381

Re: Verjaring

Ik stel voor dat den Eddy ook eens wat pinten gaat drinken zodat we iets te weten komen. Kan hij daarna de pers samen roepen en zeggen dat hij zat was en zich excuseren. Sorry dat ik deze toer op ga he, maar ik zie echt geen andere oplossingen meer.

382

Re: Verjaring

Ik zou graag iemand vinden die mij uitleg kan geven over het onderdeel ivm de rechter die moet beslissen of een zaak al dan niet in aanmerking komt voor afschaffing verjaringstermijn.

"Het wetsontwerp wil de verjaringstermijn afschaffen voor moord of roofmoord als die het land ernstig schaden, de bevolking ernstige vrees aandoen of als doel hebben de staatsstructuren te ontwrichten. Het is aan de rechter om te beslissen of de zaak aan zo’n criterium voldoet."

Dat laatste criterium kunnen we al schrappen. Het is niet bewezen dat het doel van de overvallen was de staatsstructuren te ontwrichten.

Voorlaatste criterium "de bevolking ernstige vrees aandoen". Hoe moet die rechter dat meten? Hoe moet je meten of een bevolking 40 jaar geleden vrees aangedaan is (wat een woordkeuze trouwens).

Ander criterium "het land ernstig schaden". Wat is de definitie van ernstig schaden of bijvoorbeeld matig schaden?

Ik ben geen jurist maar naar mijn aanvoelen zijn dit "rommelige" voorwaarden die heel erg voor interpretatie vatbaar zijn en niet meetbaar zijn. Of gaat er een speciale rechter benoemd worden die aan elke moord of misdaad een kleurencode gaat moeten geven waar rood staat voor ernstig?

Zijn er hier nog juristen aanwezig trouwens? Misschien moeten we aan Anja vragen of ze dit voor ons nader kan verklaren. Er komen verkiezingen aan, ik vermoed dat men dus bereidwillig zal zijn.

Ik kan mij trouwens ook niet voorstellen dat men een wet gaat stemmen zoals ze daar beschreven staat.

383

Re: Verjaring

Niet alleen is het een slecht idee om het dossier nooit te laten verjaren maar daarnaast heeft het wetsontwerp een massa losse schroeven en is het op drijfzand gefundeerd.

Wat ik mij afvraag in het geval dit ontwerp door het parlement komt, wat gaat er dan gebeuren met de Cel Waals Brabant?

  • Gaan die nog actief doorgaan tot 9 november 2025 en dan stoppen?

  • Gaan ze nu al stoppen?

  • Gaan ze nooit stoppen?

Ik zou denken het eerste en na die datum zullen ze enkel nog onderzoeksdaden stellen als er nieuwe tips, verklaringen, getuigenissen binnenkomen of wanneer men in andere zaken of per toeval bij een huiszoeking bijvoorbeeld iets zou vinden die een link heeft met de Bende van Nijvel (wapen, vest, documenten, ...).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

384

Re: Verjaring

Ik zie dit als een slim gespeelde zet om allerhande vuiligheid voor altijd in de doofpot te houden.

385

Re: Verjaring

Ik weet niet wat ik er moet van denken maar persoonlijk denk ik dat het dossier van de manipulatie van het onderzoek belangrijker is.

386

Re: Verjaring

Wat een cynische motivatie om de verjaring op te heffen: 'enkel de waarheid kan verlichting brengen'. Net door die verjaring kunnen we daar een kruis over maken. Het onderzoek is eigenlijk zo goed als afgelopen en enkel een deus ex machina kan nog een stuk van de waarheid aan het licht brengen

387

Re: Verjaring

Iedereen weet ondertussen toch dat informatie vragen over het onderzoek naar de Bende van Nijvel zinloos is. Het dossier is al meer dan 20 jaar onbruikbaar. Ik denk dat het meer zin heeft om eens te polsen naar het onderzoek over de manipulatie van het onderzoek.

Re: Verjaring

Je realiseert je dat de manipulatie van het onderzoek wellicht haast even oud is als de feiten zelf? Volgens mij heeft het nieuwe onderzoeksteam wel haar best gedaan nog sporen te vinden van deze manipulatie(s), getuige de huiszoeking en ondervraging van personen die verdacht worden van dit gemanipuleer reeds enkele jaren geleden.

389

Re: Verjaring

Zeker, maar ik bedoel het ONDERZOEK naar de manipulatie het onderzoek. Van wanneer dateert dat?

390

Re: Verjaring

Django68 wrote:

Wat een cynische motivatie om de verjaring op te heffen: 'enkel de waarheid kan verlichting brengen'. Net door die verjaring kunnen we daar een kruis over maken. Het onderzoek is eigenlijk zo goed als afgelopen en enkel een deus ex machina kan nog een stuk van de waarheid aan het licht brengen

Alzo hoeft het Federaal Parket niet toe te geven dat het gerechtelijk onderzoek faalde of is afgesloten wat we vorig jaar al hadden verwacht. Een verlenging van de verjaringstermijn betekent ook dat het geheim van het gerechtelijk onderzoek geheim blijft. Of beter zou moeten blijven wat absoluut niet meer kan ingeroepen worden. Typisch het Belgisch Absurdistan.

Ook te onthouden dat sommige familieleden weigerden om DNA staal af te geven dat nuttig kon zijn in het onderzoek.