Wie wil begrijpen waar de 'problemen' rond de zoekactie zich exact situeren kan erger doen dan deze draad van het begin te beginnen lezen (alle 116 pagina's). Sommige meer recente posters die de grote adjectieven niet schuwen zouden raar kunnen opkijken.
Voor mij persoonlijk is de kwestie van het DNA dat gevonden werd op één van de stukken kogelwerende vest beslissend. DNA dat isoleerbaar is na een jaar in water, dat kan niet. Er wordt hier vaak gerefereerd naar het - geheime - verslag van het NICC.
Wel, ik heb hier een artikeltje in de wetenschappelijke pers en o toeval, een paar auteurs werken als experts bij het NICC, het gaat exact over die probleemstelling: stukken kogelvrije vest ondergedompeld in water en de 'ontwikkeling' van DNA eruit » pubmed.ncbi.nlm.nih.gov
Stukje uit de abstract:
'In some cases, evidence is collected from rivers, canals, lakes or sink pipes. To determine the utility of analyzing these samples and for cases in which DNA was recovered from submerged bulletproof vest parts, we evaluated the time necessary to degrade the blood and, subsequently, DNA on bulletproof vests. In a second experiment, also based on cases, blood was diluted in water from a kitchen sink pipe and incubated at room temperature for different times.
Subsequently, DNA quality was assessed. In a parallel experiment, hair roots were incubated in spring water for different time periods. This study demonstrates that after one week of immersion of the bulletproof vest parts in a canal only one sample from more than 100 samples gave a partial genetic profile. No genetic profile were obtained for the 99 other samples. After one month immersion and despite the finding that blood remained detectable on bulletproof vest parts, no genetic profile was obtained for all samples using the classical STR approach. For longer immersion times, no genetic profiles were obtained.'
Niets dat ik nog niet wist, maar ongetwijfeld is het geen toeval dat het NICC onderzoek heeft gedaan naar net deze specifieke problematiek. Dus een jaar onder water, ik dacht het niet. Vooraleer iemand terug met de 'luchtbel' theorie komt aanzetten: lees eerst eens alles.