11

Re: Michel Baudet

Dat is gek. Patrick Verdin gebruikt haast nergens in zijn boek de volledige namen. En nergens wordt Baudet vernoemd?

Kan je eens voor de volledigheid een schermafbeelding van deze passage uploaden C.P.? Ik heb ze namelijk nergens gelezen in het boek…

Er staat - enkel - letterlijk in het Nederlands:

"Van 1993 tot 1997, het jaar dat Thierry (Patrick Verdin bedoelt hier natuurlijk Thierry Sliman) en ik herenigd werden, en ook het jaar dat we gearresteerd werden in de afpersingszaak, "racket". We leven comfortabel. Hij woont samen met een lerares in een heel mooi huis, gelegen in een dorp op enkele kilometers van Charleville- Mézières. Wat mij betreft, ik heb een showclub "Rétro" die zeer goed loopt, gerund door een meesterhand in de persoon van D., mijn vrouw.”

Of het origineel:

“De 1993 jusqu’à 1997, c’est-à-dire l’année où Thierry et moi sommes réunis, et aussi celle de notre arrestation dans le cadre du dossier extorsion de fonds, « racket ». Nous sommes dans le confort. Lui vit avec une professeure dans une très belle propriété située dans un village à quelques kilomètres de Charleville-Mézières. Moi, de mon côté, j’ai un club spectacle dénommé le « Rétro » qui tourne très bien, tenu par une main de maître en la personne de D., mon épouse.”

12

Re: Michel Baudet

Je m’explique: lorsque je me suis marié en 1993 à Mons avec D. L., elle avait un bar à Mons. Quelques mois plus tard, nous remettions ce bar pour nous installer à Boussu afin d’y reprendre un commerce, et l’un des gérants de ce commerce n’était autre que M. B. qui venait quelques années auparavant, en 1988 exactement, d’être acquitté dans l’affaire du Brabant Wallon.

M.B. faisait partie de la bande des Beauraing. Lorsque Thierry est venu, je lui ai bien sûr raconté cette histoire et je lui ai demandé s’il connaissait ce gang des Brabant Wallon, et là, d’un geste sûr de la tête, il me dit: «NON!»

  • D.L. is Dominique L., kleine zuster van Véronique L. (echtgenoote van Michel Piro).

  • Beauraing is fonetische Borains.

"Le Rétro" lag in Hainin-Hensies, de hostessen waren Dominique L. en Nadia M. (Franse nationaliteit).

13

Re: Michel Baudet

Merci pour les informations supplémentaires C.P.

14

Re: Michel Baudet

Graag gedaan!

15

Re: Michel Baudet

Boemerang wrote:

In het licht van de mogelijke connecties tussen Haemers, De Staerke en extreem-rechts, en de contacten van het Front de la Jeunesse en WNP met het MSI, is het niet onbelangrijk te weten dat we verschillende keren informele verklaringen hebben opgetekend als leden van die bendes waarin wordt verwezen naar het feit dat ze ageerden als lid van een hogere organisatie. Bajrami heeft dat gezegd; Haemers heeft dat tweemaal gezegd; Philippe De Staerke heeft daarnaar verwezen; en Karafilis heeft daarnaar verwezen. Dat alles is het resultaat van de analyse van het denkspoor rond extreem-rechts.

Ze waren niet de enigste. Ook Michel Baudet vertelde zoiets...

Ben wrote:

Michel Baudet bekent zijn rol als 'wachter' tijdens de overval in Nijvel op 2 december 1983 en werd onder aanhoudingsmandaat geplaatst. De bekentenissen van Baudet volgde op een verklaring van zijn broer, Jean-Luc. Michel zou aan zijn broer verklaard hebben dat hij heeft meegedaan aan de overval in Nijvel en dat hij iemand heeft beschoten (?) (in de Franse tekst staat "buté ou flingué") met het wapen dat ze hem hebben gegeven.

Tijdens een huiszoeking bij Jean-Luc Baudet werd een karton met bier gevonden met een boodschap van Michel:

"Jean-Luc pas de problème pour moi. Je ne dis rien. Signé Ton frère Michel."

Michel bedoelde hiermee dat hij niet zou vertellen dat het met zijn wapen was waarmee hij had geschoten (dixit Jean-Luc tegenover de politie). Michel Baudet ontkende echter dat er een verband was tussen zijn verklaringen en het karton met bier.

"Over de overval in Aalst vertelt een informant dat Willy D. hem heeft betaald om op die avond klaar te staan aan de Delhaize en weg te racen zodra er schoten vielen, om de politie in de verkeerde richting te lokken. Hij zegt dat hij dat ook heeft gedaan."

Latinus zou volgens Haquin (en ook Bouten en Geens) betaalde opdrachten voor Faez hebben uitgevoerd. Dat ging van informatie verzamelen, tot dossiers stelen en opstellen.

Eind 1984 heb ik een paar keer contact gehad met Asterix, zijn echte naam was Ertryckx. Hij vertelde me dat een zekere Dany één van de leiders was van de Bende van Nijvel en deel uitmaakte van de geheime eenheid van de Rijkswacht. Dany bezorgde aan de daders wapens, nam ze daarna terug en betaalde de deelnemers aan de overvallen, een half miljoen de man, waarna ze naar het buitenland vluchten, onder meer het Vreemdenlingenlegioen.

Langzaam begint alles volledig in de plooi te vallen. 2 meter 5 centimeter.

Re: Michel Baudet

Beste Tiens, u bent de verpersoonlijking van een cliffhanger.

Dat Madani (Dany) Bouhouche wapens stal, opsloeg, zelf gebruikte en door anderen liet gebruiken, staat als een paal boven water, en/maar wie precies zei wanneer - vóór Erps-Kwerps/Eigenbrakel/Overijse/Aalst, 1985? - over Madani (Dany) Bouhouche en François Ertryckx:

“Eind 1984 heb ik een paar keer contact gehad met Asterix, zijn echte naam was Ertryckx. Hij vertelde me dat een zekere Dany één van de leiders was van de Bende van Nijvel en deel uitmaakte van de geheime eenheid van de Rijkswacht. Dany bezorgde aan de daders wapens,nam ze daarna terug en betaalde de deelnemers aan de overvallen, een half miljoen de man, waarna ze naar het buitenland vluchten, onder meer het Vreemdenlingenlegioen”?

17

Re: Michel Baudet

C'est Michel Baudet qui a déclaré aux enquêteurs le matin du jour de l'attaque d'Anderlues: "vous allez voir, il va se passer quelque chose et vous verrez que ce n' est pas nous". (pyrénéen)

Bron » tueriesdubrabant.1fr1.net

Een tweede hypothese (moord voor een alibi). Alsof deze nog niet volstonden, stelt de politie ook nog vast dat de gangsters de Golf GTI uitgerust hebben met een deflector van precies hetzelfde model als die welke de moordenaars aangebracht hadden op de VW Santana die in september 1982 gebruikt werd bij de hold-up op wapenhandel Dekaise in Waver. De onderzoekers zijn niet meer ver af van de veronderstelling, dat de bende het niet anders aan boord zou hebben gelegd als ze het gerecht had willen aan het verstand brengen dat een verkeerd spoor werd gevolgd.

Heb een zeer sterk vermoeden dat dit de juiste hypothese was, moord voor een alibi. Aan de details is te zien dat alles zeer goed voorbereid was.

Re: Michel Baudet

We zijn het over veel zaken niet eens fenix maar wat dit specifieke element betreft (moord te Anderlues om één of meerdere gevangen companen te helpen) denk ik zelf ook dat dat zeker niet uit te sluiten valt. Het zou overigens niet de enige keer kunnen zijn: wie zaten beiden vast na de feiten bij Van Camp en zijn vrijgekomen omdat terwijl zij opgesloten zaten iemand zo vriendelijk was om de achterbank van de bij Van Camp gestolen golf te dumpen in Beersel. Niet op de avond van de overval, maar daarna?

19

Re: Michel Baudet

De achterbank van de VW Golf werd niet achteraf gedumpt. Ze werd wel degelijk door de overvallers gedumpt op het moment dat ze opnieuw in de Golf instapten. Wat wel een feit is is dat de bank pas op 10 oktober is gevonden. Zie » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Michel Baudet

Het hangt ervan af wie je gelooft. De Rijkswachters van de BOB van Halle die de avond van de feiten begonnen waren met het onderzoek (Rijkswacht Beersel had het terrein afgegrendeld) houden bij hoog en bij laag vol - tot in een pv toe - dat ze geen achterbank vonden omdat er geen lag toen ze daar waren. Komt bij: de bank werd 4 dagen na de overval 'gevonden'. Zoals Hilde Geens opmerkt in 'Beetgenomen': is het policy van Delhaize om losse achterbanken zomaar 4 dagen te laten liggen, wetende dat er een overval was gebeurd?

Na een anonieme tip van een getuige die belde naar de GP en beweerde dat hij alles had gezien én de daders had kunnen volgen tot aan het kampeerterrein van Beersel, waarna hij teruggekeerd was naar de parking. Hij beweerde het verhaal van die achterbank te hebben gedaan aan de rijkswachters ter plaatse. Maar zijn naam staat niet op de lijst van de aanwezigen die werd opgemaakt.

Hij verklaarde eerst dat hij had gezien hoe de daders net voor het begin van de overval de achterbank eruit gooiden, daarna dat hij ze zag bij zijn terugkeer op de parking. De man was een werknemer van volkswagen en kon haarfijn uitleggen hoe het kwam dat hij zeker wist dat het een achterbak was van een GTI en dat de oorspronkelijke kleur van de wagen rood was. Er zijn nog een paar andere problemen met zijn getuigenis.

M.i. is het niet duidelijk. Een geluk voor Philippe De Staerke en Mohammed El Bourajradji dat die bank toch nog gevonden werd en de link met de wagen van Ohain gelegd, anders groot probleem want geen ballistisch verband tussen Ohain en Beersel.