31

Re: Claudine Falkenburg

Tijdens een huiszoeking bij Falkenburg vonden de speurders in haar adresboekje het telefoonnummer van dokter André Pinon.

Bron: Humo | Maart 1988

Op zich is dat niet zo abnormaal, vermits Falkenburg gedurende twee dagen cursussen tekstverwerking zou hebben gevolgd bij de secretaresse van Pinon.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Claudine Falkenburg

Mevrouw F.

Nieuws is er wel in verband met een half verkoolde brief, die op 11 november 1985, twee dagen na de overval te Aalst, in de bossen van La Houssière werd gevonden. De brief lag in de Golf GTI, die bij de overval op de Delhaize te Overijse zou zijn gebruikt en later uitgebrand in La Houssière werd aangetroffen. (*)

Drie schriftdeskundigen onderzochten de brief en kwamen tot de bevinding dat hij was geschreven door een zekere mevrouw F., een ex-vriendin van Jean Bultot (35), gewezen onderdirecteur van de gevangenis van Sint-Gillis. Jean Bultot wordt ervan verdacht zeer nauwe banden met de Bende van Nijvel te hebben gehad. Hij werd op 7 mei 1985 aangehouden omdat hij kasbons in zijn bezit had, die gestolen waren ten nadele van de pastoor van Wieze. Bultot werd na vier maanden vrijgelaten maar opnieuw gearresteerd op 15 november 1985, dit keer wegens wapenbezit. Na zijn tweede vrijlating, een maand later, vluchtte hij naar Paraguay.

Mevrouw F. werd over de brief aan de tand gevoeld. Zij zou hebben toegegeven hem te hebben geschreven maar zou elke deelname aan de bloedige overvallen hebben ontkend.

Bron: Het Laatste Nieuws | 16 november 1986

(*) De half verkoolde brief werd niet in de Golf GTI gevonden maar wel bij de vuurhaard op de plaats Mon Idée op 9 november 1985. Zie de verslagen van de Bendecommissies hierover.

33

Re: Claudine Falkenburg

Merovinger wrote:

Mevrouw F. werd over de brief aan de tand gevoeld. Zij zou hebben toegegeven hem te hebben geschreven maar zou elke deelname aan de bloedige overvallen hebben ontkend.

Als dit klopt, staat het dus vast dat de brief van Claudine Falkenburg was.

Ook nog dit uit het tweede verhoor van onderzoeksrechter Lacroix en substituut Jonckheere:

De voorwerpen die in het bos van la Houssière gevonden werden, brachten de speurders op het spoor van Jean Bultot. De getuigen vragen zich af of men de speurders niet op dit spoor heeft willen leiden.

Bron: Verslag Eerste Bendecommissie

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

34

Re: Claudine Falkenburg

Merovinger wrote:

Mevrouw F. werd over de brief aan de tand gevoeld. Zij zou hebben toegegeven hem te hebben geschreven maar zou elke deelname aan de bloedige overvallen hebben ontkend.

Diezelfde "Mevrouw F.", maar dan enkele maanden later:

Claudine Falkenburg: niets met Bende van Nijvel te maken

In een reactie op mediaberichten, ook in GVA, deelt Claudine Falkenburg mede:

“U stelt dat ik de ex-vriendin was van Bultot, het briefje gevonden in een uitgebrande Volkswagen GTI van mijn hand was en ten slotte dat ik uitgeweken ben naar Paraguay.

Ik heb inderdaad een Bultot gekend, als instructeur in een schietclub waar ik eveneens lid was, toen hij nog onderdirecteur was in de gevangenis te Sint-Gillis. Dit zijn mijn enige contacten geweest met Bultot, beperkt tot de periode 1983 tot midden 1984.

Ik ben inderdaad ondervraagd geweest i.v.m. een briefje gevonden in de uitgebrande Volkswagen GTI, gevonden in een bos van Houssière. Dit briefje is niet van mijn hand en ik heb zulks steeds ontkend. Trouwens vraag ik mij af op welke bronnen u zich steunt om informatie uit een geheim vooronderzoek te publiceren.

Ik ben evenmin naar Paraguay uitgeweken, hoewel ik daar met de jaarwisseling wel ben geweest, niet om het gezelschap van Bultot op te zoeken doch integendeel als loutere plezierreis.

Door uw artikel wekt u t.o.v. uw lezerspubliek de schijn dat ik zou betrokken zijn bij het gerechtelijk verleden van Bultot, Leroy, meer nog de Bende van Nijvel, hoewel ik met deze zaken niets te maken heb.

Ik wens er de aandacht van uw lezerspubliek op te vestigen dat ik met betrekking tot voorsmelde personen en feiten noch verdacht werd noch wordt, noch in betichting gesteld werd noch wordt, nog minder veroordeeld werd.

Door uw artikel schaadt u mijn naam en faam en ik denk dat ik als vrij mens contact mag hebben met wie ik wil en bovendien mag gaan waar ik wil.”

Bron: Gazet van Antwerpen | 17 Januari 1987

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube