Re: Thierry Sliman

Wat is daar op tegen? Ik hecht waarde aan die piste en ben blij dat die - zo is gebleken - ook verder wordt belopen door Ramaël. Ik had het over wel of niet serieus genomen worden en over mijn verstandelijke capaciteiten maak ik mij geen zorgen.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

322

Re: Thierry Sliman

fenix wrote:

Youssou staat hier onder verschillende aliassen.

Het is niet toegestaan om hier onder verschillende accounts / aliassen actief te zijn.

Youssou N'Dour wrote:

Er zal mede onder auspiciën van Patrick Ramaël, ten behoeve van een of meer burgerlijke partijen, verder (gerechtelijk) onderzoek worden gedaan op de piste-Sliman, wat mij voorkomt als een mooie en belangrijke ontwikkeling

Patrick Ramaël mag me gerust contacteren als hij meer informatie wilt over het Bende van Nijvel-dossier. Want de eenzijdige visie van Jean-Pierre Adam gaat hem niet vooruit helpen om het dossier te begrijpen. Zo'n tunnelvisie is in het verleden al vaak een fout geweest in het dossier en we kunnen alleen maar vooruitgang boeken als we net met een open vizier naar de gebeurtenissen kijken.

Youssou N'Dour wrote:

Ik hecht waarde aan die piste en ben blij dat die - zo is gebleken - ook verder wordt belopen door Ramaël.

Ik heb het echt geprobeerd, echt waar. Ik heb het "boek" van Adam gelezen, ik heb de informatie die er te vinden is, gelezen. Ik heb argumenten "à charge" gezocht. Maar het probleem begint als je - zoals in ieder onderzoek - argumenten "à décharge" moet beginnen zoeken. Dan stort het hele verhaaltje als een pudding in elkaar. Dit is geen hypothese de naam waardig. Dit zijn een aantal toevalligheden bij elkaar gesprokkeld. Sorry dat ik misschien hard klink maar ik weet echt niet meer hoe ik "de believers" van deze piste moet aanspreken zodat ze met een open geest deze "piste" eens bekijken.

Youssou N'Dour wrote:

De Sliman-hypothese is de sterkst onderbouwde hypothese in de Bendezaak, voor zover die ziet op (een deel van de) aan de Bende van Nijvel toegeschreven feiten in de periode 1982-1983.

Hoe kan je dit verklaren als je geen enkele andere piste onderzocht hebt?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Thierry Sliman

Advocaat Ramaël, die niet werkt voor geld in deze zaak, zei tijdens de persconferentie (*) (letterlijk, zoals het bij mij in mijn oren is gekomen) onder andere: "13 (**) aout 1982, Maubeuge, 3 heures 25, ou la deux auteurs qui vol que du thé (...), pourquoi que du thé (***) (...), j'ai convaincu par le demonstration du monsieur Adam, dans ce piste Française il y beaucoup points coherent."

Bij dat laatste - die coherentie - sluit ik (Y) mij van harte aan.

(*) Ik heb daar een transcriptie van gemaakt en delen daarvan hier plaatsen. Gelukkig maar, omdat ik in de regel niet opgezet ben met de wijze waarop journalisten verslag doen van de feiten, bijvoorbeeld als ik kijk naar de weergave in de media van door mij behandelde strafzaken, althans deze kop (https://p-magazine.com/nl/articles/doss … jn-dan-wij) is een typisch voorbeeld van karaktermoord.

(**) In de nacht van 13 op 14 augustus 1982, om 3:25 uur, zo neem ik aan. (Y)

(***) Dat zou betekenen dat er bij Piot géén champagne, wijn en ganzenlever is gestolen als ik voormalig onderzoeksrechter op die zaak, Ramaël, die formeel hierover was, moet geloven; vergelijk met » killersbrabant.be (Y)

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Re: Thierry Sliman

Ben wrote:
fenix wrote:

Youssou staat hier onder verschillende aliassen.

Het is niet toegestaan om hier onder verschillende accounts / aliassen actief te zijn.

Youssou N'Dour wrote:

Er zal mede onder auspiciën van Patrick Ramaël, ten behoeve van een of meer burgerlijke partijen, verder (gerechtelijk) onderzoek worden gedaan op de piste-Sliman, wat mij voorkomt als een mooie en belangrijke ontwikkeling

Patrick Ramaël mag me gerust contacteren als hij meer informatie wilt over het Bende van Nijvel-dossier. Want de eenzijdige visie van Jean-Pierre Adam gaat hem niet vooruit helpen om het dossier te begrijpen. Zo'n tunnelvisie is in het verleden al vaak een fout geweest in het dossier en we kunnen alleen maar vooruitgang boeken als we net met een open vizier naar de gebeurtenissen kijken.

Youssou N'Dour wrote:

Ik hecht waarde aan die piste en ben blij dat die - zo is gebleken - ook verder wordt belopen door Ramaël.

Ik heb het echt geprobeerd, echt waar. Ik heb het "boek" van Adam gelezen, ik heb de informatie die er te vinden is, gelezen. Ik heb argumenten "à charge" gezocht. Maar het probleem begint als je - zoals in ieder onderzoek - argumenten "à décharge" moet beginnen zoeken. Dan stort het hele verhaaltje als een pudding in elkaar. Dit is geen hypothese de naam waardig. Dit zijn een aantal toevalligheden bij elkaar gesprokkeld. Sorry dat ik misschien hard klink maar ik weet echt niet meer hoe ik "de believers" van deze piste moet aanspreken zodat ze met een open geest deze "piste" eens bekijken.

