511

Re: Patrick Haemers

  • 4 November 1985: bende Haemers overvalt geldwagen in verviers, 2 doden, de bende is 'in shock', dat bloedbad (dixit Haemers) zit hen dwars, een van de leden begint te flippen (en is enige tijd later (ge)zelfmoord)

  • 9 November 1985: aanslag in Aalst waarbij Haemers herkend wordt

  • 14 Oktober 1986: de bende Haemers wordt opgepakt, Haemers in de cel en enkele dagen later krijgt hij bezoek van advocaat Vander Elst, op eigen initiatief. Vander Elst linkt Haemers aan de Bende van Nijvel.[./*]

De chronologie is wel bizar, zou Haemers vlak na zo'n fout afgelopen overval meedoen aan Aalst? De getuigen zeggen van wel, kreeg ie misschien hulp na Verviers, in de zin van: we houden dat potje wel gedekt als ons een dienst bewijst?

club_le-happy-few wrote:

Als hij er bij betrokken was met z'n Bende, denk ik dat we de piste van ex-premier Vanden Boeynants moeten volgen. In die tijd, gebruikten dergelijke Bendes vaak oppeppende drugs voor het plegen van overvallen. Misschien kwam hun deelname voort uit een soort chantage. We kunnen je vastzetten voor die feiten, tenzij je bereid bent om aan een bepaalde "politieke missie" mee te werken. Uitvoeren zonder vragen te stellen, en nadien kan je die vlieger op naar één of ander droomparadijs. Anders wordt het gevangenis.

Als je alles vanop afstand bekijkt is het niet zo gek, de bende Haemers kon zijn gang gaan, genoten bescherming en als wederdienst werden ze verplicht ingezet in de Bende van Nijvel (als onderdeel van). De bende Haemers is een jaar na de laatste daden van de Bende van Nijvel opgerold, maar kregen nog wel steun. En het zijn steeds dezelfde namen die opduiken. Advocaat Vander Elst, de Bonvoisin die Tyack staat op te wachten wanneer ze wordt vrijgelaten. Vrij helder lijkt me.

De rol van Tyack lijkt dan onbelangrijk, ja, ze had afstand genomen van Patrick, uit eigenbelang (ze wou gewoon niet wachten tot hij vrijkwam, en rolde wel een goedgestelde man rond haar vingers). Tyack had Haemers ook laten weten dat ze op latere termijn niet meer langs zou komen, en ook zijn zoontje Kevin niet meer zou zien. Dat Haemers dan dood was, was in ieders belang, hij wist te veel, zowiezo. De chronologie doet wel denken aan moord, hij 'zelfmoorde' zich korte tijd voor de verjaardag van zijn zoontje, dat lijkt een detail maar is het niet. Zowel vanuit zijn oogpunt (hij zou wellicht Kevin nog wel op bezoek krijgen voor zijn verjaardag), en om zijn zoontje zij verjaardag niet te verknallen.

Als je Tyacks boek leest valt het zowiezo op dat ze als rode draad door het boek alludeert op Haemers zelfmoord, dat ligt er wat te dik op.

En VDB's ontvoering lijkt me evident één grote opgezette farce, ik zag als tiener die VDB op tv en had zo door dat die man loog en een spelletje opvoerde. VDB en ongemaskerde Haemers in le touquet, dan weet je toch dat dit opgezet is. Die VDB zag het belgische volk als iets waar hij mee deed wat hij wou.

512

Re: Patrick Haemers

Na de overval in Wilsele verspreidt het gerecht een opsporingsbericht van één van de gangsters. Ze konden toen nog niet weten dat dit één van de bekendste gangsters van België zou worden:

https://i25.servimg.com/u/f25/11/22/12/24/robotf12.jpg

Substituut procureur des konings Verbelen te Leuven deel mede: Op 1 juni 1983, omstreeks 6u15, werd gepoogd een overval te plegen op een postwagen te Leuven (Wilsele) op de Aarschotsesteenweg.

De vier daders verplaatsen zich met een BMW 728 van donkerblauwe kleur met nummerplaat CXT 398, welke tijdens de nacht van 30 op 31 mei 1983 gestolen werd te Antwerpen. De BMW in kwestie werd tot op heden nog niet teruggevonden.

Hierbij een robotfoto van de persoon die vooraan rechts in de BMW had plaatsgenomen tijdens de overval. Het betreft een man, 25 tot 30 jaar, 1m80 tot 1m85 groot, blond haar, slank type.

De vier verdachten waren volgens getuigen allen gekleed in een donkerblauw kostuum, blauw hemd en blauwe das.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

513

Re: Patrick Haemers

krsmeyer wrote:

En VDB's ontvoering lijkt me evident één grote opgezette farce, ik zag als tiener die VDB op tv en had zo door dat die man loog en een spelletje opvoerde. VDB en ongemaskerde Haemers in le touquet, dan weet je toch dat dit opgezet is. Die VDB zag het belgische volk als iets waar hij mee deed wat hij wou.

Exact dat gevoel had ik toen ook. Die man heb ik ook nooit vertrouwd.

514

Re: Patrick Haemers

ctrix wrote:
krsmeyer wrote:

En VDB's ontvoering lijkt me evident één grote opgezette farce, ik zag als tiener die VDB op tv en had zo door dat die man loog en een spelletje opvoerde. VDB en ongemaskerde Haemers in le touquet, dan weet je toch dat dit opgezet is. Die VDB zag het belgische volk als iets waar hij mee deed wat hij wou.

Exact dat gevoel had ik toen ook. Die man heb ik ook nooit vertrouwd.

Jullie zijn echt niet de enige die het idee hadden dat dit een vooropgezet plan was door VDB zelf bedacht.

515

Re: Patrick Haemers

... en de reden hiervoor? politiek gewin? verwarrend...

516

Re: Patrick Haemers

Weet er iemand of er bij een van de potentiële daders er ergens iemand tussen zat die graag snoepte, of voorkeur had voor caramel? Just asking for a friend...

517

Re: Patrick Haemers

Je kunt de zoekfunctie gebruiken op het forum...

518

Re: Patrick Haemers

krsmeyer wrote:

weet er iemand of er bij een van de potentiële daders er ergens iemand tussen zat die graag snoepte, of voorkeur had voor caramel? just asking for a friend...

Je kan je vriend zeggen dat o.a. Marcel Castris, de rechterhand van Bruno Farcy en 'zakenpartner' van Henk Rommy graag snoepte krsmeyer.

519

Re: Patrick Haemers

met dank.

520

Re: Patrick Haemers

Tiens wrote:
krsmeyer wrote:

weet er iemand of er bij een van de potentiële daders er ergens iemand tussen zat die graag snoepte, of voorkeur had voor caramel? just asking for a friend...

Je kan je vriend zeggen dat o.a. Marcel Castris, de rechterhand van Bruno Farcy en 'zakenpartner' van Henk Rommy graag snoepte krsmeyer.

Niet alleen dat. Zo af en toe at en/of dronk hij ook wat! Wat een onzin. Hebben jullie niets anders te doen?