Re: Thierry Sliman

rizzz wrote:

"Coherent" of niet. Er is een groot probleem met de Silman piste, en dit is hetzelfde probleem met de pistes van alle andere "usual suspects" (De Staerke Clan, Bende Haemers, WNP, ...):

De onderzoekers zijn ervan overtuigd dat ze een volledig DNA profiel hebben van degene die zij beschouwen als "de hoofddader" (zie topic DNA onderzoek), die stelling komt van hen zelf en er is geen reden om dit te betwijfelen.
Ze hebben de laatste jaren zo goed als al hun inspanningen toegelegd op het vergelijken van dat DNA profiel met dat van al die "usual suspects", hun aanverwanten, mensen uit hun omgeving, etc.
Dit heeft tot nu toe geen enkele match opgeleverd, ook niet bij de Silman broers en hun gekende partners in crime voor zo ver we weten.

DWZ. dat we hoogstwaarschijnlijk de bende niet moeten gaan zoeken in die lijst van "usual suspects", het zou toch wel iets te toevallig zijn dat net die "hoofddader" waar ze een DNA profiel van hebben, net dat ene ongekende lid is van die bende, of het nu gaat om de bende Silman, Haemers, De Staerke, enzovoort, we weten wie tot die bendes/clans behoorden.

Als de onderzoekers zeker zijn van dat DNA profiel van hun hoofddader, en ze vinden daarmee geen match tussen de gekende leden bijvoorbeeld de bende van de broers Silman, dan kan je inderdaad pistes zoals deze gewoon beter afsluiten.

Ik denk dat het tijd wordt om eens te gaan doorlopen welke van welke mogelijke daders we weten dat de onderzoekers geen DNA staal (meer) hebben kunnen afnemen.

Dit is/was duidelijk ook de gedachte van Eddy Vos toen hij zei dat hij niks liever zou hebben dan een DNA staal van iemand zoals Heinrich Toumaniantz. Dit zijn nu eenmaal de pistes die je moet beginnen bekijken als je alle andere hebt afgesloten op basis van dat DNA profiel.

Hangt er ook vanaf hoe breed we de usual suspects zien en inderdaad bij wie DNA is afgenomen. Als zich dat beperkt tot Vinckx, De Staerke of Libert zal men wellicht van een kale reis thuis komen. Als men echter over materiaal zou beschikken van Elnikoff, Bender, Daniël B, Toumaniantz, Becker en nog een aantal anderen, en dat is allemaal negatief, dan zouden we misschien wel moeten zeggen dat we collectief fout zitten en dat de Bende simpelweg een bende is die we niet kennen. Het zou me om eerlijk te zijn wel verwonderen, al komt er een streepje bij voor je hypothese in de vorm van Vos zijn overtuiging dat een Bende lid is gedood na Aalst en we in geen enkele bekende Bende iemand lijken te missen na 9 september 1985 (met als vraagteken Toumaniantz wiens levenswandel of dodentocht één groot mysterie lijkt te zijn).

332

Re: Thierry Sliman

Spectator Of Life wrote:

Hangt er ook vanaf hoe breed we de usual suspects zien en inderdaad bij wie DNA is afgenomen. Als zich dat beperkt tot Vinckx, De Staerke of Libert zal men wellicht van een kale reis thuis komen. Als men echter over materiaal zou beschikken van Elnikoff, Bender, Daniël B, Toumaniantz, Becker en nog een aantal anderen, en dat is allemaal negatief, dan zouden we misschien wel moeten zeggen dat we collectief fout zitten en dat de Bende simpelweg een bende is die we niet kennen.

Ja dat bedoel ik, ipv. te blijven doordrammen over die usual suspects zoals de Silmans etc. Laat ons eens een lijstje maken (in het DNA-onderzoek topic) van degenen die hoog op de verdachte lijst staan maar waarvan we vermoeden dat de onderzoekers geen DNA staal hebben. Elnikoff, Bender, Daniël Bruylants, Toumaniantz, Becker is een goed begin.

Als we de logica van de onderzoekers van de laatste jaren volgen is dit de lijst van verdachten waar we de bende moeten gaan zoeken, en kunnen we die andere pistes beter links laten liggen.

333

Re: Thierry Sliman

Youssou N'Dour wrote:

Advocaat Ramaël, die niet werkt voor geld in deze zaak, zei tijdens de persconferentie (*) (letterlijk, zoals het bij mij in mijn oren is gekomen) onder andere: "13 (**) aout 1982, Maubeuge, 3 heures 25, ou la deux auteurs qui vol que du thé (...), pourquoi que du thé (***) (...), j'ai convaincu par le demonstration du monsieur Adam, dans ce piste Française il y beaucoup points coherent."

(***) Dat zou betekenen dat er bij Piot géén champagne, wijn en ganzenlever is gestolen als ik voormalig onderzoeksrechter op die zaak, Ramaël, die formeel hierover was, moet geloven; vergelijk met » killersbrabant.be (Y)

Dankzij deze post van C.P. kunnen we concluderen dat deze informatie van Ramaël fout is.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

334

Re: Thierry Sliman

Neen Ben, de enige conclusie die we kunnen trekken is dat NIEMAND precies wist wat er gestolen was.Ook de eigenaar niet. Zou het terug moeten opzoeken maar na de diefstal was de winkel gesloten , daarna is de winkel nog een tijd open geweest en pas daarna heeft men een inventaris gemaakt.

335

Re: Thierry Sliman

Die kruidenier kan ook de zaken wat aangedikt hebben. Zoals bij zo veel (verzekerings)aangiftes.

Re: Thierry Sliman

Deel van het forensisch psychiatrische onderzoeksverslag uit 1998 over Thierry Sliman:

https://i.postimg.cc/2ykzVwcQ/Screenshot-20240218-113936-Photo-Editor.jpg

Hoe je het ook wendt of keert, de overvallen op de Delhaize-vestigingen in Eigenbrakel, Overijse en Aalst in 1985, waren quasi zelfmoordpogingen, mede gelet op de (behoorlijk) centrale liggingen van die supermarkten, de (potentiële) politieaanwezigheid ter plaatse en het ((in potentie) te verwachten dodelijke) politiegeweld als reactie op het door de overvallers toegepaste (dodelijke) geweld.

In aansluiting op mijn post, hiervoor » wikipedia.org/wiki/Neurasthenie

Dit roept bij de (algemene) vraag op of de daders, in het licht wat zij (toen) onschuldige mannen, vrouwen en kinderen hadden aangedaan (en nog wilden aandoen) last hadden of kregen van neurasthemie (,of (andere) (PTSS-achtige) klachten) en of er wellicht nog een arts of paramedicus 'in de zaal is', die in dit kader postuum (à la Christian Smets) of bij leven hierover nog een uitspraak kan doen.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

337

Re: Thierry Sliman

Hallo Youssou N'Dour, in dit geval noemden mensen degenen die ze niet konden begrijpen "gek". Ik noem zelfmoord geen voorbedachte rade en georganiseerde daad, met als doel de daders te dienen:

  1. Wachten op het vertrek van de gendarmes.

  2. Het dragen van kogelvrije vesten voor hen en het voertuig.

  3. Organisatie van de ontsnapping via interventies op de radiogolven van de gendarmerie.

Het is, naar mijn mening, misschien overhaast om te oordelen zonder de motieven van de auteurs te kennen. Soms worden risico's genomen om ernstiger gevaren te vermijden. Persoonlijke mening.

Re: Thierry Sliman

Op zaterdag 9 november 1985 was het druk bij de Delhaize-vestiging aan de Parklaan in Aalst; veel inkopend publiek vanwege Sint Maarten, op maandag 11 november 1985.

De daders die de overval hebben voorbereid, zullen zich daar terdege bewust van zijn geweest, waarbij zij hebben aanvaard de aanmerkelijke kans dat zij door hun met scherp schieten op mensen hen van het leven zouden beroven en dat die daders daardoor de aanmerkelijke kans hebben aanvaard dat er door het (winkelend) publiek en/of omwonenden en/of veiligheidbeambten en/of winkelpersoneel gealarmeerde politie, met scherp op hen zou worden geschoten, ondanks een kennelijk eerder of voortijdig vertrek van de rijkswacht.

Daaruit destilleer ik met een 'redelijk gerust hart' een (impliciete) doodswens of doodsverachting
van de daders (» www.vandale.nl), die mogelijk overgoten was met een sausje van verdovende en/of stimulerende middelen.

Ook dit is maar een (mijn) persoonlijke mening.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

339

Re: Thierry Sliman

Youssou N'Dour wrote:

met scherp op hen zou worden geschoten, ondanks een kennelijk eerder of voortijdig vertrek van de rijkswacht.

Berekend vertrek en terugkeer... Want we merken dat er maar 3 dappere politieagenten op hen geschoten hebben. En dat die politieagenten daar niet horen te zijn.

Moeten we soldaten op gevaarlijke missies ook 'suïcidaal' noemen? Ik weet het niet.

We weten ook dat massamoordenaars die de neigingen hebben waar u het over heeft, ter plaatse blijven totdat iemand hen tegenhoudt. Anders plegen ze zelfmoord op de plaats van de moord. Hier kwam noch het een noch het ander voor.

Re: Thierry Sliman

Zaak is - natuurlijk - niet zwart-wit, maar - bijvoorbeeld - de reden waarom ik destijds - ten tijde van de Koude Oorlog - niet in militaire dienst wilde, was dat ik mijn leven niet beu was of toen niet rondliep met de gedachte mezelf te laten vermoorden op een slag- of schietveld, zoals in Aalst.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.