Youssou N'Dour wrote:

De Sliman-hypothese is de sterkst onderbouwde hypothese in de Bendezaak, voor zover die ziet op (een deel van de) aan de Bende van Nijvel toegeschreven feiten in de periode 1982-1983.

Hoe kan je dit verklaren als je geen enkele andere piste onderzocht hebt?

Voor zover ik geen enkele andere piste heb onderzocht, ligt dat ook aan het feit dat ik op geen enkele piste de beschikking heb over, zo schijnt mij toe, een zo goed als compleet dossier, in tegenstelling tot het dossier betreffende met name verdachte Xavier Sliman, waarbij zijn broer Thierry voor mij ook als verdachte in beeld komt.

Hoe problematisch is het als je geen of nauwelijks (onder het geheim van het strafrechtelijk onderzoek vallende) dossiers die zien op de diverse Bendezaken, hebt kunnen lezen en op die basis concludeert welke van die Bendezaken steek houden?

Tot het moment dat de informatie van of via Jean-Pierre Adam mij toekwam, heb ik mij met goed fatsoen een redelijk oordeel kunnen voor over de (on)schuld van de gebroeders Sliman. Ziedaar het wezenlijke verschil tussen die zaak en de 'andere zaken'.

In het kader van de zaak-Sliman heeft het door voormalig onderzoeksrechter Ramaël gebezigde (samenvattende) woord 'coherent', mij meer in het bijzonder getroffen.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

325

Re: Thierry Sliman

"Coherent" of niet. Er is een groot probleem met de Silman piste, en dit is hetzelfde probleem met de pistes van alle andere "usual suspects" (De Staerke Clan, Bende Haemers, WNP, ...):

De onderzoekers zijn ervan overtuigd dat ze een volledig DNA profiel hebben van degene die zij beschouwen als "de hoofddader" (zie topic DNA onderzoek), die stelling komt van hen zelf en er is geen reden om dit te betwijfelen.
Ze hebben de laatste jaren zo goed als al hun inspanningen toegelegd op het vergelijken van dat DNA profiel met dat van al die "usual suspects", hun aanverwanten, mensen uit hun omgeving, etc.
Dit heeft tot nu toe geen enkele match opgeleverd, ook niet bij de Silman broers en hun gekende partners in crime voor zo ver we weten.

DWZ. dat we hoogstwaarschijnlijk de bende niet moeten gaan zoeken in die lijst van "usual suspects", het zou toch wel iets te toevallig zijn dat net die "hoofddader" waar ze een DNA profiel van hebben, net dat ene ongekende lid is van die bende, of het nu gaat om de bende Silman, Haemers, De Staerke, enzovoort, we weten wie tot die bendes/clans behoorden.

Als de onderzoekers zeker zijn van dat DNA profiel van hun hoofddader, en ze vinden daarmee geen match tussen de gekende leden bijvoorbeeld de bende van de broers Silman, dan kan je inderdaad pistes zoals deze gewoon beter afsluiten.

Ik denk dat het tijd wordt om eens te gaan doorlopen welke van welke mogelijke daders we weten dat de onderzoekers geen DNA staal (meer) hebben kunnen afnemen.

Dit is/was duidelijk ook de gedachte van Eddy Vos toen hij zei dat hij niks liever zou hebben dan een DNA staal van iemand zoals Heinrich Toumaniantz. Dit zijn nu eenmaal de pistes die je moet beginnen bekijken als je alle andere hebt afgesloten op basis van dat DNA profiel.

326

Re: Thierry Sliman

Nu je toch Maubeuge vermeldde, er schijnt een link te zijn tussen oa Maubeuge en oa Luciano (Ludwig) Bender.
"Advocaat Ramaël, die niet werkt voor geld in deze zaak, zei tijdens de persconferentie (*) (letterlijk, zoals het bij mij in mijn oren is gekomen) onder andere: "13 (**) aout 1982, Maubeuge, 3 heures 25, ou la deux auteurs qui vol que du thé (...), pourquoi que du thé (***) (...), j'ai convaincu par le demonstration du monsieur Adam, dans ce piste Française il y beaucoup points coherent."

en

"Il faut savoir aussi, que dans les années 70/80, nombre de parachutistes belges venaient s'entraîner en France, et notamment au CERPN, c'est-à-dire Maubeuge".
Maar dat zal meester Ramaël ongetwijfeld weten.

Re: Thierry Sliman

Bedankt en DNA-piste blijven aflopen vind ik sowieso aanbevelenswaardig. Het verhaal over Bender en de parachutisten, zegt mij nu nog niets.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

328

Re: Thierry Sliman

Youssou N'Dour wrote:

Het verhaal over Bender en de parachutisten, zegt mij nu nog niets.

Luciano Bender is een absolute hoofdverdachte in het Bende van Nijvel-dossier.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Thierry Sliman

Ben wrote:

Luciano Bender is een absolute hoofdverdachte in het Bende van Nijvel-dossier.

Goed dit nog eens bevestigd te horen. Als advocaten en ex-rechercheurs eens research zouden doen en een boekje schrijven over deze absolute hoofdverdachte in plaats van 27sterangsverdachten als de Slimans, wordt het op een dag misschien nog iets met dit dossier.

Re: Thierry Sliman

Ik zal kijken, dank u.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.