Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

HIPA wrote:

Net daarom en de illegale zaakjes die deze loges uitvoerden zal het bende dossier nooit uitkomen.

Het is de ochtend van de zeer wijze woorden blijkbaar ... Dat iedereen deze woorden maar eens laat bezinken...

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Wie moeite doet om de podcast “Waar is zuster Gabrielle” te beluisteren moet vaststellen dat het hier gaat over een aan sex-verslaafde homofiele priester Gaston Mornie die zijn handen niet kon thuishouden en om die redenen meerdere keren werd overgeplaatst - zoals dit de gewoonte blijkt te zijn binnen de werking van de kerk - maar niet tegenstaande van het bisdom een goedbetaalde baan kreeg als directeur in het nonnenklooster te Dendermonde.

Deze Gaston Mornie leed blijkbaar aan een ernstige sex verslaving en had meerdere “sex partners” buiten het klooster waarnaar hij zich heen en weer liet voeren door ene zuster Gabrielle. Deze laatste kon zich niet vinden in de activiteiten van haar oversekste baas en liet dit dan ook meermaals blijken. Zij bespioneerde hem en snuffelde in zijn papieren. Dit kwam tot een confrontatie en een hevig conflict waarbij de volgende dag Gabrielle bleek te zijn verdwenen. Mogelijk is zij dan ook verongelukt of vermoord tijdens een ruzie en handgemeen met haar directeur en heeft deze laatste haar met behulp van één van zijn vele vrienden laten verdwijnen?

Deze zaak is echter geen alleenstaand feit. Ook in de US heeft een dergelijk onopgelost incident met een verdwenen en vermoorde lerares/kloosterzuster uit een nonnenklooster zich voorgedaan.

Het heikele punt is dus niet dat deze priester, Gaston Mornie lid zou zijn van een zoveelste netwerk van “stoute meneren” maar zich gesteund wist door de kerkgemeenschap in Vlaanderen. Indien men hierin absoluut “een netwerk” wil zien, kan men dit vooral vinden in de verzuiling en de benoeming van CVP-leden op de meest cruciale plaatsen van onze samenleving. De “ons kent ons” mentaliteit binnen de Christelijke gemeenschap. En deze “ons kent ons” mentaliteit binnen de kerk en in de maatschappij lijkt duidelijk de hoofdreden dat de verdwijning van zuster Gabrielle niet adequater en kordater werd aangepakt en onderzocht en bijgevolg nooit is opgelost!

Maar het absolute drama is dat een groot deel van de bevolking deze werkwijze van de kerk al die tijd op zijn minst tolereerde en dit in het stemhokje (zij het ongewild), ook zo liet blijken. Terwijl men overal ten lande, en in elke familie wel iemand kan vinden die werd aangerand door een geestelijke binnen het kader van het katholieke school gebeuren.

Het gaat in deze dus niet om “de goeden”, wij de hardwerkende Vlaming” versus: “zij de slechten”, een klein groepje vooraanstaande perverten, maar om een algemeen klimaat van tolerantie tegenover geweld en seksueel misbruik in het algemeen. Waarbij niet zelden het slachtoffer zelf de schuld krijgt van de mishandelingen. De maatschappij als geheel is trouwens niet zo “kindvriendelijk” als men wel zou willen.

13

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

fenix wrote:

Neen Alainke, er was geen internaat verbonden aan de Vilvoordse school. Maar dat was geen groot probleem voor Mornie omdat hij zich 's nachts kon gaan uitleven bij de jonge novissen. En dan was er nog de Jonathan natuurlijk of soortgelijke clubs. Of de baron van een kasteel in de buurt van Vilvoorde ... Ik vermoed dat Mornie Vilvoorde verlaten heeft in 1979.

Waarom wil je voornamen van jongens? Ik kan je de voornaam geven van de jongen die zelfmoord pleegde. Dat was Jos.

Ik was vooral nieuwsgierig of er namen van genoemde bende-verdachten tussen zaten. Of ligt de enigste link alleen in de Jonathan?

14

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Vandaag in Het Laatste Nieuws:

Vader van Abdijschool-slachtoffer getuigt: “1 van die 3 rechters zei dat hij al wroeging had over de uitspraak toen hij zag hoe content Dom Emiel de rechtbank buitenstapte”

(...) Het gerecht was daar een tsjevenbolwerk. Ze deden er alles aan om niets te moeten doen. Niet alleen het misbruik in de Abdijschool is er onder de mat geveegd, ook andere voor de katholieke kerk compromitterende dossiers zoals dat van de verdwijning van zuster Gaby. Meer dan veertig jaar geleden verdween die Dendermondse non van de aardbodem, zij zou te veel geweten hebben over het seksleven van de kloosterdirecteur, kanunnik Gaston Mornie. Het gerecht schoot veel te laat in actie, waardoor het dossier nooit uitgeklaard raakte.”

