121

Re: Zaak Dutroux

J&B wrote:
fenix wrote:

Buiten dit staal werden er ook in dat hok nog 28 andere DNA stalen gevonden die NIET onderzocht zijn. Dat zeg ik niet he, dat zegt Bourlet (de witte ridder van weleer).

Dader of slachtoffer(s) dan?

Dader. Iemand van de Slimans? Patrick Verdin?

Ik denk meer aan E.M. » servimg.com

122

Re: Zaak Dutroux

H O P E L O O S. Toestanden die we mogelijk achten in pakweg Roemenië ... lees onderstaand artikel.

"Vandaag zijn de werken gestart om een van de voormalige huizen van Marc Dutroux (Avenue de Philippeville 128 in Marcinelle) te slopen. Op de plek waar het horrorhuis stond, komt een parkje. Het is trouwens nog steeds een vraag hoe een nietsnut zoals Dutroux meerdere woningen kon kopen.

De kelder van het huis – waar Julie, Melissa, Ann, Eefje, Sabine en Laetitia werden opgesloten – verdwijnt echter niet. “Bij de verbouwingsplannen is rekening gehouden met de uitdrukkelijke wens van de ouders om de kelder waarin hun kinderen gevangen hebben gezeten, te behouden”, verklaart zegt burgemeester Paul Magnette (PS) in Het Nieuwsblad.

Die kelder speelt een belangrijke rol in het zogeheten dossier-Dutroux-bis. Eind 2004 sluit het Luiks hof dat dossier verrassend af.

Het dossier werd op 22 oktober 2001 opgestart om verder te zoeken naar vermeende netwerken rond Marc Dutroux. Die werd eerder dat jaar 2004 tot levenslange opsluiting veroordeeld voor de ontvoeringen en moorden op Ann Marchal, Eefje Lambrecks, Julie Lejeune en Melissa Russo en de ontvoeringen van Laetitia Delhez en Sabine Dardenne.

In het dossier-Dutroux-bis werd onderzocht of Marc Dutroux ook deel uitmaakte van een groter netwerk dat kinderen ontvoerde en misbruikte. Om die hypothese na te gaan moest onderzoeksrechter Jacques Langlois zo’n 4.000 haartjes analyseren die in de voertuigen, de woningen en kelder van Dutroux werden gevonden. Een deel van die analyse werd dan voltooid.

Op 6 september 2004 besliste de kamer van inbeschuldigingstelling (KI) van Luik om de leiding van het onderzoek over te nemen. De KI heeft de inhoud van het dossier bestudeerd en ook geluisterd naar advocaat-generaal Jean-Baptiste Andries en onderzoeksrechter Langlois.

Eind 2004 stelde de KI dat ‘zelfs indien de analyse van de haartjes voltooid zou worden, ze nooit een nuttig element zou opleveren om de waarheid aan het licht te brengen’. De KI motiveerde haar beslissing door erop te wijzen dat ze nu over elementen beschikt die er in 2001 niet waren, toen ze de analyse van de haartjes beval. Ze heeft daarom besloten dat het onderzoek in het dossier-bis afgesloten was en heeft onderzoeksrechter Langlois gevraagd het naar het parket te sturen. De media: “Wanneer hij het dossier zal hebben, zal procureur Michel Bourlet zijn eindvordering opstellen. Hij kan daarin de buitenvervolgingstelling of nieuwe onderzoeksdaden voorstellen. Bourlet heeft daarover nog geen beslissing getroffen.”

Jaren later stelt Bourlet hierover dat in het dossier Dutroux-bis, waarin werd gezocht naar die vermeende netwerken rond Marc Dutroux, veel pistes niét werden uitgespit. Volgens hem had er ‘meer in gezeten’, vooral wat betreft de piste rond de uitbater van het vroegere Blankenbergse Hotel Brazil en niet-geïdentificeerde DNA-sporen. “In 2000 vertelt onderzoeksrechter (Jacques, red.) Langlois mij over microsporen en duizenden haren gevonden in de geheime kelder (in het huis van Dutroux, red.) in Marcinelle en in de witte Renault Trafic van Dutroux”, zegt Bourlet dan.

“Hij weigerde ze te analyseren. Er waren nog 28 onbekende DNA-sporen, waarvan twee van vrouwelijke genetische profielen. Ze hadden vergeleken moeten worden met het DNA van de verdachten.”

