11 (edited by noordeling 23-07-2010 14:29)

Re: G15

- Hi Eddy
Hi Ben, heb je nog nieuws voor me Ben?
- Ja een paar nieuwe pistes erbij. Heb jij nog wat voor mij?
Ok, maar het moet wel geheim blijven hé.
- Geen probleem.
We zoeken een linkshandige killer, we weten dit omdat hij zich tevergeefs in Aalst probeerde voor te doen als rechtshandig, maar we hebben 'm door.
- Dat is groot nieuws Eddy.
Jazeker Ben, ik spreek je morgen weer.

Re: G15

noorderling, je hebt je roeping gemist. Wanneer zien we een show van je als standup comedian?

Kijk lach er maar mee ma ik heb een sterk vermoeden (100% zekerheid is er nooit) dat er een verband is. Ik kan misschien wel helemaal verkeerd zitten maar ik denk wel dat we dit in ons achterhoofd moeten houden. Stel de robotfoto is gemaakt a.d.h.v. een spiegeling.

De getuige lag op de grond en zag via een spiegel, die aan de kassa stond, een man die wat bleekskes uitzag. Ik zeg maar iets. Denk eens na vanwaar een spiegeling zou kunnen komen? Water dat op de grond lag? De enigste spiegel die ik in een grootwarenhuis zie is die vanonder staat om de bakken bier te tellen aan de kassa en zo van die ronde spiegels waar de directeur kan op kijken.

13

Re: G15

Het spiegelbeeld kan ontstaan zijn bij de reproductie of publicatie van de tekening/copy. Dat bedoel ik. Dat komt wel vaker voor omdat het normaal gezien niets uitmaakt. Stel je voor dat deze tekening gemaakt werd op een slide voor overheadprojectie. Dan maakt iemand er een copy van en legt de tekening verkeerd op de copiër, zoiets.

14

Re: G15

spafles wrote:

Ben, hoe weet je dat eigenlijk? heb je Vos opgebeld?

Ja, maar hij pakte niet op.

En nu het echte antwoord: De informatie komt uit het boek van Guy Bouten. Maar ik vermoed dat de onderzoekscel dat misschien zelf ooit heeft gecommuniceerd:

(...) De killer was linkshandig. Op mijn vraag of Pinta links- of rechtshandig is, krijg ik een aarzelend antwoord. 'C’était un droitier.' Maar waarom die aarzeling? Weet Leon dat de cel van Jumet een linkshandige killer zoekt? (p. 307)

echogain wrote:

Dat komt wel vaker voor omdat het normaal gezien niets uitmaakt.

Komt inderdaad heel vaak voor, maar met een robotfoto is dit wel een belangrijk detail. Deze afbeelding komt uit het boek De Bende : een documentaire van Paul Ponsaers en Gilbert Dupont. Maar deze afbeelding stond ook ooit in een Franstalige krant, ik denk Le Soir of La Dernière Heure, en daaronder stond dat het om een linkshandige persoon gaat.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

15

Re: G15

Gezien de overvallers al 's donkere huidcrème gebruikten als camouflage, kon deze bleke reus misschien wel 's heldere huidcrème gebruikt hebben. En, geen handschoenen?

Re: G15

spafles wrote:

De ski jas, zou het ook om een soort van gabberjasje gaan? Bestonden die jasjes toen al?

Ik was macguyver aant kijken en opeens zag ik zo een jas » YouTube Start van de uitzendingen 1985. Dus in die tijd waren de jasjes zeker in de mode. Hadden ze in Aalst niet allemaal lange jassen aan?

Ben wrote:

(...) De killer was linkshandig. Op mijn vraag of Pinta links- of rechtshandig is, krijg ik een aarzelend antwoord. 'C’était un droitier.' Maar waarom die aarzeling? Weet Leon dat de cel van Jumet een linkshandige killer zoekt? (p. 307)

Leon?

echogain wrote:

Gezien de overvallers al 's donkere huidcrème gebruikten als camouflage, kon deze bleke reus misschien wel 's heldere huidcrème gebruikt hebben. En, geen handschoenen?

Die bruine huidcrème lijkt me fondation of make-up te zijn. In de jaren 80 werd deze met overmaat gebruikt om iets donkerder getint te zijn. Voor witte make up moet je clown zijn.

17

Re: G15

spafles wrote:

De ski jas, zou het ook om een soort van gabberjasje gaan? Bestonden die jasjes toen al?

Schijnen er in de jaren '50 en '60 al geweest te zijn » nl.wikipedia.org

18

Re: G15

echogain wrote:

Gezien de overvallers al 's donkere huidcrème gebruikten als camouflage, kon deze bleke reus misschien wel 's heldere huidcrème gebruikt hebben. En, geen handschoenen?

Geen handschoenen zou erop kunnen duiden dat de Reus wist, dat ie nooit gepakt zal worden en dat hij misschien wel helemaal in geen enkel Belgisch straf-dossier voorkomt. Geen afdrukken in het systeem van iemand, betekent ook dat je gevonden afdrukken er ook niet aan kunt linken. Bescherming van hogerop, of een buitenlander?

Re: G15

Ben wrote:

(...) De killer was linkshandig. Op mijn vraag of Pinta links- of rechtshandig is, krijg ik een aarzelend antwoord. ‘C’était un droitier.’ Maar waarom die aarze- ling? Weet Leon dat de cel van Jumet een linkshandige killer zoekt? (p. 307)

Die aarzeling zou kunnen wijzen op het feit dat hij het niet wist of die links of rechtshandig zou zijn en daarmee misschien een nieuwe piste gestart heeft. De vraag die ik me nu stel is, Pinta was geen brave jongen, maar hoe komt Guy aan deze gedachtegang om Pinta als de linkshandige killer te verdenken?

20

Re: G15

echogain wrote:

En, geen handschoenen?

Moeilijk te zien op die tekening. Maar als je naar zijn linkerhand kijkt, dan zou je denken van niet.

spafles  wrote:

Hadden ze in Aalst niet allemaal lange jassen aan?

Zou wel eens kunnen kloppen, dan valt Aalst al af. Ik weet wel dat er in Overijse iemand buiten op wacht is blijven staan.

spafles  wrote:

Leon?

Leon De Staerke.

spafles  wrote:

De ski jas, zou het ook om een soort van gabberjasje gaan? Bestonden die jasjes toen al?

Ik denk niet dat het een gabberjasje is. Volgens de uitleg gaat het ook over een ski-jas, zoiets zonder mouwen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube