191

Re: Ohain: 2 Oktober

Beluister Verdin op YouTube "Investigation la piste française" van RTBF tussen 17min30 en 18min30 » YouTube

192

Re: Ohain: 2 Oktober

Scaramouche wrote:

Ik vind dat zeer zeer akelig... Het doet me een beetje denken aan een Franse film uit 1972: "Un Flic" van Jean-Pierre Melville met Alain Delon en Catherine Deneuve in de hoofdrollen...

Ik heb die film nooit gezien. Kan je uitleggen waarom dit je aan die film doet denken?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

193

Re: Ohain: 2 Oktober

speurneus wrote:

Ben, wat dacht je van dat hij het jasje over zijn hoofd wilde omdat hij het allemaal niet wilde zien of bewust meemaken hoe ze hem afschoten? Stond mij bij dat de jas over zijn hoofd zat of er afgedekt mee was?

Kan dit afdekken van het lichaam niet eigen zijn aan bepaalde godsdiensten? Vb. Sharia: (bron internet) wat te doe bij plots overlijden: te bedekken met een doek dat het hele lichaam bedekt. Dit geldt voor iemand die niet sterft in staat van Ihraam, daarvan hoeft het hoofd of gezicht niet te worden bedekt.

Re: Ohain: 2 Oktober

Ben wrote:

Ik heb die film nooit gezien. Kan je uitleggen waarom dit je aan die film doet denken?

Ik vermoed dat het Scaramouche te doen is om het afmaken van iemand in het ziekenhuis.

Die film is voor mij niet de allerbeste Melville maar heeft zijn momenten, zoals het magistrale begin met een bankoverval waarbij één overvaller een schotwonde oploopt. De bende brengt hem in eerste instantie zelf naar het ziekenhuis. Nadat ze in de krant zien verschijnen dat er een overvaller gewond raakte, beginnen ze te vrezen dat de link gelegd zal worden. De bende, inclusief het personage van Deneuve die iets heeft met de leider, probeert in verplegersoutfits om hem er weer uit te krijgen met de list dat ze hem zogezegd moeten transporteren naar een ander ziekenhuis. Wanneer het niet lukt om hem vrij te krijgen sluipt het personage van Deneuve zijn kamer binnen om hem een dodelijke injectie te geven.

Re: Ohain: 2 Oktober

Dank je vriendelijk Sonny Crockett. Ik heb nog de tijd niet gehad om de film "Un Flic" opnieuw te bekijken. Het is perfect zoals je schrijft. Het is inderdaad niet de beste film van Jean-Pierre Melville; Volledig akkoord met jou. "Le Deuxième Souffle" (1966), "L'Armée des Ombres" (1969) en "Le Cercle Rouge" (1970) zijn stukken beter. Meesterwerken zelfs.

196

Re: Ohain: 2 Oktober

Ben wrote:

Er is inderdaad een rode Golf meegenomen in Ohain, maar achteraf hebben ze het voertuig zwart gespoten. Wat me wel opvalt is dat de Bende de sticker 'I Love Australia' heeft laten hangen op het voertuig. Om je voertuig onopvallender te maken, haal je zo'n sticker er toch gewoon af?

En zag die sticker dan ook zwart van het spuiten? Of zouden ze die er afgehaald hebben, gespoten en weer opgekleefd hebben?

197

Re: Ohain: 2 Oktober

Die zat misschien op de achterruit.

Re: Ohain: 2 Oktober

Volgens mij blijkt hier alweer dat sommige Bendeleden geen scherpschutters waren. Men probeert de man van dichtbij verschillende keren een genadeschot te geven en toch is hij niet op slag dood. Een wel vaker terugkomend fenomeen bij de Bende. Lijken vaak te schieten op goed geluk in plaats van precisie werk.

199

Re: Ohain: 2 Oktober

40 Jaar na de Bende van Nijvel

In de nacht van 1 op 2 oktober 1983 pleegden twee onbekende mannen een overval op het restaurant Aux Trois Canards, in Ohain. Ze vermoordden Jacques Van Camp - de eigenaar van het restaurant - en gingen er vandoor met een VW Golf.

De daders van deze moord zijn nooit gevonden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

200

Re: Ohain: 2 Oktober

edd wrote:

Die zat misschien op de achterruit.

Volgens de reconstructie was de sticker aangebracht centraal op de achterruit, aan de binnenkant. Getuigen - waaronder een garagist - die de wagen gezien hadden, merkten op dat het herspuiten in zwarte kleur niet professioneel was gebeurd.