Er werd ook een niet-geïdentificeerd mannelijk DNA-spoor aangetroffen in de geheime kelder, herinnert de ex-magistraat zich. “In microsporen op de binnenmuur van de kelder en gemengd met het DNA van Julie Lejeune.” Een hele hoop verdenkingen wezen naar Niccolo Mazzara, Marcel Marchal en Michel Piro, aldus Bourlet. Michel Piro wordt ook genoemd in het dossier van de Bende van Nijvel.

Een ex-gangster uit de entourage van Patrick Haemers stelt dat er een mogelijke link is tussen Dutroux en een aantal kindermoorden en -ontvoeringen met een zwarte BMW in het noorden van Frankrijk. De ex-gangster in de media: “Ik heb het parket van het Franse Charleville-Mézières hierop gewezen.”

De ex-gangster in de media enkele jaren geleden:“Ook in de autopsieverslagen van de meisjes heb ik vreemde zaken vastgesteld. De benen van Eefje waren bijvoorbeeld gebroken. Waarom was dat? Ik weet het niet. Wat ik wel zeker weet, is dat bepaalde elementen niet genoeg zijn onderzocht, terwijl die volgens mij heel verrassende antwoorden kunnen opleveren. Maar om echt door te stoten tot de kern, moeten we toegang krijgen tot het zogenaamde ‘dossier bis’, over de zogenaamde netwerken rond Dutroux. Commissievoorzitter Marc Verwilghen verdiepte zich daar destijds in, maar hij raakte niet verder.”

» pnws.be

Re: Zaak Dutroux

uit het topic Thierry Sliman, maar uiteindelijk meer zeggend over de Dutroux saga:

Youssou N'Dour wrote:

Thierry Sliman, Patrick Verdin, Michel Piro en het geheim dat ze delen met Sandeman » YouTube

Over enkele vaste klanten in restaurant L'Arche de Noé / bar La Terrasse van Michel Piro (op nog geen 7km van het Dutroux huis), de getuigenis van Thierry Sliman: Dutroux/Nihoul/Weinstein/Lelièvre/Michelle Martin/inspecteur Zicot       (Gérard Pinon: die naam heeft hij niet gehoord).

Re: Zaak Dutroux

Ben - topic Nieuws wrote:

Het forum focust zich meer op de loden jaren. Daarom is het topic "Zaak Dutroux" verwijderd. Je kan het topic over het Dossier Dutroux nog wel vinden in de prullenbak, tot ik beslist heb wat ik ermee ga doen.

Ik vind dat dit topic moet behouden blijven als actief topic, zij het desnoods met een andere titel vb. 'Dutroux & Co', om niet de term 'zaak Dutroux' te gebruiken die meer verwijst naar de gebeurtenissen in de jaren '90. Dutroux was zeker al in de 'loden jaren' actief en had toen al contacten met de Brusselse louche beau monde.
Het forum staat vol indicaties dat er raakvlakken zijn tussen het BVN dossier en 'Dutroux & Co', zoals op vorige pagina ook al door fenix werd aangegeven:

fenix wrote:

Vergeet dan ook niet dat sommige namen uit het proces Dutroux namen waren uit het dossier Bende van Nijvel.

En deze uitspraakt komt ook niet van zo maar iemand:

JP Adam - interview Sudinfo 06/2021 wrote:

vrije vertaling:"een restauranthouder uit regio Charleroi werd afgemaakt omdat hij ging praten over de zaak Dutroux, maar men is hem komen vermoorden omdat, naar mijn mening, hij ging praten over 2 dossiers: BVN en zaak Dutroux"

Een zeer sprekend beeld van die raakvlakken is de foto uit deze post, genomen in..... het paleis van Laken...


Niet dat 'Dutroux & Co' een motief was voor de Bendes Van Nijvel en al zeker niet van dichtbij betrokken, maar het is wel een lijm die losse eindjes bij elkaar houdt en voor een deel de reden dat de waarheid in het BVN dossier en de 'echte' waarheid in de zaak Dutroux, nooit naar boven zal/mag komen.

125

Re: Zaak Dutroux

Vind ik ook ja. Goed dat je die foto hier nog eens postte. Beelden zeggen soms meer dan woorden. Eigenlijk had het beter de zaak Nihoul en co geweest denk ik. Naar mijn gevoel was Dutroux hetgeen de bendes Destaercke en co waren voor de Bende van Nijvel.

Op de 37 rekeningen van het echtpaar Dutroux kon je via stortingen van hoge bedragen zien dat Dutroux niet alleen handelde.

Beste Ben, hoeveel linken Dutroux/Nihoul met de Bende wil je ?
"
Hiermee is niet bewezen dat Nihoul zelf rechtstreeks contact gehad heeft met Darville. Nihoul had wel goede contacten met advocaat Michel Vander Elst van de bende-Haemers, die zijn alibi was voor de ontvoering van Laetitia. "

Ben, indien  je een aanhanger bent van de juridische waarheid ivm de zaak Dutroux kan ik je beslissing begrijpen. Dutroux an sich had heel waarschijnlijk weinig of niets met de Bende te maken. Nihoul en co daarentegen.

Maar geef toe, er stonden blijkbaar meer cruciale zaken in nevendossiers ( Mendez, François.......Vernaillen......)
Wat mij betreft kan je dan bijvoorbeeld ook het hoofdstuk " club Jonathan" wissen. In feite was dat ook niet meer of niet minder dan een plaats waar een aantal legerofficieren en gangsters binnen wipten.( wipten?)

Heb in het verleden zelfs vragen gekregen van buitenlandse journalisten ivm de link Nihoul en Bende. En dit laatste kan jij zelfs controleren aangezien ze mijn mailadres via het forum kregen.

Wat was eigenlijk je motivering om dit te doen?

126

Re: Zaak Dutroux

Albert en Paola hebben we in het bende dossier al gehad. Nu komt de naam Laurent uit het dossier Dutroux.

Dit alles komt terug naar boven als gevolg van de documentaire over Laurant ( op canvas ???). Ik heb ze nog niet gezien maar er zou daar sprake zijn van een generaal die zijn pedo neigingen botvierde op Laurent.

Ik wil mij absoluut niet uitspreken over deze zaak maar het is een feit dat sommige pedo slachtoffers soms daders worden.

https://pnws.be/prins-laurent-duikt-ook … iekenland.

Speciaal voor Ben, nogmaals de link Nihoul/ Bende.

"BRUSSEL - Michel Nihoul schermt tegenover buitenlandse journalisten met verhalen als zou koning Albert II zich begin jaren tachtig in een Brusselse nachtclub schuldig hebben gemaakt aan pedofiele praktijken. Volgens hem was justitie hiervan op de hoogte maar liet ze bewijsmateriaal verdwijnen. Nihoul beschuldigt net Michel Bourlet ervan die geruchten verspreid te hebben.
Van het gesprek met Nihoul waarin hij die uitspraken doet bestaat een video, die met een geheime camera werd gefilmd door Canal Plus. Die video kwam in handen van De Morgen.

Nihoul beweert tevens de opdrachtgevers voor de Bende van Nijvel te kennen: vier ministers in functie. Ook de moord op twee getuigen in de zaak-Cools, zou zijn besteld door een minister."

https://www.standaard.be/cnt/dmf10122002_002.

Bovenstaand artikel zou het bewijs zijn van een lastercampagne van Nihoul. Raar dat hij dit zomaar kon zeggen niet? Ik zou hem voor de rechtbank gesleurd hebben. Het zou verhinderd hebben dat hij zijn praktijken tot in zijn laatste maanden kon voortzetten.

Nog eentje , een laatste om Ben te overtuigen.

Ben als de Bendecommissie interesse had in Nihoul, waarom zouden wij die hier op het forum niet mogen hebben?
https://www.tijd.be/algemeen/algemeen/n … 99681.html
"De naam Michel Nihoul duikt niet alleen op in het dossier- Dutroux. Ook in het kader van het onderzoek naar de Bende van Nijvel is zijn naam al gevallen. En gewezen jetsetters die in de loop van de jaren 70 en 80 de wilde Brusselse fuiven met de nodige dosissen cocaïne en gewillige vrouwen tot een deel van hun biotoop mochten rekenen, brengen Nihoul moeiteloos in verband met wat gemeenzaam 'de roze balletten' is gaan heten. Constante in het Dutroux-dossier, het ballettendossier én het Bende-dossier: een zwaar falend gerechtelijk onderzoek. Het ballettendossier staat deze week centraal in de parlementaire Bende-commissie.Niet enkel de commissie-Dutroux interesseert zich voor Nihoul. Ook de Bende-commissie bis toont een meer dan gewone belangstelling voor deze figuur. Zo blijkt Nihouls vriendin Anny Bouty met haar vennootschap Bouty & Associés te hebben gewerkt voor een aantal figuren die een niet-onbelangrijke rol kunnen hebben gespeeld in het Bende-dossier. Meer bepaald gaat het om personen die betrokken waren in witwascircuits. Deze waren gelieerd met wapen- en drugstrafieken (zie Tijd van 1 maart).

Nihoul duikt ook rechtstreeks op in het Bende-verhaal en meer bepaald in het dossier van de roze balletten. De 'balletten' zijn orgieën die in het Brusselse plaatsvonden en waaraan volgens enkele getuigen ook minderjarigen onder dwang deelnamen. Het bestaan van de 'balletten' kwam toevallig aan het licht in een ogenschijnlijk banale echtscheidingszaak tussen de Brusselse psychiater André Pinon en zijn echtgenote Josiane Jeuniau. Een pikant detail: na haar scheiding van Pinon kwam Jeuniau als privé-secretaresse van Jean Gol op diens kabinet van Justitie terecht.

sluitADVERTENTIE
De feiten die rond de balletten werden vergaard, waren zo ernstig dat een gerechtelijk onderzoek werd geopend. Al snel bleek het dossier te worden getorpedeerd. Onder meer Glen Audenaert van de gerechtelijke politie ondervond dat. Hij was in het bezit gekomen van audiocassettes met getuigenissen over de balletten, maar die verdwenen op mysterieuze wijze. Er bestaan vermoedens dat ze werden ontvreemd door zijn overste Marnette. Marnette en Audenaert getuigen vandaag voor de Bende-commissie en zullen zeker over het ballettendossier worden gehoord.

Het dossier verhuisde later naar procureur des konings Jean Deprêtre van Nijvel die de bundel achter slot en grendel legde. Volgens Deprêtre wees niets in het dossier op strafbare feiten. Kinderen kwamen volgens hem niet voor in het dossier. Hij oordeelde dat de personen die in het dossier werden genoemd, recht hadden op de bescherming van hun privacy en dus hield hij het dossier gesloten. Het ging hier immers niet om de heren Peters of Janssens, maar om ronkende namen als politici VdB en Guy Mathot, rijkswachtgeneraal Beaurir en de fine fleur van de Brusselse zakenwereld als Blaton, Vastapane e.a.

Als Deprêtre -zoals volgens sommigen overduidelijk is- het Bende-onderzoek wilde dwarsbomen, had hij nog een drijfveer om het ballettendossier gesloten te houden. De balletten zijn een van de sleutels om Bende-moorden te verklaren. Enkele slachtoffers namen ofwel zelf deel aan de confituurfuiven of maakten van informatie over de balletten gebruik om deelnemers af te persen.

In 1989 startte het parket van Brussel een nieuw onderzoek naar de balletten. Op enkele maanden tijd wist Jean-Paul Peelos, eerstaanwezend commissaris bij de gerechtelijke politie, een reeks scenario's uit te zetten. Peelos was er van overtuigd dat hij binnen de kortste keren klaarheid kon scheppen rond de seksfuiven én hun verband met de aanslagen van de Bende van Nijvel.

Peelos heeft zijn onderzoek nooit kunnen afronden. Op 13 maart 1990 werd hij geschorst bij ordemaatregel, zogezegd om strafrechtelijke en tuchtrechtelijke feiten. Waar het nu precies om ging, heeft Peelos nooit begrepen. Feit is wel dat Peelos in zijn onderzoek opnieuw op dezelfde -en bijkomende- namen van prominenten uitkwam als die in het verguisde oorspronkelijke dossier van de roze balletten. Na 17 maanden schorsing kon hij opnieuw aan de slag, niet meer in Brussel, wel bij het parket van Hasselt. En alsof er niets gebeurd was, kreeg Peelos zelfs promotie. Het dossier dat hij destijds samenstelde, lijkt intussen ver zoek. Peelos wordt vrijdag door de Bende-commissie gehoord.

Vorig jaar kreeg Neufchâteau in zijn onderzoek naar Dutroux en Nihoul de eerste getuigenissen over de betrokkenheid van Nihoul bij de balletten (zie Tijd van 5 oktober '96). Een van onze bronnen verbaast er zich niet over dat Nihoul wordt genoemd in verband met seksfuiven in het Brusselse: 'Ik leerde Nihoul in 1975 kennen bij Martini & Rossi waar hij wekelijks op bezoek was bij Vastapane - meer bepaald bij diens directeur André W. Heel Brussel kende Nihoul. In sommige Brusselse zakenkringen was hij zeer r. Hij loste alles op. Vooral in de zomer, als de vrouwen van de zakenlui met de kinderen aan zee waren, had Nihoul veel werk.' RDW/DS

Re: Zaak Dutroux

Arme Laurent, hij wordt gestopt in alle sauzen.

128

Re: Zaak Dutroux

De huidige advocaat van Dutroux: "Dayez wil herinnerd worden als ‘de advocaat die Dutroux vrij kreeg’. De raadsman wil ook nog een boek publiceren, met brieven en teksten die Dutroux hem zonder ophouden bezorgt. De moordenaar zou daarin complottheorieën rond Michel Nihoul vertellen."

Zou wel eens willen lezen wat Dutroux over Nihoul te vertellen heeft.

129

Re: Zaak Dutroux

Nihoul is nooit veroordeeld in het kader van de activiteiten rond kinderontvoeringen van Dutroux, wel voor bendevorming, oplichting en handel in verdovende middelen. Het milieu waarin hij bewoog was ook totaal niet dat van Dutroux die eigenlijk een marginaal was.

OK, Nihoul nam deel aan/organiseerde (nooit volledig duidelijk geworden) sexfuiven maar was daar in goed gezelschap aangezien zelfs Marnette daar 'aan het infiltreren' was, broek rond de enkels. Wat die dan weer zéér chanteerbaar maakte maar dat is een andere kwestie.

Op zich is dat (voor Nihoul, Marnette is een andere kwestie) niet verboden. Wie in dat milieu circuleerde in het Brussel van de vroege jaren '80 kwam onvermijdelijk ook in contact met andere figuren waaronder criminelen. Nihoul kwam bv geregeld in de Mirano. Het kan bijna niet anders of hij moet daar ook pa en zoon Haemers tegen het lijf gelopen zijn, net als een hele panoplie van anderen uit de onderwereld en vermogende mensen die al eens een orgie meepikten en een lijntje legden.

Alleen wil dat m.i. niet zeggen dat hij ook betrokken was bij die hun criminele exploten, laat staan dat hij iets met de Bende te maken heeft. Noteer dat bv vaststaat dat toen Dutroux via Nihoul vroeg aan Bouty (vriendin Nihoul) om valse papieren te regelen voor Weinstein, die dat weigerde. Wat Dutroux ertoe bracht om voor Weinstein dan maar een andere, meer permanente oplossing uit te werken.

Re: Zaak Dutroux

Xenophon wrote:

Nihoul is nooit veroordeeld in het kader van de activiteiten rond kinderontvoeringen van Dutroux

ik weet niet wat je hiermee wil aantonen....  dat "recht werd gesproken"!!?? Laat me niet lachen (of beter huilen)

Xenophon wrote:

Het milieu waarin hij bewoog was ook totaal niet dat van Dutroux die eigenlijk een marginaal was.

Ik weet niet welk dwaalspoor je denkt te moeten leggen....
Letterlijk overgenomen uit dit forum: "Feit is dat Michel Nihoul en Bernard Weinstein (de handlangers van Dutroux) vaste klanten van hem waren en dat hij Thierry Sliman, die ook wekelijks in zijn etablissementen kwam, al kende van in 1982". En dit gaat over de bar van M.Piro. Dus Nihoul bewoog zich zeer zeker in marginale milieus (als dat noodzakelijk was voor zijn louche zaakjes), hoewel vanzelfsprekend zijn natuurlijke habitat het totaal andere uiterste van het spectrum was.

Xenophon wrote:

OK, Nihoul nam deel aan/organiseerde (nooit volledig duidelijk geworden) sexfuiven ... ... Op zich is dat ... ... niet verboden.

hangt af van de leeftijd van de aanwezigen...