Re: Albert Farcy

Toen hij achter de tralies zat?

Mincky wrote:

Phillippe is zeer zeker niet bi.

122

Re: Albert Farcy

En wat doe je dan met de drie andere getuigenissen Django68 ? Zeg je ook " ik geloof ze niet" ?  Of met de uitspraken van Gol bijvoorbeeld ivm de CCC en de Bende.

Re: Albert Farcy

Gol was niet duidelijk.

Re: Albert Farcy

Django68 wrote:

Ik denk dat de speuders de getuigenis van Lhost niet serieus nemen. Ik denk ook dat ze daarin gelijk hebben

Ik sluit me aan bij fenix. Alle respect voor Geens en haar boeken - goed geschreven en een schat aan informatie- maar met haar laatste trekt ze wel heel erg de drugs kaart. Terwijl als we naar het dossier kijken 'drugs' niet de meest voordehand liggende piste is (en het volgens mij zeker niet de enige piste kan zijn). Met Bouhouche, Mendez, Podevijn ea zit je toch meer in die hele wapen sfeer dan in de drugs sfeer (al hoeven beiden elkaar niet volledig uit te sluiten).

Over Lhost -ik schreef dit al eerder- de modus operandi die Lhost beschrijft komt héél erg overeen met wat we weten mbt communicatie tijdens Aalst. Ik stond ook eerst sceptisch tov het Lhost verhaal maar sommige dingen zijn toch wel erg frapant.

Re: Albert Farcy

De wapens werden verkocht in ruil voor drugs, zo moeilijk is dat toch niet?

126

Re: Albert Farcy

Weinigen onder jullie kunnen correct inschatten waarover de zaak François ging. Helaas kan er weinig uit gedeeld worden. Maar ik geef jullie nog volgende duiding mee:

De zaak François ging over een zwendel van meer dan 10 miljard Belgische frank. Er werden voor sommige personen, waarvan de namen ook niet op dit forum staan, borgsommen betaald van meer dan 400 miljoen BEF.

Was dat dan toen veel geld? Wel…

... een mooi vergelijk is de rijkswachtbegroting van het jaar waarin de zaak François losbarstte. Het totaalpakket aan loonkosten bij de rijkswacht bedroeg in dat jaar ook 10 miljard Belgische frank, het gebruik van de voertuigen bij de rijkswacht meer dan 300 miljoen Belgische Frank en voor aankoop van materiaal was er meer dan 150 miljoen voorzien.

De grootte van de drugszwendel waarover de zaak François ging, oversteeg dus het  totale rijkswachtbudget van datzelfde jaar, want later bleek de mate van deze zwendel nog hoger te zijn! Overigens, de hele zwendel is NIET gestopt door deze zaak François enigste in tegendeel nog ruimer geworden. De ‘schuldigen’ (lees: zondebokken) in de zaak François kregen geen of louter een symbolische straf.

Nog even opnieuw kort: de opbrengst van deze drugsbende was jaarlijks hoger dan het hele rijkswachtbudget!

127

Re: Albert Farcy

Loonkost van 10 miljard  BEF voor amper 15.000 rijkswachters.....owkay.... Dan had mijn loonbriefje er toch anders moeten uitzien toen.

128

Re: Albert Farcy

Het waren trouwens 22.115 rijkswachters en geen 15.000. Kom je uit op een gemiddeld bruto maandloon van 37.681 Belgische Frank, geen euro’s.

Nog even ter duiding:  Een bediende verdiende in 1980 gemiddeld zo'n 56.700 frank bruto per maand. En rijkswachtkolonel Delbeque maar klagen over te weinig middelen…

Wat bedoel je nu eigenlijk Alex? Dat jij veel te veel verdiend of de gemiddelde rijkswachter al gauw zijn maandloon kon verdubbelen of vertienvoudigen door hier en daar wat medewerking te verlenen? Is het ooit anders geweest?

Re: Albert Farcy

Tot op de dag van vandaag blijven deze broers bedrijven aan de lopende band opstarten. Import export, transport, landbouw,... Veelzijdige mensen smile

Het wil bij velen niet doordringen hoeveel geld er rondgaat in deze wereld. Dit waren geen straatdealers, maar zitten aan de bron.

Onderschat niet hoe drugs- en wapens met elkaar verweven zijn.

130

Re: Albert Farcy

Tiens wrote:

Het waren trouwens 22.115 rijkswachters en geen 15.000. Kom je uit op een gemiddeld bruto maandloon van 37.681 Belgische Frank, geen euro’s.

Nog even ter duiding:  Een bediende verdiende in 1980 gemiddeld zo'n 56.700 frank bruto per maand. En rijkswachtkolonel Delbeque maar klagen over te weinig middelen…

Je hebt gelijk inzake de middelen. Maar de rijkswacht had geen 22000 manschappen in die tijd. Maar is niet belangrijk.