1,061

Re: Christiaan Bonkoffsky

Altijd een vreemd verhaal gevonden. De speurders hebben die piste opzijgezet op basis van wat? Op basis van de schaarse sporen die ze hebben kan je blijkbaar elke verdachte uitsluiten. Waarom zou Bonkoffsky liegen? Waarom zou zijn familie liegen?

Re: Christiaan Bonkoffsky

Het is een vreemd verhaal als je kijkt doorheen een bril die de zaak wil oplossen.

Ik denk dat men destijds erg verveeld zat met het lekken van het verhaal, het was niet langer mogelijk om deze naam in de doofpot te stoppen. Dan waren er twee opties, zeggen dat de broer liegt, wat wel erg cru zou zijn, of toch de schijn van een onderzoek doen om nadien te verklaren dat er geen tastbaar bewijs is.

Bonkoffsky is een verpersoonlijking geworden van de onderlinge zwijgplicht die er lijkt te zijn mbt dit dossier. Een nog grotere verpersoonlijking - want nog in leven - is Willy D; door vriend en vijand aan de bende gelinkt en dit jaar door Geens benoemd als absoluut prominent bendelid.

In een wereld die jij en ik begrijpen, zijn er dan twee mogelijkheden. Het gerecht arresteert Willy oftewel is Willy onschuldig en dan legt hij klacht neer wegens laster en eerroof jegens auteur van het boek. Geen van beiden is gebeurd, hoe minder aandacht des te beter voor iedereen. Zelfs de media is niet op de kar Willy gesprongen, dat was bij Bonne toch nog even anders.

Imo zijn dit namen die men liever in de schuif laat, ze lijken allebei iets te maken hebben met Aalst en verder speuren zou wel eens kunnen leiden tot connecties met een naam die men liever niet noemt. Het wordt dan too close to the bone, of zo je wil te dicht bij de eigenlijke overval van 9 november 1985.

Vergeet niet dat men in het kader van de affaire Bonkoffsky onderzoek - al dan niet verplicht - heeft gevoerd naar schietclubs in het Aalsterse.

Geens schrijft in haar boek dat Willy D. een aantal handlangers had opgetrommeld om de politie af te leiden tijdens de overval in Aalst. Eén van de hulpjes was te voet naar huis gegaan. Een Aalstenaar dus. Het zou zomaar Bonkoffsky kunnen zijn geweest.

1,063

Re: Christiaan Bonkoffsky

Het lijkt wel of Bouten hier aan het woord is: 'Ze lijken allebei iets te maken hebben met Aalst'; 'Verder speuren zou wel eens kunnen leiden tot'; 'Het zou zomaar Bonkoffsky kunnen zijn'. Ja. zou kunnen maar waarschijnlijk niet. Waar wil je heen?

1,064

Re: Christiaan Bonkoffsky

Wat mij opvalt is dat deze man reeds van begin de jaren 90 verkondigde (wel altijd dronken, waardoor niemand hem serieus nam) dat hij  bij de Bende van Nijvel geweest was. In een café rechtover het station  ik in die tijd kwam ik regelmatig langs in dit café, de naam weet ik niet meer na al die jaren. Toen had ik daar een discussie met een cafébezoeker over de Bende. Er kwam ondertussen zich nog iemand mengen in het gesprek. Deze vertelde dat ik veel geluk had dat Christiaan daar niet was. Ik vroeg aan mijn eerste gesprekspartner enkele minuten later, over wie hij het had. En deze zei mij dat dit een persoon was, telkens poepzat, die tegen iedereen vertelde dat hij bij de Bende was. Dus wat ze al 20jaar wisten in Aalst, werd opeens opgeraapt als een nieuwe wending in het onderzoek. Hadden de speurders toen in de cafe's in Aalst onderzoek gedaan, hadden ze dat toen al gehoord en gezien dat dit een alcholist was.

1,065

Re: Christiaan Bonkoffsky

Christiaan Bonkoffsky was op zijn beste wanneer hij zwijgde.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Wij zijn in Aalst ook zou aangeklampt door een man in jaren 90 (was zeker kleiner dan Bonkoffsky). En herinner me soortgelijke getuigenis van Renne. In Aalst weet je natuurlijk nooit of ze aan het zwanzen zijn.

1,067

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ik wist niet dat Bonkoffsky al een reputatie had in de Aalsterse cafés voor heel die heisa in de media kwam. Samen met Tinck hebben de speurders dus gewoon twee dronkelappen die aan de toog sterke verhalen stonden op te dissen als verdachten opgevoerd. Hoe zou het toch komen dat de nazaten van de slachtoffers hun vertrouwen in justitie kwijt zijn?

1,068

Re: Christiaan Bonkoffsky

Django68, kleine rechtzetting, het waren niet de speurders die Bonkoffsky “opgevoerd” hebben, maar het was Marc Van Damme (niet te verwarren met Marc Vandam!) die eind oktober 1998 belde naar het nummer 071/258300 om te melden dat HIJ overtuigd was/is dat zijn jeugdmaat Bonno “de reus” was.

Op 9 november 2016, tijdens de herdenking van de slachtoffers van de Bende van Nijvel, herhaalde hij dit opnieuw naar enkele slachtoffers/journalisten toe.

Wie als eerste Bonkoffsky (opnieuw) als mededader/betrokkene van de Bende van Nijvel opvoerde, doet er niet toe… maar het waren dus niet - zoals jij zegt - dé speurders.

Het uitpluizen van dit mogelijk spoor was/is natuurlijk noodzakelijk. Maar als dit bewust doorgestoken geweest is door iemand die wél verantwoordelijkheid draagt voor (een deel van) de misdaden van “de Bende van Nijvel”, dan is dit uiteraard obstructie van het onderzoek en liet/laat het vooral dé speurders alweer tijd en geld missen…

1,069

Re: Christiaan Bonkoffsky

Bedankt voor de verheldering Tiens. Je bedoelt waarschijnlijk dat iemand de speuders naar het spoor Bonkoffsky heeft geleid, net zoals iemand hen naar een mogelijke manipulatie van de wapenvondst in Ronquières heeft gestuurd op het moment dat het onderzoek een veelbelovende wending nam. Volgens Hilde Geens is er toch een bepaalde persoon die keer op keer de speuders de mist in stuurt; Een persoon die nog geregeld op verschillende fora van zich laat horen en die toch op zijn minst van obstructie van het onderzoek zou mogen beschuldigd worden.

1,070

Re: Christiaan Bonkoffsky

Django68 wrote:

Volgens Hilde Geens is er toch een bepaalde persoon die keer op keer de speuders de mist in stuurt; Een persoon die nog geregeld op verschillende fora van zich laat horen en die toch op zijn minst van obstructie van het onderzoek zou mogen beschuldigd worden.

Bob, Michel, Eddy, Lionel?