371

Re: Feedback

fenix wrote:

Ben, de Lorenzo, kippensoep, O.R. story...dat is een goed voorbeeld van wat Kenza "typetjes" noemde.
Bovendien was het een ancien daar hij mij mevrouw noemde. Dat was de anciens onder ons opgevallen. Wie haalt het in godsnaam in zijn hoofd om hier dit soort spelletjes te spelen

Goed dat Ben dit snel heeft opgepakt. Het lijkt wel een terugkerend fenomeen dat er figuren opstaan met ineens meerdere accounts. Je kunt het vooraf al zien als er in een korte periode telkens nieuwe forumleden bijkomen.

372

Re: Feedback

Is inderdaad een terugkerend fenomeen. Alsof er geen plezieriger dingen bestaan in het leven dan wat met de mensen hun voeten gaan rammelen.Maar o wee als wij ze dan eens heel eventjes van hetzelfde laken een broek geven....dan is het kot te klein.Ben zat deze keer inderdaad vrij kort op de bal. Gelukkig. Hop naar de volgende.

373

Re: Feedback

Spectator Of Life wrote:

Ik sluit me zeker aan bij wat jullie zeggen, dit probleem hier is al jaren aan de gang, het is gewoon spijtig.

Het zou geen slechte zaak zijn dat men slechts kan posten wanneer men één jaar lid is van deze site. Dat klinkt drastisch en jammer voor nieuwkomers met goede bedoelingen, maar minder nefast dan een forum dat stilaan compleet vervuild is door dit soort fratsen.

Ik zou dan zelf eerder voorstander zijn van een soort 'verified user' systeem (zoals het blauwe vinkje op instagram)
De reden dat sommigen hier hun verhaal doen in plaats van aan de Cel WB is net omdat ze bij de Cel toch maar het gevoel hebben dat er niets met de info gebeurd. Als je ze op een wachtlijst gaat zetten op het forum creër je hier hetzelfde gevoel en loop je het risico dat ook de goede forumgebruikers het niet de moeite vinden om zich te registreren als ze iets willen bijbrengen maar toch nogveen jaar moeten wachten om het te posten...

374

Re: Feedback

Ik ben hier zelf nog niet lang actief (en geen reïncarnatie van een vorige gebruiker) maar begin te zien dat er blijkbaar inderdaad een probleem was.

De moeilijkheid met zo'n 'verified user' systeem is dat er dan iemand die administratie moet doen + dat personen dan hun echte identiteit ergens kenbaar moeten maken.  Voor mij en ik ben zeker ook voor een aantal andere leden zou dat een dealbreaker zijn.  Niet dat we iets verkeerd laat staan onwettelijk doen maar sommigen zitten in een job waarbij ze het zich niet kunnen veroorloven dat hun bespiegelingen hier door Jan en alleman met hen in verband gebracht worden. 

Ook:  ik kan me voorstellen dat bepaalde posters met angst zitten, ook nu nog. 

Wat ik persoonlijk wel vind is dat de andere zijde van de anonimiteit is dat je als poster zéér voorzichtig en zeker van je stuk moet zijn vooraleer er namen genoemd laat staan verdachtmakingen gemaakt worden.

375

Re: Feedback

Bedankt allemaal voor jullie feedback. Even een korte reactie op een aantal punten:

fenix wrote:

Wie haalt het in godsnaam in zijn hoofd om hier dit soort spelletjes te spelen.

Eén van die vele mensen die aangetrokken worden door zo’n dossier om zich interessant te maken; omdat ze niet helder van geest zijn of omdat ze een tekort hebben aan aandacht. Daar zit geen strategie of complot achter, dat is jammer genoeg eigen aan zo’n dossiers. Het dossier zit vol getuigenissen van mensen die denken dat hun buur, hun ex, hun baas, hun collega’s, … de bende van Nijvel waren.

Het voordeel voor zo'n mensen is dat je dit op een forum anoniem kan doen en tegenwoordig kan je het ook doen zodat je praktisch geen “digitale sporen” achterlaat. Ik vind het echter vooral heel triestig, niet tegenover mij of deze website maar tegenover de slachtoffers en nabestaanden - die dit forum ook volgen - en door zo’n gedrag steeds weer gekwetst worden.

