Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Lang geleden was je gerechtsexpert als je de eed had afgelegd en als expert was aangesteld, punt.

Tegenwoordig moet je technische expertise en het juiste diploma hebben én een cursus voor deskundigen met vrucht gevolgd hebben én de eed afgelegd.

Dery was begonnen als hobbyist omdat het hem interesseerde maar hij had geen formele kwalificatie ballistiek. Hij wordt nu verguisd en zou momenteel niet meer kwalificeren maar ik ga ook niet zeggen dat de man helemaal niets wist en maar wat aanmodderde.

Je mag ook niet vergeten welke de context van deze zaak was: munitie die herladen was, wapens waarvan onderdelen uitgewisseld werden, de loop van het ene samen met de slagpin van het andere in het karkas + slede van nog een ander. Lopen die intern bewerkt werden, slagpinnen waaraan werd gefreesd, extractoren gewisseld. Begin er maar aan. Dan nog onderzoekers die tegelijkertijd verdachten waren ...

32

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Xenophon wrote:

Je mag ook niet vergeten welke de context van deze zaak was: munitie die herladen was, wapens waarvan onderdelen uitgewisseld werden, de loop van het ene samen met de slagpin van het andere in het karkas + slede van nog een ander. Lopen die intern bewerkt werden, slagpinnen waaraan werd gefreesd, extractoren gewisseld. Begin er maar aan. Dan nog onderzoekers die tegelijkertijd verdachten waren ...

Hoeveel mensen (in België) hadden de expertise om dit te doen schat je? Als ik een gok zou doen en zeggen maximum 1000 zou ik er dan heel erg naast zitten?

Trouwens Dery zijn mening mogen we uitsluiten gezien het feit dat hij zich minstens liet beïnvloeden. Minstens

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Eerlijk, ik heb er geen idee van hoeveel personen dat zouden kunnen. En er is een heel groot verschil tussen het technisch kunnen doen en willen doen. De wapenbezitters die ik ken zijn allemaal serieuze mensen, als die met een bizar voorstel zouden benaderd worden bellen ze stante pede de politie, daar ben ik zeker van.

Vergeet echter niet dat het criminele milieu overal makkelijk aanraakt, die hebben lak aan vergunningen. Bij geen van de recente aanslagen waren bv legaal verworven wapens betrokken.

Ik ben geen fan van Dery, hij heeft veel verprutst. Maar hem helemaal verketteren ga ik ook niet doen, ik denk niet dat hij te kwader trouw was.

34

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Het wapen komt natuurlijk ook aan bod tijdens het proces:

(...) Tijdens het Mendez-gedeelte van de akte van beschuldiging gisteren maakte de jury voor het eerst kennis met de welles-nietes verslagen van de deskundigen. Het eindbesluit van openbare aanklager Pierre Morlet was echter duidelijk: het pistool dat na de moord op Juan Mendez in beslag genomen werd bij Madani Bouhouche is volgens het Franse laboratorium CARME (Centre d'Application et de Recherches en Microscopie Electronique) het pistool waarmee Mendez werd vermoord.

En: de moordenaar schoot Mendez eerst twee kogels in de borst vanop ongeveer zeventig centimeter afstand. Daarna schoot de dader nog vier kogels in het hoofd van zijn slachtoffer met de loop van het wapen tegen de slaap en achter het oor gedrukt.

Bron: Het Belang van Limburg | 7 September 1994

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

35

Re: GP 9mm: Pistool in bolognaisesaus

Pistool Bouhouche toch moordwapen

Franse wapendeskundigen in Bordeaux zijn tot de bevinding gekomen dat het 9mm-pistool van Madani Bouhouche wel degelijk het moordwapen is dat begin januari 1986 tegen FN-ingenieur Juan Mendez werd gebruikt. Dat pistool werd bij Bouhouche in zijn woning in Jette gevonden. Na die vondst werd de ex-BOB'er eind januari 1986 aangehouden. Hij zich nog steeds in voorhechtenis.

Volgens de Franse wapenexperts zou het pistool na de moord chemisch zijn behandeld. Het wapen zou enkele dagen in een bad met bijtende vloeistoffen hebben gelegen.

Onderzoeksrechter Luc Hennart deed een beroep op de Franse wapenexperts nadat Belgische deskundigen hun twijfels uitspraken over het vermeende moordwapen.

Madani Bouhouche houdt inmiddels zijn onschuld staande. Hij beweert niets te maken te hebben met de moord op zijn vriend Mendez. Naast Bouhouche blijft ook nog een andere gewezen Brusselse BOB'er, Robert Beijer, aangehouden. Eerder werden twee andere verdachten in voorlopige vrijheid gesteld.

Bron: Gazet van Antwerpen | 25 Mei 1988

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube