261

Re: Robert Beijer

Vetter wrote:

Bob was er sowieso niet bij, en De Staerke werd er in geluisd.

Er is geen enkele aanwijzing voor dat Philippe De Staereke 'er in geluisd' werd, integendeel: er zijn heel veel aanwijzingen dat hij mededader was in Aalst. Als De Staerke destijds voor Assisen had moeten komen voor Aalst dan hing hij.

Re: Robert Beijer

Philippe "Johnny" De Staerke is herkend geweest tijdens de overval in Aalst. Door een jeugdvriend (De Jonge). Philippe "Johnny" De Staerke en zijn toenmalige vriendin Yvette Van Hemelrijk hebben de Delhaize in Aalst verkend, tezamen met de dochter van Y.V.H. Sandra Mertens. Dat staat allemaal in PV's. En de Samsonite-koffer - waar wapens hadden ingezeten - werd begraven.

Is dit dan allemaal flauwe kul? Dat de speurders dan opnieuw Philippe "Johnny" De Staerke, Yvette Van Hemelrijk, Sandra Mertens en de jeugdvriend op de rooster leggen potverdorie ... Moeten er nog meer aanwijzingen zijn?

263

Re: Robert Beijer

En dan zijn uitspraak: Ik ben gekozen op basis van mijn dossier. Omdat ze weten dat hij nooit gaat praten. Zelfs een van zijn broers (Zie Hilde Geens) stapte naar de speurders met de woorden 'Doe iets aan onze Johnny'. De Staerke profileert zich nu als de goedhartige gangster die geen vlieg kwaad zou doen en Beijer doet lustig verder met de boel te manipuleren en justitie en slachtoffers uit te lachen. Laat ons hopen dat deze twee niet zullen blijven lachen.

Re: Robert Beijer

Klopt, maar er zullen ook wel nog aanwijzingen zijn naar andere personen in het dossier waarvan we minder weet hebben. De mening van Vos doet ertoe, en als zo iemand dan zegt dat een stukje DNA van Heinrich Toumaniantz bovenaan zijn verlanglijstje staat/stond kan je dat niet anders dan lezen als voor mij (Vos) is HT de voornaamste bende verdachte. De PV die David vorig jaar met ons heeft gedeeld mbt Heinrich Toumaniantz was voor de meeste non insiders (zij die geen inzage hebben in het dossier) nieuw en zo zullen er wellicht nog PV's zijn waarvan we versteld zouden staan.

265

Re: Robert Beijer

... Zoals het pv van de huiszoekingen bij Beijer en Sli eh Bouhouche waar er stafkaarten in beslag werden genomen. Een stafkaart van Erps-Kwerps waar de Noodbosweg gemarkeerd stond, een stafkaart van het Bois de La Houssière, de omgeving van Dekaise in Waver en de omgeving van de Delhaize in Overijse en Eigenbrakel. Toeval, Madani Bouhouche en Robert Beijer verzamelden toch stafkaarten? Euh, nee, enkel deze kaarten werden terug gevonden.

Professor Ponsaers maakte overigens in zijn boek 'de Loden Jaren' ook melding van een bij Slima - eh - Bouhouche terug gevonden plattegrond van de dreef waar de Volkswagen Santana (van die beruchte bende) werd terug gevonden.

Toeval. Uiteraard.

266

Re: Robert Beijer

Rijkswachter Campinne die in in een vuurgevecht met de daders verwikkeld was na de overval op Dekaise meende Bouhouche te herkennen. Hij was geschminkt. In de zaak van Dekaise werd fond de teint gevonden.

Re: Robert Beijer

Daarbij heb ik toch mijn twijfels, ik denk dat Bouhouche te slim was (en zijn leven op dat moment hem nog te dierbaar) om deel te nemen aan de overvallen. Die bij Dekaise wil ik nog geloven maar daarbuiten lijken Bouhouche en Beijer toch meer mannen voor achter de schermen.

268

Re: Robert Beijer

Spectator: nagel recht op de kop.

“Waarom viel het grote afpersingsplan van Bouhouche in het water? Omdat de bendeleden het niet eens raakten over de uitvoering, de rolverdeling en de haalbaarheid, zeggen speurders. Bouhouche profileerde zich als de grote organisator van het spel. Hij zou zelf op afstand toekijken en z'n voetvolk het vuile en gevaarlijke karwei laten opknappen. Zelf zou hij hen opwachten met z'n Mercedes, waarna hij keurig het geld zou incasseren en 'verdelen'. Dit scenario, met de kwieke Bouhouche als de grote patron, lustten de andere gangsters niet. Iedereen eiste een belangrijke positie in de bende op. Zekerheid.”

Verschillende betrokkenen bij de Generale Staf van de Rijkswacht hebben oa Bouhouche en Beijer dààr geplaatst waar ze nodig waren.
Maar niet voor het algemeen belang van vadertje staat, niet voor het algemeen belang van de toenmalige rijkswacht en nee, ook niet voor een staatsgreep.

Spectator Of Life wrote:

Klopt, maar er zullen ook wel nog aanwijzingen zijn naar andere personen in het dossier waarvan we minder weet hebben.

Honderden. Eentje ter illustratie van je terechte stelling: Chang Wei Ling zijn broer werkte als rijkswachter op de Generale Staf te Elsene en zijn naam stond op de lijst van "Terroristische rijkswachters" van de advocaten Michel Graindorge en Xavier Mangée.

Red Rooster: Je hebt het helemaal juist: Ali Suleiman Ahmad. De 'Bende Van Nijvel' - of hoe je ze graag noemt - stopte niet in 1985! Je verbaast me oprecht!

269

Re: Robert Beijer

Kurosawa wrote:
Vetter wrote:

Bob was er sowieso niet bij, en De Staerke werd er in geluisd.

Er is geen enkele aanwijzing voor dat Philippe De Staereke 'er in geluisd' werd, integendeel: er zijn heel veel aanwijzingen dat hij mededader was in Aalst. Als De Staerke destijds voor Assisen had moeten komen voor Aalst dan hing hij.

Dat is zeker niet zo. Citaat Hilde Geens:

"Er zijn een aantal mensen tegen wie er duidelijke aanwijzingen zijn. Tegen de Bende van de Borinage, een gangsterbende rond ex-politieman Michel Cocu, waren die zo sterk dat ze voor assisen zijn gebracht. Ze hadden daderinformatie over sommige Bende-feiten, een straffer bewijs dat ze ermee te maken hadden bestaat niet. Alle politiespeurders die ik ooit heb gesproken, zeggen dat ze erbij waren. Niet in Aalst, maar bij de eerste feiten, en in de Colruyt van Nijvel.

Het is Robert Beijer die dat proces om zeep heeft geholpen, door de speurders te tippen dat er een Bende-wapen in een pot bolognesesaus in het diepvriesvak van de vrouw van Madani Bouhouche zat. Op het eerste gezicht klopte dat, Goffinon ging erover getuigen op het proces, en dat werd stilgelegd. Achteraf bleek dat het toch geen Bende-wapen was, maar het proces werd hervat, en de Bende van de Borinage werd vrijgesproken."

Dit trucje was Robert Beijer dus gelukt. Het nogmaals proberen bij zijn kompaan Philippe De Staerke dan?

Philippe De Staerke schreef in mei 1988 brieven aan substituut Willy Acke om te eisen om voor het hof van Assisen te verschijnen. Willy Acke vond dat de serie bezwaren die onverminderd bleven bestaan tegen Philippe De Staerke, onvoldoende waren.

Kurosawa wrote:

Als De Staerke destijds voor Assisen had moeten komen voor Aalst dan hing hij.

Niet dus! om die stap te zetten, ook al omdat er vermoedelijk vier of meer daders waren bij de aanslag te Aalst. Philippe De Staerke schreef op 13 maart 1991 de beruchte ophefmakende brief. Hij hoopte met deze brief een proces bij het hof van assisen te forceren waarin hij dan vrijgesproken werd. Justitie liet zich daartoe niet verleiden.

270

Re: Robert Beijer

Nee natuurlijk liet justitie zich niet verleiden. Zij wisten iets meer maar deden niets.