91

Re: Banditisme

pyrénéen wrote:
Ben wrote:

Ze kwamen voor de kluis in Nijvel

Met hun kleine steelvlam en 2 kleine gasflessen, bijna volledig gebruikt om de metalen deur open te snijden? Trouwens, zijn ze überhaupt wel de veilige kamer binnengegaan?

Als je me quote, moet je mijn woorden niet aanpassen. Ik schreef:

Ze wilden het warenhuis betreden om de kluis te kraken (dixit de verklaringen van de Borains).

En ja, dat lijkt me voor de overval in Nijvel een heel plausibele verklaring. Al sluit ik niet uit dat er meerdere zaken spelen tijdens die overval.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Banditisme

Ik vertrouwde te veel op mijn geheugen om u te citeren, mijn excuses.

93

Re: Banditisme

pyrénéen wrote:

De theorie van puur banditisme verklaart bepaalde dingen niet:

  • Bedreigingen aan het adres van bepaalde getuigen (hoe kunnen we hun identiteit kennen)?

In november 1976 werd een juwelierszaak in Luxemburg stad overvallen door Belgische gangsters. Bij die overval werden twee mensen koelbloedig neergeschoten. Tijdens het proces van één van de daders in 1980 verklaarde één van die slachtoffers het volgende:

(...) B. [het slachtoffer, naam zelf afgekort] kreeg van niemand enige vergoeding voor zijn hulp, die leidde tot de aanhouding van de daders. De jongste tijd worden hij en zijn echtgenote zelfs in het holst van de nacht geplaagd door anonieme telefoontjes. Zijn echtgenote werd er ziek van. Van op de beklaagdenbank biedt Mathonet aan beide slachtoffers zijn verontschuldigingen aan.

Wat moeten we hier concluderen? Werden de slachtoffers lastig gevallen door de daders, grappenmakers, de CIA of waren het verzinsels? Ik weet het niet. Maar mijn punt is vooral dat de zaken die in het Bende-dossier gebeuren niet zo abnormaal zijn dan dat we misschien denken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube