Re: Banditisme

De buit voor beide golven is identiek voor supermarktovervallen tijdens openingstijden. 2 sterfgevallen in 1983. 16 in 1985.

42

Re: Banditisme

fenix wrote:

Maar de enige juiste vraag die je je nu moet stellen is, was die buit hoog genoeg om het risico te lopen levenslang te krijgen? (Bijkomend voor Aalst o.a. als kindermoordenaar in de cel zitten.)

Daar denk jij over na maar denk je echt dat een crimineel die bruut geweld gebruikt of moorden pleegt, daar rekening mee houdt? Indien criminelen rekening houden met die afweging, dan zouden er nooit moorden voor geld gepleegd worden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

43

Re: Banditisme

Ne crimineel van het zevende knopsgat niet neen. Maar bij grotere bendes zoals bijvoorbeeld de bende Haemers zal daar wel over nagedacht zijn. Of nog een mogelijkheid is dat ze bescherming kregen natuurlijk. Maar dan zitten we weer niet meer in gewoon banditisme

Vandaag in Faroek het soort crimineel dat Ben bedoelde, maar Ben, zoals ik hier boven schreef dat soort stopt niet. Bij zijn tweede slachtoffer was de buit 10 euro » www.hln.be

Re: Banditisme

fenix wrote:

Ne crimineel van het zevende knopsgat niet neen. Maar bij grotere bendes zoals bijvoorbeeld de bende Haemers zal daar wel over nagedacht zijn. Of nog een mogelijkheid is dat ze bescherming kregen natuurlijk. Maar dan zitten we weer niet meer in gewoon banditisme

Bij beroepscriminelen probeert men idd. zo weinig mogelijk slachtoffers te maken en gaat men zeker niet nodeloos moorden. Er is altijd de kans dat men gepakt wordt en het verschil in straf voor moord of diefstal met geweld is significant.

Ben wrote:

Ik neem de 4 supermarkt-overvallen uit 1983:

  • Delhaize Genval: 692.384 frank / € 17.164 
    Waarde anno 2024 = (€ 17.164 x 5) = € 85.820

  • Delhaize Ukkel: +- 600.000 frank / € 14.873 
    Waarde anno 2024 = € 74.365

  • Colruyt Halle: 1.182.115 frank / € 29.304 
    Waarde anno 2024 = € 146.520

  • Delhaize Beersel: +- 1.200.000 frank / € 29.747
    Waarde anno 2024 = € 148.735

Ben, hier moet ik U toch corrigeren. U heeft de bedragen die werden buitgemaakt in 1983 te hoog ingeschat. Zo zou bvb. het bedrag ten belope van € 29.747 (Delhaize Beersel) nu overeenkomen met € 76.615.

Bron » Inflatiecalculator

Desalniettemin vind ik het nog altijd behoorlijk hoge bedragen die werden buitgemaakt.

Re: Banditisme

Eén element intrigeert mij. Commandant Millecamps verklaarde in 1985 dat de surveillance van Delhaize in Aalst om 19.30 uur was stopgezet omdat het grootste deel van de daginkomsten was geëvacueerd (Aalst, 9 november, pagina 43).

De built van Aalst is:

  • 737.000 F.B zilver

  • 1.510.000 FB cheques.

Het doet daarom niet onder voor andere buit. Hoe is dit mogelijk als het grootste deel van de inkomsten al was geëvacueerd?

46

Re: Banditisme

Ik zie dat niet staan op die bladzijde Pyrénéen. Ik zou trouwens niet te veel waarde hechten aan de verklaringen van de heer Millecamps. Want ofwel trekt hij zijn verklaringen terug in ofwel bewijzen de feiten dat sommige van zijn verklaringen niet kloppen. Ik vermoed dat hij dit deed onder druk van ??? En trouwens, indien deze mededeling zou kloppen dan bewijst dit dat alleen het geld moest bewaakt worden tegen gangsters en niet de klanten. Zou zeer grof zijn.

Maar goed, als je in staat bent te gaan liegen tegen een slachtoffer dat nota bene gans zijn gezin verloren is dan is dat de overtreffende trap van zeer grof of erger. Persoonlijk noem ik dat misdadig en mag het zelfs in de schuif van "foltering" wat mij betreft.

47

Re: Banditisme

De overvallen op supermarkten door de Bende van Nijvel gebeuren altijd volgens hetzelfde patroon en dat patroon zou een indicatie kunnen zijn voor het motief.

Heel kort samengevat gebeurt een overval op deze manier: ze komen aan op de parking, ze begeven zich richting de ingang van het warenhuis en op weg naar de ingang gijzelen ze een persoon. Hieronder een overzicht:

De gijzelaar wordt - in de meeste gevallen - meegenomen in het warenhuis en meestal moet hij ter hoogte van de kassa’s blijven staan.

Eén of twee daders begeven zich dan naar het kantoor waar de kluis is of het geld geteld wordt. In het bureau gedragen ze zich zenuwachtig en agressief. Er wordt met een bijl of een matrak geslagen om indruk te maken maar het doel is duidelijk: ze willen het geld en dit moet zo snel mogelijk gebeuren.

Een voorbeeld van de overval in Ukkel: De dader wordt kwaad omdat de kassierster de sleutel van de babykluis niet heeft. Hij begint dan te slaan met zijn matrak. Eerst op de telefoon en dan slaat hij meerdere keren op het bureau. De daders zijn dus duidelijk nerveus, ongeduldig en willen zo snel mogelijk het geld.

Naast het geld in het bureau maken de daders ook steeds de kassa’s leeg. Ook hier weer hetzelfde: gaat het niet snel genoeg, dan is er een kans dat één van de daders agressief reageert.

Indien de buit niet voldoende is, dan worden ze nog agressiever. Dit zien we in Eigenbrakel, waar ze zeggen: "on est venu pour rien" (omdat ze te weinig geld hebben bemachtigd). Waarna ze in volle vaart naar Overijse rijden en extra bloedig te werk gaan.

Vanaf het moment dat de daders binnen komen, draait het steeds om het geld. Een aantal voorbeelden van de overval in Beersel en Aalst:

  • "Le coffre. L’argent. Vite! Vite!" (Aalst)

  • "Tout le monde à terre, personne ne bouge, ouvrez les caisses. (Aalst)

  • "Ouvrez les caisses" (Beersel)

  • "Geen munten, alleen biljetten", (Beersel) - zelf vertaald

  • "Geef me het geld" (Beersel) - zelf vertaald

De moorden gebeuren om hun doel - het geld - gemakkelijker te bereiken. Mensen die in de weg lopen of niet op de juiste manier meewerken, lopen de kans om zonder pardon neergeschoten te worden. Walter Verstappen - directeur van het Delhaize-warenhuis in Beersel - wordt bijvoorbeeld doodgeschoten omdat hij de daders probeerde uit de winkel te duwen. Vanaf het moment dat ze de directeur vermoord hebben, gaat de overval gewoon verder. Het leven van de man maakte voor hen niets uit, het doel was het geld.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Banditisme

Correctie : Walter Verstappen was de gerant van de Colruyt van Halle. U bedoelt waarschijnlijk Freddy Vermaelen?

Re: Banditisme

Het probleem is naar mijn mening niet of dit overvallen zijn, maar of het alleen maar overvallen zijn.

Met andere woorden: was er een ander motief dan geld?

50

Re: Banditisme

Morgen in P Magazine:

Het zal jullie verbazen, in tegenstelling tot wat overal geschreven en gedacht wordt is het onderzoek naar de Bende van Nijvel helemaal niet vastgelopen. En er is meer. Na meer dan 40 jaar heeft de beheerder van het forum Bende van Nijvel bewezen dat het enige motief voor al die overvallen geld was. Aanhangers van diverse complottheorieën kunnen zich daar niet bij neerleggen en denken dat het forum gemanipuleerd wordt. Sommigen denken zelfs dat een zekere Luc P. de forumeigenaar Ben K. gijzelde om op die manier zijn theorie te bewijzen. Andere forumleden beweren dat het scenario van de gijzeling een dwaalspoor is en zijn overtuigd dat het forum gehackt werd.