1,121

Re: Nijvel: 17 September

Xenophon wrote:

Wat ik graag zou weten is hoeveel goederen er nog exact klaarstonden in de winkel om te worden ingeladen. Maar dat heb ik nergens gevonden. Veel tijd hadden ze niet om dat allemaal klaar te zetten en in te laden.

Een dozijn flessen whisky (Johnny Walker o.a.) en een dozijn bundels Belga-sigaretten. Ook interessant om op te merken, we hebben het over grijze plastic zakken... Van welke merk? Ik weet het niet...

1,122

Re: Nijvel: 17 September

Een zo goed mogelijke tijdlijn van de feiten in Nijvel:

  • 1u00: Vermoedelijke aankomst van de gangsters aan het warenhuis.

  • ±1u10: Het koppel Fourez-Dewit parkeert hun wagen - een witte Mercedes - aan het DATS-tankstation. Jacques Fourez steekt zijn bankkaart in het betaalautomaat (registratie bankkaart) en de auto wordt volgetankt.

  • 1u15: Het uurwerk van Jacques Fourez valt stil. Dit is hoogstwaarschijnlijk het moment dat Fourez vermoord wordt.

  • 1u15: De onderzoekers gaan ervan uit dat Elise Dewit op praktisch hetzelfde moment wordt vermoord.

  • 1u23: Een deur van het warenhuis wordt doorboord met een snijbrander en het stil alarm treedt in werking.

  • 1u26: De alarmcentrale van Colruyt in Halle verwittigt de rijkswacht van Nijvel. Op hetzelfde moment registreren detectoren bewegingen in het warenhuis.

  • 1u30: Twee rijkswachters van de brigade van Nijvel - Lacroix en Morue - komen ter plaatse aan.

  • 1u34: Rijkswachter Lacroix roept de meldkamer op. Hij meldt dat Morue dood is en vraagt om versterkingen.

  • 1u35: Detectoren registreren voor de laatste keer bewegingen in het warenhuis.

  • ±1u40: Een politiepatrouille van Braine l’Alleud merkt een Mercedes op en zet de achtervolging in. Deze achtervolging eindigt vlak daarna met een schietpartij aan de Diable Amoureux. De gangsters laten de Mercedes achter en rijden met de Saab richting Nijvel.

  • ±2u00: Een getuige ziet aan de Ferme d’Hougoumont een voertuig met verschillende personen. Ze zijn verstopt achter een hooimijt en de personen blijven er verschillende uren. Deze plek bevindt zich op minder dan 1 km van de Diable Amoureux.

  • 4u45: Een getuige merkt in de buurt van de Chaussée Alsemberg in Braine l’Alleud een taxi op. In de auto zaten een man en een vrouw. Op basis van die getuige werd robotfoto G6 gemaakt.

  • 7u: Een getuige die in de Chaussée d’Alsemberg in Braine l’Alleud woont, hoort verschillende knallen van zwaar kaliber. Dit is hoogstwaarschijnlijk het moment dat de gangsters hun Saab achterlaten.

  • 9u30: Ontdekking van de Saab.

Bronnen: Dit forum en mijn - beperkte - documenten.

Bekijk ook zeker mijn post over de vlucht na Nijvel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

1,123

Re: Nijvel: 17 September

Een aantal bemerking in verband met bovenstaande tijdlijn:

Het feit dat ze zich lange tijd hebben verstopt aan de Ferme de Hougoumont, kan er op wijzen dat één van de gangsters een telefoon(cel) is gaan zoeken om iemand te contacteren om hen te komen oppikken. Dit kan de taxi geweest zijn die werd opgemerkt in Braine l'Alleud.   

Ze hebben de Saab pas gedumpt om 7u. De zon kwam die dag op om 7u20 (bron: Wolfram Alpha). Als ze nog gebruik wilden maken van de laatste duisternis, dan konden ze niet langer wachten en moesten ze hun schuilplaats verlaten.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nijvel: 17 September

Zoals de echte prédateurs, komen uit hun hol bij nacht en kruipen er opnieuw in als het daglicht opkomt (je répète wink).

1,125

Re: Nijvel: 17 September

Qua tijdlijn valt toch wel het volgende op:

  • tijdstip aankomst koppel en vervolgens moord beiden: 5 minuten? Da's toch wel veel

  • tijdstip aankomst RW en melding Lacroix: 4 minuten? Da's ook behoorlijk veel. En Lacroix, doodsbang allicht, slaagt erin de meldkamer te verwittigen terwijl de daders daar nog rond liepen? Vreemd ...

1,126

Re: Nijvel: 17 September

Je moet je niet te veel vastpinnen op de tijden want de klok of het tijdssysteem bij Colruyt kan lichtjes voorop of achterop lopen op de klok van de rijkswacht. Dat kan een vertekend beeld geven aan de tijdlijn.

P-51 wrote:

En Lacroix, doodsbang allicht, slaagt erin de meldkamer te verwittigen terwijl de daders daar nog rond liepen? Vreemd ...

Maar zelfs als de kloppen perfect gelijk lopen, kan dit kloppen en lijkt het me niet onlogisch. Na de schietpartij lopen de daders nog rap de winkel binnen om hun laatste spullen op te pikken. Terwijl de daders in de winkel, en dus uit het zicht zijn, ziet Lacroix zijn kans om de radio te nemen om versterkingen op te roepen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Nijvel: 17 September

Blijft dan ook vreemd dat ze twee mensen onverwacht moeten vermoorden en nadien rustig beginnen met hun inbraak.

Volgens die tijdlijn waren ze nog niet begonnen op het moment van de moorden, als dief zou ik dan gewoon gaan lopen en eens terug komen op het moment dat er geen twee lijken op de parking liggen. Onbevreesd waren ze wel.

1,128

Re: Nijvel: 17 September

Ik denk dat Lacroix , nadat de moordenaars vertrokken waren, alarm sloeg en vervolgens de Colruyt binnenging.

Spectator Of Life wrote:

Blijft dan ook vreemd dat ze twee mensen onverwacht moeten vermoorden en nadien rustig beginnen met hun inbraak.

Volgens die tijdlijn waren ze nog niet begonnen op het moment van de moorden, als dief zou ik dan gewoon gaan lopen en eens terug komen op het moment dat er geen twee lijken op de parking liggen. Onbevreesd waren ze wel.

Waren er huizen in de buurt van Colruyt? Want 1/4 uur blijven na het doden van 2 mensen en het afvuren van schoten lijkt inderdaad lang, vooral als je ze zou kunnen horen.

1,129

Re: Nijvel: 17 September

Spectator Of Life wrote:

Blijft dan ook vreemd dat ze twee mensen onverwacht moeten vermoorden en nadien rustig beginnen met hun inbraak. Volgens die tijdlijn waren ze nog niet begonnen op het moment van de moorden, als dief zou ik dan gewoon gaan lopen en eens terug komen op het moment dat er geen twee lijken op de parking liggen. Onbevreesd waren ze wel.

Dat zegt de tijdlijn niet: om 1u23 treedt het stil alarm in werking. Op dat moment is de deur dus open en kunnen ze het warenhuis betreden. Hoogstwaarschijnlijk waren ze al voor de aankomst van het koppel Fourez-Dewit bezig met het openbreken van de deur en zijn het dus wel degelijk inbrekers die door getuigen werden gestoord.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

1,130

Re: Nijvel: 17 September

Inbrekers die vonden dat ze kogelvrije vesten nodig hadden, dit is niet triviaal.