61

Re: Stopzetting onderzoek

Etienne1420 wrote:

Ze verliezen al delen van het dossier gedurende het onderzoek. Wat zal daarna ermee gebeuren ?

Ontbrekende overtuigingsstukken, ontbrekende P.V's, ontbrekende formulieren van inbeslagstelling, zelfs verbeterde autopsieverslagen. Extra voer voor een advocaat om de nietigheid van het gerechtelijk onderzoek op te werpen. Sinds 2018 kan men onmogelijk rechtzetten wat de vele jaren voorheen als onmogelijk en ontoelaatbaar kan beschouwd worden. Hoe een huidig migistraat dit zou kunnen verdedigen is voor mij een raadsel.

Re: Stopzetting onderzoek

Het is onmogelijk met zo'n dossier naar de rechtbank te gaan. Destemeer hebben ze niks tegen niemand. De feiten vonden toch plaatst. Ik ben ervan overtuigd meestal.

Re: Stopzetting onderzoek

Bossi wrote:

Alleen de Burgerlijke Partijen en verdachten hebben inzage in het dossier. Het onderzoek vanaf 2018 tot op heden moet nog vrijgegeven worden. Vandaar dat het gelogen is dat men probeerde te doen geloven dat met informatie en tips niets gebeurde sinds 2018.

Wanneer en onder welke voorwaarden zouden historici en wetenschappers dit dossier dan ooit kunnen gaan bestuderen?

Re: Stopzetting onderzoek

Maigret wrote:

Wanneer en onder welke voorwaarden zouden historici en wetenschappers dit dossier dan ooit kunnen gaan bestuderen?

Deze vraag stel ik me dagelijks. Dat zal pas zijn nadat het boek werd geschreven: "Hoe slachtoffers en nabestaanden finaal werden beetgenomen". Voor wie er nog aan twijfelt, is het niet rechtstreeks dan komen we zijdelings terecht bij Staatsbelangen, imagoschade, ontspoorde ministers, ontspoorde uniformdragers enz.

Als er Staatsbelangen mee gemoeid zijn, zijdelings en/of rechtstreeks is het gebruikelijke minimumtarief 50 jaar. 50 jaar is het tarief die ik al lang voor ogen had en die ik laten vereeuwigen heb in een uitzending van TV Oost.

Historisch onderzoek gebeurt in de toekomst en duurt jaren. De vraag is dan waarom we diezelfde personen niet zouden toevoegen aan het huidige onderzoek. Krijgen deze personen hetzelfde dossier of een uitgezuiverde versie? Zijn deze politiek neutraal? Op welke basis worden zijn uitgekozen en bovenal mogen hun conclusies dan wereldkundig gemaakt worden. Was er geen Minister die voor zijn exit naar Europa alles wat betreft Staatsbelang aan banden heeft gelegd?

Ik ben van mening dat er momenteel even competente personen aan het dossier werken, die bovendien de tijdsgeest goed kunnen kaderen. Dit juk dragen wij al tientallen jaren dus is de kans heel klein dat we het resultaat bij leven en welzijn meemaken.

Kan iemand mij een zinnige reden geven waarom wij zelf voorstander zouden moeten zijn om het dossier te sluiten en te geven aan de wetenschap, zonder enige garantie. Hieromtrent krijg ik dikwijls eens een veeg uit de pan.

Mijn standpunt is : Wij geen antwoorden, de betrokkenen geen rust. Betrokkenen zie ik heel breed. Al ben ik het soms wel kotsbeu, ik ga nooit mijn vader verraden met een daad waarvan ik nu de gevolgen niet inschatten, al was het maar voor mezelf.

Ben ik naïef? Het kan, maar als we dan toch geen antwoorden krijgen bij leven en welzijn dan mag het dossier wat mij betreft nog extra in een schuif blijven liggen. Verwacht ik dat er nog iemand effectief in de gevangenis geraakt, heel waarschijnlijk niet maar de schandpaal en de "erkenning", die moeten mogelijk zijn.

Mocht uit consultatie van "alle" nabestaanden blijken, dat de meerderheid het dossier graag gesloten ziet, dan ga ik me daar bij neerleggen maar in tussentijd blijf ik me weren als een duivel in een wijwatervat.

Re: Stopzetting onderzoek

Na vijtig jaar als ze verzonden zijn naar de archieven van de staat.

Re: Stopzetting onderzoek

Wanneer we de gehele waarheid willen kennen, zullen de veiligheids- en inlichtingendiensten hun informatie uit de periode van de Koude Oorlog moeten vrijgeven en onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek mogelijk maken. Dat geldt voor de binnenlandse diensten, maar ook voor die van de geallieerde naties, de CIA en de NAVO in het bijzonder. Dan pas kan de geschiedenis van de Koude Oorlog volledig geschreven worden. Dan pas kan de twijfel over de netwerken weggenomen worden en kunnen de terroristen zich niet meer verschuilen. Tot die tijd zijn eigenlijk alle verdenkingen niet alleen onvermijdelijk, maar ook gerechtvaardigd.

Bron » libstore.ugent.be (PDF)

Of zoals Bob Beijer laatst schreef, in de huidige tijdsgeest is dit onmogelijk. Hij bedoelde dat de koude oorlog van toen een "warme" oorlog geworden is.

Dossier sluiten of niet sluiten is en blijft hetzelfde als kiezen tussen de cholera en de pest. De dag dat onze huidige politici de deskundigen zullen aanstellen ( indien dit nodig zou blijken) is dag één van een nieuwe manipulatie.

Tot die tijd zijn alle verdenkingen niet alleen onvermijdelijk maar ook gerechtvaardigd.

Re: Stopzetting onderzoek

Kerstmis staat voor de deur. Het jaar 2023 eveneens. Het lijkt alsof er geen nieuwe elementen zijn opgedoken die een rechtszaak mogelijk maken. Zou het onderzoek al afgesloten zijn?

Re: Stopzetting onderzoek

Van Quick zei dat het onderzoek zal worden voortgezet. De vraag is nu hoe lang Van Quick minister blijft.

69

Re: Stopzetting onderzoek

Het federaal parket heeft goede redenen om niet te communiceren over de loop van het huidige gerechtelijke onderzoek. Iets wat eigenlijk gewoon standaard zo hoort te zijn. In het verleden was dit wel eens anders en bewust met redenen, waaraan je het gevolg hebt kunnen merken.

De vraag is nu hoelang sommige forumgebruikers zich interessant proberen te blijven maken, te menen daarover wel te kunnen blijven berichten...

Re: Stopzetting onderzoek

In het verleden is meer dan eens een loopje genomen met het geheim van het onderzoek. Ongelofelijk wat er allemaal is uitgelekt.
Het feit dat de huidige cel weigert om te communiceren zie ik als een goed teken.