Re: Robert Beijer
Ik denk nooit ook maar een milliseconde dat Beijer iets op papier zou zetten dat hem conclusief zou linken aan 'de bende'. Zeker niet vóórdat heel de zaak definitief en onherroepelijk verjaard is. Wat hij ook is, hij is geen idioot.
Ik mag dus hopen dat de onderzoekers niet om die reden afgereisd zijn, anders kunnen ze even goed nu een persconferentie geven om te zeggen dat de zaak afgelopen is en de handschoen wordt geworpen. Het zal voor na de verkiezingen zijn. Ik hoop persoonlijk ook dat de verjaring niet nog een keer opgeschort wordt. Het is m.i. afgelopen, tijd om het systeemfalen onder ogen te zien. Anders krijg je binnenkort nieuwe complottheorieën dat de zaak niet màg verjaren omdat anders de waarheid wel eens zou kunnen naar boven gebracht worden door betrokkenen.
Wat me niet zou verwonderen is dat er na het overlijden van Beijer een document bovenkomt waarin hij van over het graf nog eens een lange neus maakt naar de idioten die de zaak niet rond kregen en waaraan hij met zijn boeken nog geld verdiend heeft ook.
Eén van de vele zaken die me intrigeren is de kwestie van het lichaam van Mr. Zwarts. Er was geen reden meer om niet te zeggen waar hij begraven ligt. Toch hield iedereen de lippen op elkaar. Ik vraag me af of men niet bang is dat er met het lichaam forensische elementen zouden kunnen opduiken die een link vormen naar de rest van het verhaal. Stel dat er naast het lichaam een wapen wordt gevonden dat de maand tevoren gestolen werd bij Dekaise (dat daar achterlaten zou weliswaar niet getuigen van grote criminele intelligentie maar goed): dik probleem voor al wie aan de zaak Zwarts kon gelinkt worden.