Het is zoals forumlid 'steinerprag' ooit schreef n.a.v. de eindeloze raadsel van forumlid the end:

"Ik heb nog niet veel gemerkt van dat aantonen. Mocht ik in jouw plaats zijn, ik zou me wat inhouden, mijn woorden wat beter afwegen en mensen niet nodeloos pijn doen. Jij maakt er een spelletje van, een quiz, terwijl het hier nog altijd over mensenlevens gaat. Het meest jammere van al vind ik dat bepaalde mensen omwille van jouw "alomvattende kennis" van het forum wegblijven."

steinerprag zei die woorden niet zomaar. Hij had verdomd gelijk. Probeer je eens één keer voor te stellen wat het doet voor iemand die nog altijd kogels van de Bende in zijn lichaam heeft of voor iemand die zijn moeder, vader, vriend, vrouw, ... heeft verloren door die laffe moordenaars? Dat iemand heel de tijd publiek laat uitschijnen dat hij/zij de waarheid in pacht heeft en de moordenaars kent maar enkel in raadsels communiceert, met een air van "ik weet iets wat jullie niet weten, en ik zeg het tegen niemand". Ik kan me niet voorstellen hoe pijnlijk dit moet zijn voor de nabestaanden en slachtoffers.

Sorry dat ik even emotioneel reageer maar dat moest even uit mijn systeem.

Spectator Of Life wrote:

Het zou geen slechte zaak zijn dat men slechts kan posten wanneer men één jaar lid is van deze site.

Ik zou niet weten hoe ik dat technisch zou moeten maken. smile Maar zelfs als ik het wist, zou ik het niet doen. Zelfs een gloednieuw lid kan interessante dingen aanbrengen. Zelfs iemand die pas heel recent iets gelezen heeft over het dossier, kan een scherpe opmerking maken. En dat is het doel van dit forum; om iedereen een kans te geven om deel te nemen, om bij te leren, om informatie te posten, om mee na te denken, … Eén iemand die met een nieuwe blik naar bepaalde zaken kijkt, kan interessantere dingen zeggen dan iemand die al jaren vanuit een bepaalde (tunnel) visie kijkt naar het dossier.

edd wrote:

Het lijkt wel een terugkerend fenomeen dat er figuren opstaan met ineens meerdere accounts.

Dat zal jammer genoeg een weerkerend probleem zijn. Dat gebeurt wanneer de politie de hulp van het publiek inroept of wanneer iemand een forum begint over een bepaald onderwerp, en is ook niet uniek aan dit forum of het forum van onze Franstalige vrienden.

Fenix wrote:

Ben zat deze keer inderdaad vrij kort op de bal.

Kort samengevat heb ik nu iets meer tijd dan tijdens de COVID19-periode. wink

Alainke wrote:

Ik zou dan zelf eerder voorstander zijn van een soort 'verified user' systeem (zoals het blauwe vinkje op instagram)

Zelfde punt als hierboven, ik zou absoluut niet weten hoe ik zoiets moet maken. En zelfs als ik het kon, zou ik het niet doen. Wat moet ik dan vragen aan de mensen? Een kopie van hun eID? Hun GSM-nummer? wink Mensen moeten anoniem kunnen registreren en reageren, net omdat anonimiteit een belangrijk aspect is van het internet in het algemeen en dit forum in het bijzonder.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Feedback

Ben wrote:

Mensen moeten anoniem kunnen registreren en reageren, net omdat anonimiteit een belangrijk aspect is van het internet in het algemeen en dit forum in het bijzonder.

En als een onderzoeksrechter de gegevens achter een forumaccount wil achterhalen, dan moet jij daar volgens mij ook gewoon aan meewerken (geen idee of dat al ooit gebeurd is). Het is m.i. dus volledig terecht dat je gebruikers toelaat dat ze deze site volledig anoniem kunnen gebruiken. Met zijn voor- en nadelen.

377

Re: Feedback

Waarom wordt er in de "Forumregels" niet klaar en duidelijk vermeld dat 1 persoon geen meerdere accounts mag aanmaken? » Forumregels

378

Re: Feedback

Je stelt de verkeerde vraag: waarom zou één persoon meerdere accounts moeten hebben?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

379

Re: Feedback

U ontwijkt mijn vraag en dat zal wel zijn redenen hebben. En waarom zou 1 persoon geen meerdere account mogen hebben. Als U dat niet wil kan U dat toch gewoon toevoegen aan de "Forum regels". Dan hoeven er hieromtrent geen onnodige discussies te worden gevoerd.

Re: Feedback

Het antwoord op waarom één persoon geen meerdere accounts zou mogen hebben, kan je zelf toch wel verzinnen, niet? Het forum zou er minder betrouwbaar op worden als meerdere accounts door één persoon konden beheerd worden. Als nu pakweg drie accounts zeggen dat ze iets gezien of gehoord hebben of bepaalde intel bezitten en dat delen op dit forum dan is dat kostbare informatie. Maar natuurlijk niet als blijkt dat die drie accounts door één persoon beheerd worden en dus gewoon één iemand zijn gespam zijn. En het kapen of op de spits drijven van discussies door met meerdere accounts kunstmatig een overtal te creëren, is natuurlijk ook vervelend voor de aangename werking van een forum.