Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

fenix wrote:

Bijvoorbeeld, wie was de vader van Gilbert Dupont? Wat was zijn functie?

Bedoelt u de journalist Gilbert Dupont van La Dernière Heure fenix? Had die zijn vader iets te maken met pedofilie/de Bende/wapens/drugs?

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

De vader van Dupont wordt al op het forum besproken. Zie deze post van Merovinger bijvoorbeeld.

23

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Bedankt Patrick. Die Willy Acke ... die man had ook alles gezien he. Stel u nu toch eens voor dat we twee of drie speurders hadden van zijn kaliber, waar hadden we dan gestaan? Alhoewel ... het is de overste van Willy Acke die er voor zorgde dat de zaak zuster G. ook een doofpotaffaire werd. Dus ook op die manier is er een link tussen deze zaak en de Bende. En ik zal het nogmaals herhalen, het was zuster G die Mornie naar de Jonathan reed he. En er de nummerplaten van andere bezoekers op schreef. Ik zal het zo stellen, de dood van de zuster kwam iedereen zeer goed uit. Af en toe zijn er mensen die nota's nemen of die bandopnames maken. Zonder nota's had ik de school van Mornie kunnen verlaten als dief. Of als lijk zoals het de zuster vergaan is.

24

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Reeds in 2008 heeft een student Journalistiek de zaak opgelost:

'Mornie, de kanunnik, zit achter verdwijning'

Bachelor in de journalistiek Wim De Maeseneer (21) kreeg samen met collega Sofie Müller de prijs voor het beste tv-eindwerk aan de KH Mechelen. Beiden reconstrueerden in een tien minuten durende dvd-bijdrage de verdwijning van de Buggenhoutse zuster Gabrielle uit een klooster in Dendermonde.

De zaak uit 1982 is 26 jaar later nog steeds niet opgelost. En dus hadden Wim De Maeseneer en Sofie Müller er een vette kluif aan.

Maar waarom laat een student in de journalistiek zich inspireren door het verdwijnen van een non, meer dan een kwarteeuw geleden?

Wim De Maeseneer: 'Ik ben zelf Buggenhoutenaar en die affaire intrigeerde me. Ik had weet van de verklaringen van de moeder van Gabrielle, een eeuwelinge, die zei dat ze haar hoofd niet zou neerleggen vooraleer haar dochter teruggevonden was. We hadden er bovendien een stevige kluif aan en konden er - terecht, zo bleek later - onszelf honderd procent mee bewijzen.'

'Onze docenten waren op voorhand sceptisch. Ze vreesden dat we op weinig medewerking zouden kunnen rekenen en dat we te weinig beeldmateriaal zouden hebben. Daarom opteerden we ook voor een reconstructie. Die mochten we inblikken in een oud klooster in Dilbeek.'

Was iedereen bereid om mee te werken?

'Neen, soms moesten we stevig aandringen. Kathelijne De Brauwer, die over de affaire het boek 'Dood van een non?' schreef, speelde ons wel enkele namen door. Maar zelf weigerde ze voor de camera te getuigen. Onderzoeker Marc Bockstaele deed dat gelukkig wel. We hebben ook getuigenissen van familieleden van de zusters, van collega-leerkrachten en van iemand die Mornie, de verdachte kanunnik, goed gekend heeft. En de kanunnik zelf? Zijn toestand liet een gesprek niet toe, kregen we te horen. Hij was te labiel.'

Op wiens rekening mogen we volgens jou de verdwijning van de zuster schrijven?

'Mornie zit er achter. Honderd procent zeker weten we het niet, maar dat was ook de mening van de politie. De avond voor ze verdween was er een ferme ruzie tussen Mornie en de zuster. Dat blijkt uit getuigenissen. Mornie is toen in woede uitgebarsten nadat de zuster dreigde in Rome zijn gedrag aan de kaak te stellen. Ze zou immers een week later op schoolreis naar Italië vertrekken.'

'Mornie moet geweten hebben dat de anonieme brieven, waarin geëist werd dat hij stopte met zijn ontuchtige praktijken, afkomstig waren van zuster Gabrielle. Zij bezat immers een sleutel van alle kamers.'

Kreeg je tijdens de reconstructie ook de indruk dat er sprake was van een doofpotoperatie?

'Ja, zeker tijdens het eerste onderzoek wezen feiten in die richting. In het klooster gold de zwijgplicht, er waren zelfs valse verklaringen. Bovendien zouden delen van het dossier verdwenen zijn. En ook de lange pauze tussen het eerste en het tweede onderzoek wekken argwaan.'

Verwachten jullie, nu jullie eindwerk de media haalt, alsnog een reactie van het gerecht?

'Ik vind het jammer dat in deze zaak geen gebruik werd gemaakt van de modernste technologieën. De hele affaire is ondertussen uitgegroeid tot een urban legend, gespijsd door verschillende complottheorieën. Wat ons betreft was het niet de bedoeling de zaak op te lossen. We wilden enkel een round-up van de gebeurtenissen maken.'

Bron: De Standaard | 16 Augustus 2008

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

25

Re: Podcast: Waar is zuster Gabrielle?

Bedankt voor deze post, wist ik niet.