291

Re: Leon Finné

Wanneer de waarheid in het midden zou liggen wat Leon Finné betreft zou het eveneens kunnen dat wel degelijk toevallig aanwezig was (wie overkomt het al eens niet om voor gesloten deuren te staan van een winkel die je frequenteert?) maar dat de gangsters hem opmerkte (door zijn auto bijvoorbeeld) en vooralsnog executeerde omdat deze wisten dat hij getuigenissen zou kunnen afleggen die hen niet goed zouden uitkomen zeg maar...

292

Re: Leon Finné

Hoe kwam Finne aan die info? Dan heb je toch de daders.

293

Re: Leon Finné

coconut wrote:

Het was mijnheer X die op de parking was en niet de heer Finné.

Ik denk dat ze eerder bedoelen "hey was mijnheer onbekend voor de gangsters, toevallige passant (x=onbekend) en niet de heer doelbewust target (=Finné)

294

Re: Leon Finné

Tru Dat wrote:
Human wrote:

Wat zijn dochter zegt is misschien wat ze denkt, wat ze veronderstelt en niet wat er gebeurt is. Ik zou zo vlug de geplande moord niet laten vallen.

De dochter zal via haar advocaat wel inzage hebben in het dossier en een pak meer weten dan wij, bovendien is zij geen persoon die fabuleert maar stevig in haar schoenen staat.

Maar de uitspraak dat Finné naar zijn auto terug liep om de hulpdiensten te bellen omdat hij een autotelefoon bezat is toch maar een veronderstelling? Aangezien hij niet tot in zijn auto is teruggeraakt ... Als dochter zou ik ook liever zeggen dat men pa is vermoord toen hij de held wou zijn (hulpdiensten bellen) dan te zeggen dat mijn pa is vermoord omdat hij bij allerlei illegale activiteiten betrokken was...

295

Re: Leon Finné

Het zijn allemaal veronderstellingen, zeker voor wie niet het volledige dossier heeft. Behalve dan het objectieve feit dat hij op die parking lag, met verschillende kogels in het lichaam, dood.

Persoonlijk geloof ik niet in de hypothese van de gerichte executie. Ze zijn ook nog naar Eigenbrakel gereden hé... En er zijn eenvoudiger methodes.

Waarom kregen sommige nochtans dodelijk door een riot-gun geraakte slachtoffers wel en anderen geen kogel in het hoofd? Misschien is het zo simpel als dat die praktijk een 'standaard procedure' was die gevolgd werd door één dader en niet de andere(n). Let wel, ik weet dat niet, het is ook gewoon een hypothese, één voor op de hoop.

296

Re: Leon Finné

Zeer fijn om die zelfrelatvering op het einde van bovenste post te lezen. Een forumlid dat zijn mening helder uiteenzet en tezelfdertijd beseft dat hij de waarheid niet in pacht heeft, lees ik graag.

Re: Leon Finné

Xenophon wrote:

Persoonlijk geloof ik niet in de hypothese van de gerichte executie. Ze zijn ook nog naar Eigenbrakel gereden hé... En er zijn eenvoudiger methodes.

Waarom kregen sommige nochtans dodelijk door een riot-gun geraakte slachtoffers wel en anderen geen kogel in het hoofd? Misschien is het zo simpel als dat die praktijk een 'standaard procedure' was die gevolgd werd door één dader en niet de andere(n). Let wel, ik weet dat niet, het is ook gewoon een hypothese, één voor op de hoop.

Een simpele maar interessante verklaring. Lijkt me de modus operandi van een professionele huurmoordenaar, of iemand die zichzelf als dusdanig ziet.

Dit doet me denken aan een nog levende verdachte 'het beest'. Een man die trots is op zijn imago als professionele moordenaar, om meerdere redenen gelinkt is aan Bende feiten en er ook zelf op een schimmige manier over praat. Bij interviews met hem heb ik nooit de indruk gehad dat hij formeel alles ontkent.

298

Re: Leon Finné

Spectator Of Life wrote:

Een simpele maar interessante verklaring. Lijkt me de modus operandi van een professionele huurmoordenaar, of iemand die zichzelf als dusdanig ziet.

Dit doet me denken aan een nog levende verdachte 'het beest'. Een man die trots is op zijn imago als professionele moordenaar, om meerdere redenen gelinkt is aan Bende feiten en er ook zelf op een schimmige manier over praat. Bij interviews met hem heb ik nooit de indruk gehad dat hij formeel alles ontkent.

Voor je eerste paragraaf: m.i. is het de tweede optie (een 'wannabe' pro). In wat ik weet over de overvallen/aanslagen van 'de bende' zie ik op één mogelijke uitzondering na* nergens het werk van personen die professioneel getrainde schutters zijn. Gewetenloze criminelen die met zware wapens van vlakbij schoten op ongewapende en ongetrainde burgers, zeker. Maar technisch kan elke malloot die een wapen heeft en de wil het te gebruiken dat.

Het waren de jaren '80: wapens makkelijk verkrijgbaar, wapenmagazines waren enorm populair net als magazines over oosterse gevechtsport, overal schoten 'self-defense' academies op. Elke wannabe met compensatiedrang kocht zich een blaffer of begon met karate en dacht dat hij Bruce Lee of Rambo was. Op 'de buiten' zag je overal verkeersborden die met groffe hagel of kogels doorboord waren.

Je doelt op Lammers. Ik weet niet of hij een alibi heeft voor de bendefeiten maar hij lijkt me exact het profiel dat ertoe in staat zou zijn. Hij maakt op mij de indruk vooral veel te blazen en mist te spuien.

*Ik weet dat er in de bendecommissie getuigd werd dat de uitvoering op niets leek maar de schietpartij aan de diable amoureux waarbij de achtervolgende combi onder kruisvuur werd genomen, dat is een klassieke techniek en gegeven de omstandigheden vermoedelijk de beste optie voor de gangsters.

299

Re: Leon Finné

Hallo, alhoewel ik persoonlijk niet verbonden ben met deze gruwelijke zaak intrigeert ze me al jaren en volg ik dit forum al een hele tijd. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat er niemand in die jaren zijn mond heeft voorbij gepraat over de daders. Ook het feit dat zoveel in de doofpot is gestoken is wraakroepend.

Eén feit in het bijzonder dat mijn aandacht vroeg is de dood (liquidatie?) van Leon Finné. In de jaren '90 werkte ik in Jezus-Eik en mijn toenmalige zaakvoerder was een buur van Leon Finné. Hij vertelde me dat iedereen in de buurt wist van zijn louche (zijn uitdrukking) zaakjes. Eén ding in het bijzonder is me bijgebleven: mijn baas zei me dat Finné altijd gewapend was als hij op stap ging en net de avond van de overval had hij geen wapen op zak. Dit en andere zaken die over deze avond aan het licht zijn gekomen zijn volgens mij het bewijs dat het hier een liquidatie betrof.

300

Re: Leon Finné

Rikke wrote:

Eén ding in het bijzonder is me bijgebleven: mijn baas zei me dat Finné altijd gewapend was als hij op stap ging en net de avond van de overval had hij geen wapen op zak.

Zou het niet logischer zijn om te denken dat hij soms gewapend op stap ging maar evengoed vaak geen wapen bij had? Hoe kan iemand weten of iemand anders al dan niet altijd gewapend was?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube