Re: Paul Vanden Boeynants

the end wrote:

Het is een schande dat een tijdje geleden 2 avonden na elkaar politieker's de betrokkenheid van VDB bij drughandel weglachen. Men kan daar heel veel over discuteren, maar in feite moeten de journalisten de vraag iets anders formuleren: "was de rijkswacht betrokken bij drughandel en wat zou de rol geweest zijn van de bevoegde minister?". Wat ze ook nog kunnen vragen is of er een verband is tussen Dekaise en de drughandel van de rijkswacht, en wat de rol van Depretre is in heel het verhaal.

Een geheugen steuntje voor de lachende politieke's:

Collins: “Eind juli 1979 stelde Pierre Dutry me voor een partij heroïne met een straatwaarde van 70 miljoen te verkopen. Ik rook meteen een belangrijke zaak. Ik vertelde hem dat ik vermoedelijk wel een koper kende, maar dat ik me eerst van de kwaliteit van het spul wou vergewissen. Er werd een afspraak gemaakt om me de partij heroïne te tonen en me een monster te bezorgen.

Dutry en Cloeck pikten me met een Mercedes op aan het Schumanplein, waarna ze rondjes begonnen te rijden langs de Wetstraat en de Belliardstraat.” Voor Collins was het toen al duidelijk dat de trafikanten absoluut niet bang waren om met het spul betrapt te worden. Dutry snoefde tegenover Collins dat ze beschermd werden door hoge officieren van de rijkswacht en door Paul Vanden Boeynants, destijds minister van Defensie. Merkwaardig toeval.

En ook nog het zal wel een toeval zijn zeker dat Vanden Boeynents ontslag neemt uit bijna al zijn functies in aanloop van het proces van de rijkswacht.

Ontslag Paul Vanden Boeynants:

Op 1 december neemt Vanden Boeynants ontslag als PSC-voorzitter. Onder VDB’s stuwende leiding ging zijn partij er electoraal niet echt op vooruit, want hij was in die jaren vooral bezig zichzelf onsterfelijk te maken.

Op 1 december start het NDB proces!

Toch wel een straf verhaal dat The End hier postte, dus ik ging eens op zoek naar de bron. Ik kwam via Google Books uit bij 'L'enquête: 20 années de déstabilisation en Belgique' (1990) van Hugo Gijsels, de Franstalige versie van diens boek 'De bende & co: 20 jaar destabilisering in België'. Maar dat laatste boek heb ik hier liggen, en daar staat die anekdote niet in.

Is er dus een eerdere druk geweest waarin dat verhaal wel stond? Of heeft Gijsels dat verhaal in Vlaanderen voor een ander boek gebruikt, want in 1990 bracht hij immers ook 'Het leugenpaleis van Van den Boeynants' uit. Voor dat boek moest hij later een schadevergoeding wegens laster en smaad betalen. Hoe dan ook opvallend dat het verhaal lijkt te zijn verdwenen in sommige versies van het boek.

De Collins uit bovenstaande anekdote van The End is volgens de versie die ik via Google Books kon terugvinden Alfred "Frédérique" Collins, een freelancer/privédetective/informant van de GPP van Brussel. Hij duikt later op in een rechtszaak van De Bonvoisin en in de rechtszaak rond de bomaanslag in het Justitiepaleis van Luik.

92

Re: Paul Vanden Boeynants

Waar dat verhaal in staat/stond weet ik niet maar ik weet met quasi zekerheid dat ik het ooit gelezen heb. Collin was een informant die toch een aantal keren met juiste info aangekomen was. Daarentegen werd hij door de rechtbank als " onbetrouwbaar" beschouwd. Ik heb die passage onthouden omdat ik het koppelde aan dit:
"Daarna kwam Jan De Wachter aan het woord, een gewezen speurder van het inmiddels opgedoekte Bureau voor Criminele Informatie. De Wachter werd al op 10 mei 985 door een van zijn informanten uit het milieu getipt over de aanslag.

De vraag naar geloofwaardigheid van de tipgever dringt zich uiteraard op. De Wachter: “De man had al eerder correct gebleken informatie doorgespeeld, maar dan van een ander kaliber”. Volgens de informant zouden drie of vier mensen de aanslag plegen. Hij gaf voornamen, maar de speurders konden daar geen achternaam bijplakken.

Op 3 december 1985, drie dagen voor de aanslag, werd de opdracht van De Wachter beperkt. Hij diende alles op alles te zetten op het onderzoek naar de Bende van Nijvel en zich niet langer bezig te houden met de CCC.

Een dag later kreeg hij opnieuw een telefoontje van dezelfde tipgever: de CCC’ers zijn gesignaleerd in de streek rond Charleroi. Omdat hij zich niet meer inliet met de zaak adviseerde De Wachter de man zijn informatie door te spelen aan de gerechtelijke politie van Charleroi, “wat hij deed”. Er werd tussen een en ander dus geen verband gelegd."

Ik ben/was namelijk altijd heel alert als iemand zijn bevoegdeheden ingeperkt werden.

( alsof de CCC het werk was van links en de Bende het werk was van Rechts)

93

Re: Paul Vanden Boeynants

In de Nederlandstalige versie van 'De Bende en C°' staat deze passage inderdaad niet (meer).
Ik vermoed dat het boek aangepast is, na de -volgens mij onterechte- veroordeling van Hugo Gijsels, de schrijver van dit boek.

Nochtans schreef ook Bouten hierover:
De Gerechtelijke Politie legde in een suite van het Brusselse Hyatt-hotel beslag op 11 kilogram heroine brown sugar'. Twee van de dealers bleken de commandant (Marcel) Lousberg te zijn, een lid van het VDB-kabinet, en Jean-Pierre Dutry, de neef van de minister en garagist die vaak naar de VS en Zaïre reisde met en diplomatiek paspoort. Bij hun verschijning voor de rechtbank stelde rechter Lyna vast dat het in-beslag-genomen poeder gewoon bakmeel was.

Twee leden van de BOB, Madani Bouhouche en Robert Beijer, hadden zich eerder aangemeld bij de griffie. De verdachten werden vrijgelaten.

94

Re: Paul Vanden Boeynants

Denk ook dat dit de juiste conclusie is.

Re: Paul Vanden Boeynants

Het verhaal duikt op nog plaatsen op. Ook Godbille vermeldt de zaak in 1997 even in het 'parlementair onderzoek naar de noodzakelijke aanpassingen van de organisatie en de werking van het politie- en justitiewezen op basis van de moeilijkheden die gerezen zijn bij het onderzoek naar de Bende van Nijvel'.

En François Raes vermeldt het op zijn schema en laat de zaak ook vallen in het artikel 'VDB en accusation avec des gendarmes' (23 juni 1989) van La Dernière Heure. (Dutry wordt daarin zelfs een vriend van Paul Latinus genoemd.)

Maar nergens zoveel details en namen als in de anekdote die Gijsels ooit publiceerde (die nog langer is dan het stuk dat The End hier postte).

Re: Paul Vanden Boeynants

Aan welke forumgebruikers is het inmiddels ook opgevallen dat er een directe link is tussen Paul Vanden Boeynants en Dekaise?

97

Re: Paul Vanden Boeynants

Ik heb (nog) geen directe link kunnen ontdekken. VDB is wellicht te koppelen aan wapenhandel, maar ik zie de rol van Dekaise hierin niet. Misschien kun je de directe link verder duiden?

Re: Paul Vanden Boeynants

De eerste link is hierbij Kintex, de Bulgaarse onderneming waarvoor Dekaise als Belgische steunpilaar fungeerde (zijn achtergrond kunnen we uitvoerig in andere topics lezen). Kintex helpt echter ook de firma Euromeat waar nodig op logistiek niveau. In de pv is ook te lezen dat Roger Boas van Asco zijn zinnen gezet heeft op het prototype, maar de deur op zijn neus kreeg. Andere PV geeft aan dat Dekaise in een recente drugszaak naar boven komt, een drugszaak waarbij de firma naam begint met E …

Vertrouwend dat deze info correct is, is het voor mij een link.

Re: Paul Vanden Boeynants

Er lijken twee firma’s te bestaan met de naam Euromeat. Het eerste is eigendom van Vanden Boeynants, de vleeshandelaar-politicus. Het tweede Euromeat is klaarblijkelijk opgericht om verwarring te zaaien. Dat is althans de mening van de speurders. Volgens bepaalde bronnen zou Kintex voor Euromeat het transport van en naar het Oostblok hebben georganiseerd.

Er lijken twee firma’s te bestaan met de naam Euromeat. Het eerste is eigendom van Vanden Boeynants, de vleeshandelaar-politicus. Het tweede Euromeat is klaarblijkelijk opgericht om verwarring te zaaien. Dat is althans de mening van de speurders. Volgens bepaalde bronnen zou Kintex voor Euromeat het transport van en naar het Oostblok hebben georganiseerd.

Volgens: https://bendevannijvel.com/1997/02/28/b … -het-wiel/


Alleman kent alleman...misschien....misschien ook niet...

Re: Paul Vanden Boeynants

Het is vooral die drugszaak waar Waver aan kan gelinkt worden die me interesseert. Die is hier doorheen de jaren al vaak terloops vermeld op het forum, maar nooit wordt er dieper op ingegaan of een bron vermeld.