1

Topic: Freddo Godfroid

Godfroid was bij de GP en had het daar tot commissaris geschopt maar was wat teveel geïnspireerd door zijn tv-held Alain Delon maar was tot hij met verlof zonder wedde ging wel één van de betere politiemensen die inderdaad enkele leden van de bende van Nijvel met zijn ploeg heeft gearresteerd maar ze heeft moeten laten gaan van zijn overste Frans Reyniers.

Vooral dit heeft hem ontgoocheld en hem uiteindelijk naar de andere kant van de wet doen overstappen door het oprichten van een misdaadbende die toch wijd vertakt was en waarvan ik spijtig genoeg medeoprichter was. Maar Godfroid is inmiddels overleden en wordt er niet gezegd over de doden geen kwaad woord. smile

2

Re: Freddo Godfroid

Als ik het goed voorheb was Godfroid afkomstig van Oostende. Hij pleegde diefstallen (feiten) vooral in Brussel en Elsene.

Re: Freddo Godfroid

Even een vraag ter interesse i.v.m. met de weerkerende naam van de GP-commissaris Freddo Godfroid. Weet iemand wat er tijdens en na de jaren 80 uiteindelijk met hem is gebeurt?

4 (edited by ruske 20-06-2008 14:41)

Re: Freddo Godfroid

Voor zover ik mij nog herinner heeft hij een gevangenisstraf van 10 jaar gekregen. Hij werd veroordeeld als bendeleider.

5

Re: Freddo Godfroid

Hij kwam met zijn eigen oplossing voor het Bende-mysterie:

Commisaris Fredo Godfroid had flinke sporen hierover die verwezen naar een bende in Waterloo. Hij had een tip gekregen van een politieagent uit Ukkel,die op zijn beurt de informatie wist van junk die werd opgepakt met Hasj en die zei dat er een bende in Waterloo tegen hem had zitten opscheppen over de overval in Beersel en er was ook een link naar de overval op Les Trois Canards. Een van die gasten van die bende zou ooit in het restaurant gewerkt hebben.

Forum » Bende van Waterloo

Jean Bultot zou Godfroid ooit dit aanbod hebben gedaan, aan het woord Leopold Van Esbroeck:

"Er was nog een ander aanbod van Bultot, niet alleen aan mij maar ook aan Freddo Godfroid, de vroegere commissaris van de Brusselse gerechtelijke politie met wie ik veel optrok. Voor een maandsalaris van 150.000 frank konden we deelnemen aan paramilitaire trainingskampen in Zuid-Amerika. "

Hij was ook klant van Club Jonathan in Brussel, waar zijn criminele plannen vorm kregen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Freddo Godfroid

De bende van Fredo Godfroid wordt omschreven als één van de best georganiseerde die België ooit heeft gekend. Fredo Godfroid nam in 1983 ontslag bij de Gerechtelijke Politie omdat hij 'walgde' van de praktijken van de GP. Hij zou toen beschikt hebben over gouden gegevens over de Bende van Nijvel, die hij niet kon of mocht uitspelen.

Zijn bende pleegde tussen 1988 en 1991 meer dan vijftig gewapende overvallen op juweliers, banken, postkantoren en handelsreizigers in juwelen. Een zekere Pascal De Boeck was de rechterhand van bendeleider Godfroid. Die werd uiteindelijk ingerekend op 16 februari 1991, en een jaar later veroordeeld tot twaalf jaar tijdens een geruchtmakend proces met in totaal 37 verdachten.

Pascal De Boeck over de vlucht na een overval op een juwelier : "Onder mijn jas had ik een riotgun zitten, die lag altijd in de auto voor als er een achtervolging was of zo. Uiteindelijk raken we toch op het parkeerterrein van de GB. We lopen naar onze andere wagens, en wie komen we tegen? De zwaantjes! Ik loop er plat op, in een bebloede training met een riotgun die half onder mijn training uitsteekt. Op een vrijdagavond. Die parking vol mensen, en er is niemand die ons bekijkt. Ook de politie niet, die waren bekeuringen aan het uitdelen." Dit was in 1989.

Over Godfroids gouden gegevens over de Bende van Nijvel wil Pascal De Boeck het niet hebben: "Dan ben ik dood."

Pascal De Boeck over drugs tijdens een overval: "Kijk, daarom is het belangrijk dat je nuchter bent als je een overval pleegt. Geen coke, geen alcohol. Anders heb je jezelf niet meer in de hand. Raakt er dan iemand in paniek, dan ga je sneller schieten. Een echte gangster pleegt zijn overvallen nuchter. De mannen van de Bende Haemers, die schoten er op los omdat ze vol coke zaten. Ik ben altijd van het principe geweest: 'Je hebt met mensen te maken. Je doet watje moet doen, je pakt het geld, maar je hebt het recht niet om een mens zijn leven af te nemen."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Freddo Godfroid

Voor zover ik gehoord heb was die "Bende Godfroid" een amateuristisch/klungelachtig lachertje in vergelijking met de 'populaire bendes' van die tijd. Nog zo'n mislukte rijkswachter die dacht dat hij in een Hollywood-gangsterscenario zat.

Re: Freddo Godfroid

Laat ons aub bij de feiten houden. Ik heb destijds die tv-uitzending van topgangsters gezien met Van Esbroeck. Niets dan macho-praat: vrouwen vallen op gangsters, 500 000 BEF op een weekend opdoen,... en andere opschepperij. Die mannen verklaren gewoon alles wat je maar wil zolang ze geld en aandacht krijgen.

De verklaring van P. De Boeck zegt wel veel: de reus schoot in Aalst op alles wat bewoog, tot een door de wind bewegende (ijzeren?) plaat toe. Bad trip? Gebruikers maken zich vaak wijs dat ze door de drugs sterker geconcentreerd zijn, maar in realiteit is dat vaak anders. Dan moet ik toch ook in eerste plaats aan Bende Haem. denken met Patrick op kop.

Bij Patrick was het dan nog coke, maar ik kan me moeilijk voorstellen hoe een heroïnejunk als Louvaert degelijk kon functioneren tijdens het plegen van misdaden. Dat is toch iets dat de dag nadien nog niet uit je lijf is, integendeel vaak doodziek tot de volgende dosis. Hoe kun je dan functioneren als gangster ... een heroïnejunk denkt enkel maar aan zijn volgende dosis, is niet in staat te functioneren, plannen maken, ...

Re: Freddo Godfroid

Is er ergens een foto van Godfroid te vinden? Iemand die meer weet over de omstandigheden van zijn overlijden?

10

Re: Freddo Godfroid

Een paar losse stukken over het milieu waarin Freddo Godfroid zat:

Jacques Haustrate is geen onbekende. Hij is een gewezen notaris en zijn vriendin was Azélie Gallee. Zij was de curator van Asco dat eind 1994 failliet gaat. Jacques Haustrate is eind 1987 gearresteerd in een zaak die toen veel ophef maakte, niet alleen omdat er honderden miljoenen mee waren gemoeid, maar ook omdat alles draaide rond een crimineel geworden commissaris van de Brusselse GP en een substituut van het Brusselse parket. De commissaris heette Frédéric Godfroid, de magistraat Claude Leroy. Die laatste was vaste klant in The Dolo en Les Atrébates.

Godfroid was eveneens een nachtlevenkennis van Michel Nihoul. De bende van Godfroid heeft de Unerg-aandelen gestolen. Het gerecht vond een deel ervan terug bij Leroy en Haustrate.

Frédéric Godfroid, een ex-inspecteur van Brusselse GP die in 1983 de misdaadbestrijding heeft omgeruild voor de misdaad zelf. Freddo Godfroid pleegde overvallen en deed zich in het milieu opvallen als een niet in te tomen partouzeur. Mede daardoor was hij goed bevriend met een ander berucht feestvarken: de gewezen gevangenisdirecteur Jean Bultot, wiens naam al jaren in verband wordt gebracht met de Bende van Nijvel. Tijdens het onderzoek naar het gestolen schilderij valt de naam van Bultot. Het is een van zijn beste vrienden die geholpen heeft bij het verbergen en doorverkopen ervan. Bultot en Godfroid waren vaste klanten in de Brusselse club Jonathan.

Bron: De X-dossiers, wat België niet mocht weten over de zaak-Dutroux | Annemie Bulté, Douglas De Coninck, Marie-JeanneVan Heeswyck

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube