Re: Zoekactie Damme

De getuige P.T. en garagist Willy De Schepper hebben beiden te maken met het "boksmilieu".

Re: Zoekactie Damme

7 jaar geleden toen het wapen nog niet in de vaart gegooid was hadden de speurders geen interesse. Nu dat ze weten dat ze onmogelijk het wapen nog kunnen vinden gaan ze zoeken. Het verschil is dat Faroek getipt werd en ze de media niet kunnen negeren.

Wie was de rijkswachter aan wie het wapen toebehoorde? Bonkoffsky? En waarom wordt tot op de dag van vandaag elk spoor dat naar de toenmalige rijkswacht leidt vakkundig afgeblokt?

Re: Zoekactie Damme

Inderdaad Django68. Tot op de dag van vandaag wordt het onderzoek afgeblokt telkens er een spoor naar de toenmalige rijkswacht wijst. Ik verwijs terug naar het "testament" van Christian Smets dat hij schreef toen hij wist dat hij niet meer lang te leven had. Trouwens verschillende personen hebben gesproken toen ze hun einde voelden naderen: Jean Deprêtre met zijn 5 initialen, Christian Smets, Lucien Desmet (loods in Overijse), de bekentenis van Christiaan Bonkoffsky... Mijn excuses als ik er vergeten ben... Ikzelf GELOOF in die bekentenissen...

Re: Zoekactie Damme

Thierry Debels scrijft op de site van P-Magazine dat het gerecht 7 jaar geleden ook al zoekingen had gedaan maar niets heeft gevonden. Het zou niet om Bonkoffsky gaan maar een rijkswachter die Harry heette.

Re: Zoekactie Damme

» www.nieuwsblad.be

Heeft er soms iemand het volledige artikel aub?

Re: Zoekactie Damme

» pnws.be

In dit artikel van Thierry Debels staat iets merkwaardigs: Een bron: “Betrokken rijkswachter (Harry dus) zou 3 jaar geleden overleden zijn. Hij was enorm zenuwachtig na een doorbraak in het onderzoek.” Van die doorbraak is voorlopig weinig te merken. Er is een rijkswachteroverleden in februari 2019 door zelfmoord? (Roger Romelart)

Re: Zoekactie Damme

Onder de reacties op HLN:

Bende van Nijvel kocht bij mijn ouders met ongedekte cheques Autos in hun tankstation een straat van Delhaize. Toen mijn vader het voertuig als gestolen opgaf is het in Anderlecht terug gevonden vol wapens. Nadien is in de andere zaak van mijn ouders verschillende golfjes GTI gestolen (waar ze meermaals naar komen kijken zijn) … Mijn vader is in slechte gezondheid ze zullen wachten mijn vader te ondervragen als hij er niet meer zal zijn.

Re: Zoekactie Damme

Rijkswachter "Harry"... Op het franstalige forum verwijst forumlid Hervé naar "Auguste Arys". Heel goede opmerking! Zijn naam intypen in de zoekfunctie op dit forum.

Die avond in Aalst, donderdag exact 32 jaar geleden: was het de rijkswacht ?

(...) Een vergeeld proces-verbaal laat zien hoe de rijkswacht van Aalst die avond, 9 november 1985, in een perfecte chronometrie rondom de Delhaize de baan ruimde voor de komst van de Bende van Nijvel, drie minuten later.

‘Heden negen november negentienhonderd vijfentachtig te 19.47 uur. Wij ondergetekenden Cornelis René, opperwachtmeester, Arys August en De Vlieger Geert, beiden wachtmeester bij de Rijkswacht, verblijvende te 9300 Aalst, in uniform gekleed, met toezichtsdienst warenhuizen bevolen binnen de omschrijving van het district Aalst, worden radiofonisch door het Hoofd Mobiele Permanentie verwittigd van een overval op de Delhaize te Aalst, Parklaan.’ (...)

Mankende ‘Reus’

‘RIP Heb Chris goed gekend in de Bde Aalst. Het ga je goed ginder boven Chris. 19-05-2015, 12:18 Geschreven door Gust Arys’

Een rouwbetuiging op seniorennet.be, kort nadat het overlijden van Christiaan Bonkoffsky bekend raakte. Het blijft niet te vatten, zeker voor oud-collega’s in Aalst, dat zij na de zwartste dag uit hun geschiedenis nog 27 jaar lang zij aan zij de orde zouden hebben gehandhaafd met ‘de Reus’. Arys was die avond, donderdag 32 jaar geleden, een van de drie mannen in het R4’tje.

Bron: De Morgen | Douglas De Coninck | 3 november 2017

August Arys heeft tweemaal zijn deelneming betuigd bij het overlijden van zijn collega Christiaan Bonkoffsky. Ze waren blijkbaar zeer nauw bevriend. Zie onderaan de twee rouwbetuigingen op blog.seniorennet.be

» blog.seniorennet.be/rijkswacht/

39

Re: Zoekactie Damme

Scaramouche wrote:

» www.nieuwsblad.be

Heeft er soms iemand het volledige artikel aub?

U vraagt, wij plaatsen. smile

“Louche rijkswachter beweerde dat het wapen van de Bende van Nijvel was”: deze nieuwe piste onderzoeken de speurders

Speurders en duikers hebben woensdagochtend een stuk van de Damse Vaart afgedregd, op zoek naar een machinepistool dat aan iemand van de Bende van Nijvel zou behoord hebben. Het wapen zou via een rijkswachter in Aalst naar een garagist in de buurt van Damme gegaan zijn. Die wierp het enige tijd geleden de vaart in. “Om ervan af te zijn.”

Een louche garagist, die eerder al in de cel zat voor oplichting, zou 27 jaar geleden benaderd zijn door een even louche rijkswachter uit Aalst die Harry zou heten. Die laatste vroeg hem de gunst om een wapen voor hem bij te houden. “Het is een machinepistool. Maar het heeft nog toebehoord aan een van de belangrijke figuren in de Bende van Nijvel”, wist de rijkswachter die enige tijd geleden overleden zou zijn.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Er staat wel een heel belangrijke nuance in het artikel. De rijkswachter heeft gezegd:

(...) "Maar het [wapen] heeft nog toebehoord aan een van de belangrijke figuren in de Bende van Nijvel.”

Hij heeft dus niet gezegd dat het heeft toebehoord aan de Bende van Nijvel maar aan iemand waarvan hij dacht - al dan niet correct - dat het een belangrijk figuur binnen de Bende van Nijvel was.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Damme

Ben, dank u vriendelijk.