Kan er iemand het volledige artikel plaatsen aub? Niet omdat het over Mornie gaat maar omdat het beter dan welk artikel ook de macht van de magistratuur in Dendermonde aantoont. De getuige in het artikel was een Aalsterse advocaat.

Dit gaat over de macht van de Abdij van Dendermonde maar ik kan jullie verzekeren dat de macht van de Abdij van Grimbergen even groot was. Mornie kwam uit de Abdij van Grimbergen.

In de podcast kwam een pater uit deze abdij aan het woord. Ik kan jullie met de hand op het hart verzekeren dat hij loog ivm Mornie. Hij was namelijk zelf ... jullie kunnen het al raden hoop ik.

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Dat alles - de moord op Zuster Gabrielle, Mornie e.a. - ligt veel dichter bij de Bendezaak dan we durven denken en kunnen vermoeden. Het doen en laten van eerwaarde heer (in principe met hoofdletters, maar ik schrijf ze doelbewust zonder) Mornie zou echt integraal in kaart moeten worden gebracht, aangevuld met de namenlijst van al zijn ex-leerlingen. Ik zeg van die leerlingen niet dat ze verdacht zijn, verre van, maar het zou me niet verbazen als er klinkende namen van bepaalde slachtoffers tussen zitten.

16

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Er waren leerlingen met klinkende namen maar zover ik weet zouden die niet misbruikt zijn. Natuurlijk wist ik niet alles. Net voor het pedofilie schandaal bij de kerk werd ik op de hoogte gebracht over pedofiele feiten door andere leraars dan de twee paters.

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

steinerprag wrote:

Dat alles - de moord op Zuster Gabrielle, Mornie e.a. - ligt veel dichter bij de Bendezaak dan we durven denken en kunnen vermoeden.

Maar hoe dan? Wat is het verband tussen een verdwenen zuster en een bende die plundert en moord in 1983? Ik heb de indruk dat op dit forum alles aan elkaar wordt gelinkt wat mis was en is in de wereld. Wat er in de katholieke kerk is gebeurd is te schandelijk voor woorden, en dat er boven ons hoofd van alles gebeurde (en nog meer gebeurt) wat wij niet mogen weten, daar zal ik geen seconde over twijfelen. Echter zoeken we de Bende van Nijvel, en bijvoorbeeld de opdrachtgevers achter een moordende overval met als doel het stelen van kogelvrije vesten waarvan maar een aantal mensen op de hoogte waren dat ze bestonden op die plaats. Ik weet niet of er onder dat beperkte kringetje pedofiele priesters waren...

18

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

We hebben het hier niet over de eerste de beste pedofiel (priester) maar over een klant van de Jonathan. En we zijn op zoek naar een bende die niet bestaan heeft. Wie zegt er dat het in Aalst dezelfde daders waren als in Temse? Misschien leg jij wel linken die er niet zijn. Sommige feiten zijn absoluut te linken met pedofilie. Andere met wapens en nog andere met drugs. Dat is HET probleem. Anderzijds zijn er linken die nooit gelegd zijn. Bijvoorbeeld, wie was de vader van Gilbert Dupont? Wat was zijn functie?

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Spectator Of Life wrote:

Echter zoeken we de Bende van Nijvel, en bijvoorbeeld de opdrachtgevers achter een moordende overval met als doel het stelen van kogelvrije vesten waarvan maar een aantal mensen op de hoogte waren dat ze bestonden op die plaats.

Maar dat is het voetvolk, en eventueel de logistieke/operationele cel. Daar is weinig of geen link met dit topic te vinden. Je moet hogerop kijken, veel hogerop. 40 jaar lang de doofpot toe houden of in dit geval 60, 70, ... jaar lang de stinkende beerput toe houden, dat is niet het werk van een paterke, of een abtje, of een bisschopke ... Dat zijn ... instituten ... misschien dat ik nu de naam "Bende van Rome" mee uit de mouw kan schudden, naast de "Bende van België"...

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Mijn piste is vrij duidelijk - tot de zomer '83 marginale criminaliteit, nadien uitvoerders, in het midden logistieke cel (ARI) en opdrachtgevers. De consultancy theorie, zeg maar. Elk feit een andere opdrachtgever, dat wil zeggen dat ik overal voor open sta. My mind is open wide, alleen wordt mijn nieuwsgierigheid niet gevoed met concrete antwoorden en zie ik op deze site veel welbespraakte mensen die helaas rond de vraag heen blijven dwarrelen. Als je zegt de piste pedofilie (of Gladio, of de Chinezen, de Russen); prima, welk bendefeit, welke link dat mensen moesten sterven met betrekking tot een pedofiliezaak? Nogmaals, ik sluit niets uit, maar dingen zouden wel eens beter en concreter mogen worden gestaafd, anders kan je hier tot in het oneindige blijven schrijven.