751

Re: Aalst: Vlucht

WT wrote:
Gschae01 wrote:

Waarom wordt er in geen enkele post verwezen naar de volledig gestripte Golf 1 die werd gevonden thv de intussen afgebroken brug over de E40 in Essene (Lombeek straat)? De locatie waar de karkas van de golf zich bevond was een verharde zijweg, net aan de brug rechts naar beneden en die parallel loopt met de E40. Ik vind hier wel verwijzingen naar gevonden en ontmantelde Golfs in Lennik en Gaasbeek maar heb de indruk dat niemand weet heeft van die karkas die ik had gezien in Essen. Toen ik die (toch wel afgegen) plek toevallig bezocht tijdens wandeling met de hond bevond zich daar ook een team van rijkswachters. Ze spraken me meteen aan met de vraag of ik daar vaak kwam en of ik de voorbije dagen dat wrak al had opgemerkt, wat niet het geval was. Nu blijft bij mij de prangende vraag nog steeds waarom hier nergens iets van terug te vinden is vanuit een of ander pv of krantenartikel. Essene is qua locatie niet onbekend in de Bende van Nijvel-context, ik denk aan Vernaillen, denk aan de vluchtweg (buurt Liedekerke-teralfene), de opgemerkte golf en Mercedes thv E40 Ternat en uiteindelijk ligt deze locatie ook niet verder dan 10km van Delhaize in Aalst. Food for thought!.

En de overkant van de  brug kwam uit in sint katherina lombeek , verlengde van de straat waar s.v.m. toen woonde.
Toch wel weer een merkwaardigheid/toevaligheid ?
Ook de omgeving in die tijd leek op de foto van paarden bij bewijsstukken, zeker de toenmalige jokari terreinen, intussentijd verkaveld.


Weet enkel van de gestripte golf in Lennik, en niets van gestripte golfs elders. De golf in Lennik heb ik getuige van gevonden, en anders moet er iemand is op kaart tonen waar er nog golfs zijn gevonden. Wel enkel tonen als je zeker bent van de vindplaats.

752

Re: Aalst: Vlucht

Vluchtweg van overvallers Delhaize Aalst gekend

Terwijl de afgelopen dagen diverse getuigen van de bloedige raids te Eigenbrakel en Overijse, einde september 1985, nog eens werden ondervraagd, is het onderzoeksteam er in geslaagd de vluchtweg uit te stippelen van de daders die 9 november 1985 bij de Delhaize te Aalst vuurden op alles wat bewoog.

De daders vluchtten aan boord van een Golf GTI van Aalst via Ninove naar Leerbeek toe. Daar hebben de boeven de weg ingeslagen naar Herfelingen en ook is geweten dat ze in Bierghes voorbijkwamen. Vandaar loopt elk spoor dood.

Het is bekend dat een Golf GTI, na de bloedige overval te Aalst, in het bos van Houssière te ’s Gravenbrakel uitgebrand werd teruggevonden. Volgens de speurders is het duidelijk dat de moordenaars van de Delhaize te Aalst ofwel de vluchtweg goed kenden ofwel hem voordien goed hebben bestudeerd.

De speurders zijn voorts ook tot de conclusie gekomen dat niet één Golf te Aalst werd gebruikt door de gangsters maar wel twee.

Bron: Gazet van Antwerpen | 26 Juni 1987

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Vlucht

Als één van de leden doodgeschoten werd door Nevens, is men dan nagegaan of er rond die periode mogelijke daders (personen met strafblad, ex-militairen of ex-rijkswachters) van de aardbol zijn verdwenen eind 1985.

Re: Aalst: Vlucht

Toumaniantz was officieel al jaren vermist dus daar ligt een mogelijkheid. En één van die gangsters van die Arabische piste destijds...

755

Re: Aalst: Vlucht

Ik ben nog wel eens op zoek gegaan naar een lijst van vermiste personen, maar helaas niet verder mee gekomen.

756

Re: Aalst: Vlucht

club_le-happy-few wrote:

Als één van de leden doodgeschoten werd door Nevens, is men dan nagegaan of er rond die periode mogelijke daders (personen met strafblad, ex-militairen of ex-rijkswachters) van de aardbol zijn verdwenen eind 1985.

Ja, dat is onderzocht.

