1,051

Re: Nijvel: 17 September

Believer Murcielago wrote:
Idefix wrote:

Zo is dat!

Eddy Vos had ook last van tunnelvisie, zoals fenix terecht opmerkt!!!!!

Wat volgens mij veel erger is het feit dat de huidige procureur ook geneigd is om een tunnelvisie te hebben.

Kan je dat beetje duiden, B.M.? Ik volg je de laatste tijd veel op het forum, maar dit is toch een straffe uitspraak?

1,052

Re: Nijvel: 17 September

Wie overval van Colruyt in Nijvel kraakt, kent Bende van Nijvel (P-Magazine). Ik kan het volledige artikel spijtig genoeg niet posten ...

Burgers hebben vandaag een verkeerd idee van de Bende van Nijvel en dat zal door de fictiereeks 1985 (vanaf zondag op de buis) niet verbeteren. De meeste mensen baseren zich immers op de ‘hold up’s’ van 1985 (Eigenbrakel, Overijse en Aalst), maar wie de Bende wil kraken, moet terug naar Nijvel, op zaterdag 17 september 1983 rond 01u25 ’s nachts meer bepaald.

» pnws.be

1,053

Re: Nijvel: 17 September

De tweede golf is inderdaad minder persoonlijk. Het profiel van de auteurs is niet hetzelfde. Het oplossen van Nijvel of Beersel zou een goed uitgangspunt zijn. Het is nooit te laat voor de waarheid.

1,054

Re: Nijvel: 17 September

Als het een "komedie" is in 1985, waarom zou het dan niet eerder een "komedie" zijn?

1,055

Re: Nijvel: 17 September

Er is een verhaal van vóór 1985. De scenarist durfde de visie van het parket niet over te nemen. Misschien komen de eerste afleveringen later. Een beetje zoals in de saga Star Wars.

Het eerste opus zou in 1972 van start kunnen gaan.

1,056

Re: Nijvel: 17 September

Thierry Debels:

Burgers hebben vandaag een verkeerd idee van de Bende van Nijvel en dat zal door de fictiereeks 1985 (vanaf zondag op de buis) niet verbeteren. De meeste mensen baseren zich immers op de ‘hold up’s’ van 1985

Ben het alweer roerend eens met Thierry Debels. Iemand het volledige artikel?

Volgens David komt het nonfictie gedeelte heel dicht bij de waarheid. Dat wil ik best geloven David, maar hoe kan de doorsnee kijker het verschil maken tussen het fictie- en nonfictie gedeelte?

Stel, stel dat er binnen afzienbare tijd toch nog een proces zou komen (fictie?) dan zouden we 1985 als mogelijke manipulatie kunnen beschouwen. Op dit eigenste moment krijg ik telefonisch binnen dat Robert Beijer zou opgepakt zijn in Thailand. Wat een toeval ... ik moet dus stoppen met deze post en het nieuws gaan controleren

Re: Nijvel: 17 September

Scaramouche wrote:

Wie overval van Colruyt in Nijvel kraakt, kent Bende van Nijvel (P-Magazine). Ik kan het volledige artikel spijtig genoeg niet posten ...

Burgers hebben vandaag een verkeerd idee van de Bende van Nijvel en dat zal door de fictiereeks 1985 (vanaf zondag op de buis) niet verbeteren. De meeste mensen baseren zich immers op de ‘hold up’s’ van 1985 (Eigenbrakel, Overijse en Aalst), maar wie de Bende wil kraken, moet terug naar Nijvel, op zaterdag 17 september 1983 rond 01u25 ’s nachts meer bepaald.

» pnws.be

Als code staat voor methodiek, dan ben ik het volmondig eens Als code staat voor identificatie van de daders, dan ben ik het oneens.

Vanuit mijn optiek vormt Nijvel de blauwdruk van wat wij later de 'Bende van Nijvel' zijn gaan noemen. En dan heb ik het niet over de stad Nijvel, maar over de manier van opereren. Lees: georganiseerde misdaad, in België nog in de kinderschoenen in 1983, die start met enkele liquidaties door het ensceneren van wat voor de publieke opinie lukrake overvallen moeten voorstellen. Je zou kunnen discussiëren over het feit of Halle al dan niet het eerste geval is, maar in Nijvel lijkt deze methodiek al aardig geperfectioneerd.

Re: Nijvel: 17 September

En Maubeuge...

1,059

Re: Nijvel: 17 September

Nivelles/Nijvel 17 september 1983... Morgen 40 jaar geleden... De daders lopen nog altijd rond of stierven een rustige dood in hun bed... Schandalig.

Kan er iemand aan het het artikel vandaag gepubliceerd in L'Avenir aub? » www.lavenir.net

1,060

Re: Nijvel: 17 September

40 Jaar na de Bende van Nijvel

Zaterdag 17 september 1983, rond half twee 's nachts, breken een groep gangsters binnen in het Colruyt-warenhuis van Nijvel. Tijdens die inbraak vermoorden zij drie personen: Jacques Fourez, Elise Dewit en rijkswachter Marcel Morue. Een andere rijkswachter, Jean-Marie Lacroix, raakt gewond.

Tijdens hun vlucht nemen zij in Eigenbrakel een politiepatrouille onder vuur en raken Marc Lemal en Benoît Ruys, twee politieagenten, gewond.

De daders van deze bloedige feiten zijn nooit gevonden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube