Re: Nr. 19: Reus

Een meer geloofwaardige verklaring is het falen van het menselijke geheugen en de onmoedwillige beperkte betrouwbaarheid van getuigenissen. Zie de casussen van Elisabeth Loftus.

Na zijn moorddadige raid was kindermoordenaar Kim De Gelder kortstondig op de vlucht. Getuigenissen (in real time!) hadden het over een man met wit geschminkt gezicht en een gevaarlijk heerschap dat verkleed ging als 'The Joker'. Niets van dat alles bleek waar, De Gelder was van nature uit een lelijke snuiter en droeg geen enkele vermomming.

Re: Nr. 19: Reus

Hoe imposanter iemand is, hoe groter hij lijkt. Toen ik destijds als jonge gast begon te werken, was er een werkleider die door zijn vervaarlijk uiterlijke eveneens enorm groot leek, wat achteraf gezien niet het geval was. Want ik was groter dan hij met een lengte van 1m79. Wat doet vermoeden dat de psyche van een getuige meespeelt in zulke waarnemingen. Het is moeilijk om afstanden en lengtes, of iemands leeftijd correct in te schatten. Zeker in een staat van angst of opwinding.

Een genoteerde lengte van 2m05 lijkt mij daarom iets teveel van het goede. Want wie kan beweren dat hij het verschil van 5cm plus of min zonder hulpmiddelen kan waarnemen. Enkel indien een getuige tijd heeft om een referentiepunt te zoeken, kan zijn getuigenis nauwkeuriger zijn. Het is daarom in Overijse een belangrijk feit dat de getuige op de parking blijkbaar voldoende de tijd had om de verdachte goed te bekijken.

Daarom zijn voor mij de belangrijkste getuigen zij die in de mogelijkheid verkeerden om de gangsters te horen spreken en in staat waren hen voldoende lang, van dichtbij, en frontaal te bekijken.

Dus gezien de algemene visuele gelijkenis, zijn lengte, het feit dat hij mankte, het feit dat hij op het moment van de aanslag niet op dienst was, de bekentenissen die hij aflegde aan zijn broer op zijn sterfbed gekoppeld aan de belastende verklaringen van meerdere getuigen, zijn mogelijke relatie met Madani Bouhouche, en het feit dat hij zich op verdachte wijze, opzettelijk aan een interview van de onderzoekers heeft onttrokken, kon hem, indien hij voor een rechter had moeten verschijnen zeker in nauwe schoentjes hebben gebracht. Maar onomstotelijk bewijs dat we Christiaan Bonkoffsky kunnen aanwijzen als N°19, de reus in Overijse zal men wellicht nooit meer vinden. Hetzelfde geldt voor Patrick Haemers in Aalst.

183

Re: Nr. 19: Reus

Of zet iemand van 1m90 naast iemand van 1m70, en hij lijkt al gauw een reus.

184

Re: Nr. 19: Reus

Ik ben mij bewust van het feit dat we voorzichtig moeten zijn met getuigenverklaringen. Daar heb ik in het verleden al voldoende artikels over gepost op het forum.

Maar ik heb geprobeerd om mijn post over deze robotfoto zo correct mogelijk te maken. Daarnaast ben ik mij er ook van bewust dat wij absoluut niet over de volledige informatie beschikken. Daarvoor moet je in het dossier zijn en dat kunnen wij niet. Daarom heb ik geprobeerd de beschikbare informatie uit publieke bronnen zo objectief mogelijk te bekijken, waarbij ik de informatie van speurders het meeste "gewicht" geef omdat zij conclusies kunnen trekken op basis van alle elementen en getuigenverklaringen.

Als in dit geval de reus wordt omschreven als een zeer groot persoon (met heel dunne benen en een erg smalle lichaamsbouw, wat ook twee opmerkelijke eigenschappen zijn) die waarschijnlijk tussen de 1m95 en 2m05 is, dan ga ik ervan uit dat de speurders tot deze conclusie komen door alle getuigenverklaringen te analyseren. Hetzelfde geldt voor de kleur van de ogen. De kassierster spreekt over blauwe ogen, de officiële communicatie van de speurders heeft het echter over donkere ogen. In dat geval ga ik ervan uit dat de speurders over meer gegevens beschikken en op basis daarvan kunnen concluderen dat de reus donkere ogen had.

Is mijn overzicht over deze robotfoto correct? Dat kan ik niet beoordelen en weet ik dus niet. Maar ik kan wel zeggen dat ik geprobeerd heb om het zo correct mogelijk te maken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nr. 19: Reus

De reus maakt mogelijk deel uit van de legende. Misschien bestond hij, misschien bestonden zij. Misschien heeft de pers het verzonnen. Het meesterbrein van de tweede golf heeft misschien een of meer reuzen aangeworven. De legende moest doorgaan. Soms voedt de realiteit zich met fictie.

186

Re: Nr. 19: Reus

Misschien heb je wel gelijk. Ik heb er altijd rekening mee gehouden. Daarom ook dat ik "Beetgenomen" het beste boek over de Bende vond. Indien ik de Bende in 1 woord moet samenvatten dan is dat het woord beetgenomen. En dat de realiteit zich met fictie voedt daar zijn wij hier het beste voorbeeld van.

Re: Nr. 19: Reus

Ik ben bezig aan een project om robotfoto's, met hulp van AI, te converteren naar fotorealistische afbeeldingen.

Niet omdat ik geloof dat dit zal helpen om iets op te lossen, maar puur uit nieuwsgierigheid naar de resulterende afbeeldingen. Het beantwoordt de vraag: "Hoe zou de persoon er uit zien als de politie schets zeer accuraat was?". Voor de duidelijkheid: ik geloof niet in de betrouwbaarheid van de gemiddelde robotfoto.

Hoe dan ook, ik heb 1 van de afbeeldingen van de reus (of één van de reuzen) van de bende van Nijvel aangepakt, en dit is het resultaat » YouTube

Indien interesse: meer zulke conversies vinden jullie op mijn Instagram, TikTok of Youtube kanaal: @AI.witness.report

Re: Nr. 19: Reus

Dit is onwaarschijnlijk knap gedaan! Misschien nog eens - om te proberen - die opvallende bril weg te laten. Maar het is hoe dan ook schitterend.

Re: Nr. 19: Reus

Goed gedaan!

190

Re: Nr. 19: Reus

Inderdaad knap gedaan. Is het lang werk om hem bruine ogen te geven?