Over de gebruikte wagens:

(…) Indien de Bende van Nijvel met twee wagens naar de plaats van de overval komt, moeten ze er achteraf ook mee kunnen verdwenen. Meer dan eens werd een van de vluchtauto’s in brand, gestoken, doch de andere moet toch ergens worden ondergebracht.

Vandaar dat men in politiekringen oordeelt dat men meer werk zou moeten maken van de controle van garages, afgedankte opslagplaatsen en autoboxen. Een gigantisch werk, dat echter resultaten zou kunnen opleveren.

Gisterenavond kon niet worden vernomen welke tweede wagen de overvallers van Delhaize te Aalst hadden ingezet. Men vermoedt evenwel dat het ook om een Golf GTI ging.

Anderzijds heerst nog altijd onduidelijkheid over de Golf die in een bos te ’s Gravenbrakel werd gevonden. Volgens de ene gaat het wel degelijk om de auto die door de “kille moordenaars” te Aalst werd gebruikt, maar bestaat nog onzekerheid of die Volkswagen ook in Eigenbrakel en Overijse werd gezien.

Andere bronnen maken melding dat het wel de Golf betreft die zowel te Aalst als te Eigenbrakel en Overijse de Bende van Nijvel vervoerde.

Bron: Gazet van Antwerpen | 15 November 1985

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Vlucht

Beste forumleden,

Zijn er personen op dit forum die weten of tips hebben hoe je kan nagaan welke personen op een bepaald adres/straat woonden in 1985 (nov). Uiteraard gaan bevoegde instanties dit kunnen maar daar zijn we na meer dan 30 jaar niet veel verder mee geraakt.

  • Bij het kadaster is het relatief eenvoudig om de vroegere eigenaars van een woning na te gaan, maar enkel indien je zelf eigenaar bent van de woning.

  • Anderzijds zouden immo makelaars dit wel kunnen doen maar allicht zijn ook hier voorwaarden aan verbonden, en ik ken er persoonlijk geen, laat staan dat ik ze dit zou durven vragen.

  • Witte gidsen van die tijd zouden kunnen helpen maar waar kan ik die nog vinden, en stond toen iedere Belg met een telefoonnummer daar in of moest je je er specifiek voor aanmelden?

Hoewel het een schending van de privacy zou kunnen zijn anno 2023 is het net mijn bedoeling namen te kunnen uitsluiten en geen zoveelste "piste" te lanceren op dit forum die nergens toe leidt. Met zelf aan de slag te gaan kom ik op 2 bizarre toevalligheden/personen terecht waar we gerust weer een jaar over kunnen fantaseren en forums vullen.

Neem van mij aan dat ik zelf al talloze uren, misschien zelfs dagen heb verslonden in mijn zoektocht naar iets wat zwart op wit bevestigd wie waar woonde, maar zonder succes. De laatste optie, fysiek ter plekke gaan en bij buurtbewoners gaan bevragen lijkt me niet aan de orde. Ten eerste wil ik niet als een gek overkomen en ten tweede is de kans klein dat je nog correcte info kan verkrijgen uit een mondelinge bevraging waar een exacte datum (nov 1985) cruciaal is.

Waarom in dit topic? Omdat het gaat over de vluchtroute na de overval in Aalst.

Een tweede vraag die misschien sneller kan beantwoord worden, en waarop ik al vrees dat het antwoord neen is: Kan je ergens (als burger) online of desnoods fysiek achterhalen wie er ooit veroordeeld is voor een crimineel feit. Voor Frankrijk ben ik hier jaren geleden eens in geslaagd maar voor België niet.

758

Re: Aalst: Vlucht

Speelvogel wrote:

Witte gidsen van die tijd zouden kunnen helpen maar waar kan ik die nog vinden, en stond toen iedere Belg met een telefoonnummer daar in of moest je je er specifiek voor aanmelden?

Elke abonnee verscheen in principe in de telefoongids, tenzij je bijbetaalde voor een 'geheim nummer'.

Het Centrum voor Familiegeschiedenis heeft oude telefoonboeken - voor Aalst niet van 1985, maar wel 1981/1982 en 1987/1988 - misschien kan je dat op weg helpen » centrumfamiliegeschiedenis.be

Re: Aalst: Vlucht

Hartelijk bedankt maar ik zoek gegevens uit Wallonië.

760

Re: Aalst: Vlucht

2 politieagenten die er als allereerste ter plekke waren, werden door 2 rijkswachters eerst de andere kant opgestuurd.