Cogel), de verklaring van Finné aan Jean-Philippe Elise, de leugen van de Bonvoisin dat Finné nooit lid geweest is van Cepic, de OMOB herverzekeringsfraude, Finné zijn contacten met Glenn Cooper, Finné zijn contacten met Paul Cams en Elise Dewit en met Hamad Ben Stitut en met Alfred Vlassenroot
etc etc etc uit de spotlights,

Wat er ook uit de spotlights gebleven is...
- is WIE Léon Finné deze -toen nog geheime- informatie bezorgde en
- WAAR hij die informatie gekregen had.

Niet onbelangrijk als je ook beseft dat ondermeer... Vandendaele, Ertryckx, Dewit, Ameloot, Latinus, Vandeuren, Cams, Romelart, (onvolledig lijstje opnieuw) ook lieten weten over bepaalde informatie te beschikken.

Er speelde meer rond Finné en de vermeende staatsgreep. Een maand voor zijn dood vertelde Finné dat hij zich bedreigd voelde in relatie tot een wapenhandel waar hij bij betrokken was. Waren dat de wapens die bij de staatsgreep gebruikt zouden worden?
Ook had Finné kort voor zijn dood contact met de rijkswachter Golvenaux. Zij hadden een afspraak gemaakt om samen een video over de 'Roze Baletten' te bekijken maar twee dagen daarvoor werd Finné gedood.

Had zijn dood nu te maken met de wapenhandel, staatsgreep of Roze Baletten of alle drie? Wie het weet, spreekt zich uit. Of is er nog meer?

Re: Overijse: 27 September

Rijkswachter Emile Golenvaux (niet Golvenaux).

719

Re: Overijse: 27 September

Scaramouche wrote:

Ijkswachter Emile Golenvaux (niet Golvenaux).

Je hebt gelijk, maar het is rijkswachter, niet Ijkswachter!

720

Re: Overijse: 27 September

Red Rooster wrote:

"Bouhouche profileerde zich als de grote organisator.
Hij zou zelf op afstand toekijken en z'n voetvolk het vuile en gevaarlijke werk laten opknappen.
Zelf zou hij hen opwachten met z'n Mercedes, waarna hij keurig het geld zou incasseren en 'verdelen'."

Bron?