1,101

Re: Aalst: Proloog

Kun je de link plaatsen?

1,102

Re: Aalst: Proloog

fenix wrote:

Verantwoordelijke Titi: Christian Amory. Het toeval wil dat Amory deze week op het forum Tueries verscheen en onder zijn eigen naam.

Hallo, dat heb ik nergens gelezen.

1,103

Re: Aalst: Proloog

Pouah ... heb dat vroeger uitgezocht. Kwam denk ik uit een PV van verhoor van Amory zelf. Denk dat PV nummers zelfs hier op dit forum staan. Wat ik wel onmiddellijk terugvond hier is een verwijzing naar die dingen:

"Intrigerend dus dat Bouhouche gegevens wilde van Amory omtrent die bewakingsschema's te Aalst. Amory die blijkbaar niet enkel te Aalst de bewakingsschema's kende, maar ook te Overijse bij de Delhaize opdook! Amory heeft naar eigen zeggen enkel oppervlakkige, algemeen bekende gegevens telefonisch doorgegeven aan Bouhouche. Toch bleek Bouhouche de bewakingsschema's te hebben, lees ik op het Franstalige forum. Van wie kreeg hij ze dan? Was er iemand die ze wel gaf? "

In ieder geval zat Amory in de taskforce die zich bezig hield met de bewakingsschema's.

Misschien moet ik hier alweer op Leo roepen of komt er iemand anders met deze info als ik Leo roep. Je moet weten dat ik lang geleden al mijn info kwijtgespeeld heb. Maar aangezien Leo Amory zelfs ooit Amory mocht ontmoeten in zijn functie van bewaker zou het mij niet verwonderen dat hij die gegevens over Amory nog heeft.

Wat ik mij wel nog perfect herinner is de reden die Bouhouche gaf aan Amory om aan het bewakingsschema te komen van Aalst. Hij zou zogezegd met een paar vrienden uit de practical shooting en voor de LOL zelf de daders willen neerschieten en natuurlijk wou hij ook de premie.

1,104

Re: Aalst: Proloog

Xenophon wrote:

Het enige wat ik daarover kan zeggen is dat ik ooit een tv-interview heb gezien met de DJ en wat me daarbij opviel - net omdat het zo zeldzaam was - is dat die persoon wél standaard Nederlands praatte.

Niet moeilijk, het was een Nederlander

1,105

Re: Aalst: Proloog

fenix wrote:

iets totaal anders. Ze hadden er moeten zitten. Ik bedoel de scherpschutters op de daken rond de Delhaize. Zaten ze er of zaten ze er niet? Belangrijke, zelfs zeer belangrijke vraag. Want volgens het plan Huppeldepup (naam vergeten) hadden ze er moeten zitten. Voor zover ik begrepen heb is er nooit een antwoord op deze vraag gekomen. (Verbeter mij aub indien ik fout zit.) Want zoiets moet natuurlijk geheim blijven.

Scherpschutters werden pas ingebracht vanaf 15/11.

https://www.zupimages.net/up/23/34/dioa.png

1,106

Re: Aalst: Proloog

Sorry dat ik graag puntjes op de i plaats in dit verband. Waar staat er iets over scherpschutters? Bij mijn weten werd hier specifiek niet over gecommuniceerd, hetgeen mij zelfs logisch lijkt. "Gangsters" moeten niet weten waar en op welke manier er bewaakt zou worden.

Die tekst van Gloacoster vind ik niet onmiddellijk terug (komt hij uit een commissie?). Wat ik wel terugvond is deze omzendbrief » www.civieleveiligheid.be (PDF)

Daarin worden naast bommeldingen ook aanslagen en gijzelingen vermeld. (Ook de Luxemburgers nemen in die dagen maatregelen.)

Heeft er iemand iets gevonden over de task force Tilmant?

In het boek Fort Chabrol heeft men het redelijk uitgebreid over die scherpschutters en het feit dat dit uiterst geheim was. Dit boek is fictie gebaseerd op waar gebeurde feiten. Ik heb de indruk dat dit waarheid zou kunnen zijn. (Maar op indrukken etc. kunnen we niet verder.)

Ikzelf heb scherpschutters op daken gezien maar natuurlijk herinner ik mij de data niet meer (het betrof niet Aalst maar Grimbergen). Ik herhaal nog eens de getuigenis van Leo hierover.

Scherpschutters waren reeds aanwezig voor Eigenbrakel/Overijse. Iedere winkel die in een risicozone lag, in de nabijheid van autostrades of een goede vluchtweg, werd toen bewaakt. Voor Overijse deed ik bewaking aan de Colruyt in Heverlee (nabijheid van de oprit naar E40). Eén sniper bemerkte ik op het terras van een nabij gelegen appartementsgebouw. De tweede had ik niet gezien tot de sluiting van de winkel. Hij kwam uit de dakgoot van de winkel gekropen en riep om een ladder. Ze waren dus wel aanwezig maar je moet verdomd oplettend zijn om ze te vinden.

Idem bij een Delhaize aan de Naamse-poort in Leuven. Geen sniper maar een Rijkswachter in burger. Als je daar uren rondloopt als bewaker valt je van alles op. Dus ook de persoon in burger met zijn winkelkarretje die ook maar doelloos rondlummelde. Bij nader toezien kende ik hem van een vorige zaak. En inderdaad, hij was ook op bewakingstocht en in zijn winkelkarretje lag een aktetas met een Uzi erin. Good old Hubert. Ze waren dus wel aanwezig. Daarom ook dat het me niet opviel toen Christian Amory zich aan mij kenbaar maakte in Overijse.

1,107

Re: Aalst: Proloog

In Aalst waren er geen scherpschutters dat weekend? De weken na de overval wel, een ervan was begot Bonkoffsky. Bij een incident met gewapende persoon in de Delhaize vroeg hij toestemming deze neer te schieten. Werd geweigerd! Bij interceptie van deze persoon bleek het om Herman Vernaillen te gaan met dochter die zich uit protectie gewapend had om boodschappen te doen. Hij was in burgerkleding.

1,108

Re: Aalst: Proloog

Bedankt voor je antwoord Hipa. Ze bleken er inderdaad niet te zijn. Blijft de cruciale vraag, waren ze er voordien wel?

Wat "het incident" met Vernaillen betreft. Alweer iets dat mij van mijn stoel doet vallen. Wat een merkwaardig, zeer merkwaardig, toeval. (In mijn ogen geen toeval!) Terwijl het, indien we voortgaan op de getuigenis van Leo, geen grote uitzondering bleek dat mensen van de "ordediensten" gewapend in warenhuizen rondliepen.

Ik refereer eventjes naar het Franstalige forum:

"Dans le livre de Michel Leurquin, pages 82 et 83, on peut lire: Au même instant, un premier policier en civil pénètre dans le supermarché et rajoute au chaos en braquant son arme de service sur les témoins couchés sur le sol."

Iemand merkt op:

"Attention, ce Leurquin raconte souvent des bêtises"

Awel, dit was geen "bétise" ... Een slachtoffer vermeldde inderdaad oog in oog te staan met een gewapende "ordehandhaver" in burger die hun vlak na de feiten (of waren de feiten nog bezig buiten?) onder schot hield. (Hoe wisten die slachtoffers trouwens op dat moment wie wie was en wie geschoten had.) Op de vraag hierover waarom dit nodig bleek was het antwoord "Omdat men diefstal wou voorkomen". Ik stel mij tot op vandaag de vraag welke "ordehandhaver" op dat moment, dat afschuwelijke moment vol lijken en gewonden, dacht diefstal te moeten vermijden of bestrijden.

Ofwel was die man zelf volkomen het noorden kwijt ofwel waren er binnen het warenhuis andere dingen aan de gang waarvan wij tot op de dag van vandaag niets weten. In ieder geval ... en sorry dat ik "voorbarig" conclusies trek, voor mij wordt duidelijk dat Bonkoffsky minstens een goede bekende was van Bouhouche, Beijer, Amory, Lekeu en comsoorten.

1,109

Re: Aalst: Proloog

HIPA wrote:

In Aalst waren er geen scherpschutters dat weekend? De weken na de overval wel, een ervan was begot Bonkoffsky. Bij een incident met gewapende persoon in de Delhaize vroeg hij toestemming deze neer te schieten. Werd geweigerd! Bij interceptie van deze persoon bleek het om Herman Vernaillen te gaan met dochter die zich uit protectie gewapend had om boodschappen te doen. Hij was in burgerkleding.

Bonkoffsky moet wel geweten hebben wie de gewapende man was, hogere man bij de rijkswacht die op een steenworp van Aalst woont... Toeval?  Nee toch.

1,110

Re: Aalst: Proloog

HIPA wrote:

In Aalst waren er geen scherpschutters dat weekend? De weken na de overval wel, een ervan was begot Bonkoffsky. Bij een incident met gewapende persoon in de Delhaize vroeg hij toestemming deze neer te schieten. Werd geweigerd! Bij interceptie van deze persoon bleek het om Herman Vernaillen te gaan met dochter die zich uit protectie gewapend had om boodschappen te doen. Hij was in burgerkleding.

Je kent hem goed.

ctrix wrote:

Niet moeilijk, het was een Nederlander

Natuurlijk.