Topic: Jean-Claude Marlair

Een brief van Jean-Claude Marlair, geschreven op 8 mei 2009 in Couvin.

Téf: 060/31.32.15
marlairfrasnes@hotmail.fr

Ceci n’est pas un appel à témoins. On sait ce qu’ils ont donné jusqu’à présent. Donc, j’en appelle directement aux auteurs, aux acteurs des tueries du Brabant wallon. Il n’entre pas dans mes intentions de me substituer à la justice ou aux polices du royaume. Je n’en ai aucun droit et, de plus, ces institutions pataugent bien toutes seules! Il ne m’appartient pas de juger, de condamner ni de punir. Des gens sont payés pour cela. Mon ambition de simple citoyen ? Comprendre, puis faire savoir afin que plus JAMAIS de telles extrémités ne revivent.

Au plus lourd de la Guerre froide, vous avez combattu avec vos armes, pour un idéal fabriqué de toutes pièces. On vous a instrumentalisé, vous étiez une arme, rien que cela ! Ce qui s’est passé en septembre et novembre 1985 était votre guerre, absurde et cruelle, pas plus justifiable que les bombardements sur Dresde en février 45 où 135.000 victimes payèrent pour RIEN! "A la guerre, on se bat avec le bâton que l’on possède!" dit un proverbe africain. Vous vous êtes trompé de bâton dans un combat qui n’était pas le vôtre et qui apparaît tellement dérisoire aujourd'hui. Et je sais que derrière tous excès, aussi condamnables soient-ils, se dissimule toujours une explication.

Vous aviez des parents, des enfants, des frères et des sœurs, des maîtresses, des proches, ... qui n’ont pu traverser ces années de violence sans y laisser une part d’eux-mêmes. Eux aussi ont le droit de savoir et ont des choses à dire. Le 08 mai 2005, René Haquin me disait en substance, plein de colère mais d’espoir encore: "Cette foutue prescription portée à 30 ans a empêché des aveux, rien que pour les primes! Mais j’y crois encore. L’un à l’article de la mort qui veut se libérer, l’autre plein de regrets et qui cherche la paix avec lui-même, oui, Jean-Claude, j’y crois encore!" Il avait raison, il n’y a rien d’inavouable.

Pour ma part, je parie sur l’homme. Quelle que soit l’atrocité des faits, il y a une raison ou une déraison et le pardon se trouve au bout du chemin pour qui veut alléger sa conscience en même temps que les douleurs des victimes directes et indirectes.
Suis-je un naïf ? Peut-être… Ma démarche est-elle stupide ? Peut-être aussi… Un esprit fêlé qui croit encore au Père Noël ? Que de choses réussies par de grands rêveurs !…

Je crois en, l’homme, je crois à ce qu’il y a de meilleur en lui, un point c’est tout. De grâce, contactez-moi, le temps n’a que trop duré ! Vous trouverez bien le moyen confidentiel et idéal pour me joindre. Je ne suis plus votre ennemi. L’ennemi, pour moi, est celui qui renonce, qui accepte l’inéluctable, qui banalise ce qui s’est passé à Braine-l’Alleud, à Overijse et à Alost.

Madame, monsieur, vous avez un rôle à tenir, le dernier sans doute, mais le plus beau: servir enfin la vérité! Est-ce cela de la naïveté? Alors, nous serons deux naïfs.

Marlair J.-C.

2 (edited by Boemerang 23-09-2010 23:36)

Re: Jean-Claude Marlair

Ik kwam hier op het forum een Franstalige oproep tegen van Vielsalm-commandant Marlair. Deze was op 8-5-2009 geplaatst door Louisfrancois (dank u) bij strategie van de spanning. Met behulp van Google vertaler heb ik deze omgezet naar Nederlands. Alhoewel ik wat vertaalfoutjes verbetert heb laat ik hem grotendeels in steenkolen-Nederlands staan om de integriteit niet teveel aan te tasten. Oorspronkelijk staat Marlair zijn gehele adres en tel. nummer erbij echter ik hou het (tot nader order) even bij zijn e-mailadres:

Madame, Monsieur,

Dit is geen oproep aan getuigen. Wij weten wat zij tot nu toe hebben gegeven. Dus doe ik een beroep rechtstreeks aan de auteurs, acteurs van de moorden van Waals Brabant. Het is niet mijn bedoeling om te spreken voor rechtvaardigheid of het beleid van het koninkrijk. Ik heb geen recht! Het is niet aan mij om te beoordelen, veroordelen of te straffen. Mensen worden betaald. Mijn ambitie particulier? Te begrijpen en dus weten dat het nooit meer doen zulke extremen nieuw leven ingeblazen.

De zware tijd van de Koude Oorlog, je hebt gevochten met je wapens, voor een verzonnen ideaal. Jullie zijn gemanipuleerd, je was een wapen, alleen dat! Wat er gebeurde in september en november 1985 werd de oorlog, het zinloze en wrede, niet beter te rechtvaardigen dan het bombardement van Dresden in februari 45 waar 135.000 slachtoffers hebben geleden voor niets! "In de oorlog, vecht je met de stok die je zelf!", zegt een Afrikaans spreekwoord. Je hebt de verkeerde stok in een strijd die niet van jou was en dat blijkt zo onbeduidend vandaag. En ik weet dat achter al het overtollige, als verwerpelijk als nog steeds, een verklaring schuilt.

Je had ouders, kinderen, broers en zusters, minnaressen, familieleden ... die hebben door jaren van geweld geweest, zonder dat daarbij een deel van zichzelf. Zij hebben ook het recht te weten en hebben dingen te zeggen. 8 mei 2005, Rene Haquin vertelde me in wezen, vol van woede, maar nog steeds hoopvol: "Dit damn verhoging van de verjaringstermijn tot 30 jaar heeft verhinderd dat er een bekentenis te verkrijgen is, alleen voor de bonussen!" Maar ik geloof nog steeds. Een van de rand van de dood, die wil vrij zijn, de andere vol spijt en te streven naar vrede met zichzelf, ja, Jean-Claude, ik geloof nog steeds! Hij had gelijk, er is niets beschamend.

Wat mij betreft, ik wed op mensen. Wat de feiten van de gruweldaad ook zijn, er is altijd een weg die leid naar vergeving, de wil zijn geweten te sussen op hetzelfde tijdstip als de pijn van de directe en indirecte slachtoffers. Ben ik naïef? Misschien ... Mijn aanpak is dom? Misschien ook ... een gebarsten geest die nog steeds gelooft in de kerstman? Maar hoeveel dingen zijn er wel niet bereikt door grote dromers!

Ik geloof in de mens en denk dat ieder van hen het goede kent, dat is alles. Gelieve contact met mij op te nemen, het duurt nu al zo lang! U kunt kijken wat voor U de gemiddelde en vertrouwelijke plek is om mij te bereiken. Ik ben niet je vijand. De vijand, voor mij is iemand die opgeeft, die het onvermijdelijke aanvaardt, die bagatelliseert wat er gebeurd is in Eigenbrakel, Overijse en Aalst.

Geachte heer, mevrouw, je hebt een rol te spelen, de laatste waarschijnlijk, maar de beste: de waarheid dienen ten laatste! Is dit de naïviteit? Dan laat ons beiden naïef zijn.

Re: Jean-Claude Marlair

LETTRE OUVERTE AUX TBW 04/12/2021
Madame, Monsieur, à vous qui savez,
Ne ricanez pas, cela me ferait vomir. Ne pleurez pas, j’en pleurerais pareillement ! Ne me jugez pas, vu que vous n’en avez pas plus le droit.
Fermez les yeux, fermez les portes entre morts et vivants, entre vous et vos victimes. Et  revivez aujourd’hui dans le présent ce qui était devenu VOTRE COMBAT.
Combat de l’ombre, de derrière les ténèbres, engagement issu des convulsions politiques et des certitudes héritées de la fin de la Guerre. Pour vous, l’ennemi à abattre était à l’Est, le Grand Frère tout puissant et seul crédible était l’Occident démocratique et chrétien. Et personne n’aurait osé vous contredire. Comme toujours, les idéalistes étaient prêts à mourir pour leur foi, hélas aussi
à tuer pour maintenir la pression sur un peuple plutôt pacifique et refusant de «  remettre ça » !
Votre idéal, vous en étiez fier. Au point de vous salir les mains du sang de vos frères qui ne voulaient  plus en découdre. Vous avez participé à la pire mascarade du 20ième siècle, au nom de votre idéal exploité pas des forces qui vous dépassaient. Vous étiez préparés comme de Gladiateurs
que rien ni personne ne feraient douter ni fléchir Vous étiez prêts à vous sacrifier au nom de votre pays, de vos frères, de vos enfants. Votre combat figurait leurs futures victoires. Et vous l’avez cru !
Dans la naïveté de votre idéal, face à des Maîtres qui se moquaient pas mal de vous, vous vous êtes préparés à l’ombre d’ institutions complaisantes et d’un pouvoir incapable de se dérober face à des maîtres qui les dominaient. Vous avez tué, des hommes ; des femmes qui se couchaient pour couvrir de leurs corps celui de leurs enfants. Et l’Autorité, du haut de son pavois, vous a maintenus dans l’état d’assassins éternels. Comme si l’éternité pouvaient faire oublier vos crimes, les pardonner,
ressentir le besoin d’entamer le processus du Pardon que le peuple de Belgique seul a le droit d’envisager.
Idéalistes idéologiques d’abord, combattant de l’ombre ensuite, tueurs sans  scrupule en fin de compte, vos mentors ont fait de vous leurs esclaves  pour la vie. Où est passée cette Guerre froide inutile ? Les hordes de Mongols prêtes à nous dévorer ? Et le progrès, la liberté de vos famille et de
vos enfants ? Et vos rêves, vos certitudes de bonheur et de liberté dans un monde à votre mesure ?
Vous avez détruits des familles innocentes et heureuses pour en faire les réceptacles de vos échecs et des êtres qui crient vengeance au ciel !
Oui oui, vous êtes responsables, à votre niveau, vous devez assumé vos charges. A de TRES rares exceptions, vous avez loupé votre vie...et il va bientôt vous falloir rendre des comptes. Ceux qui vous ont entraîné sur les sentiers de la cruauté, de la perversion, de la mort oui de la mort, ne feront
rien pour vous : taisez-vous et vous survivrez, point-barre ! C’est leur seul discours.
Alors que votre vie , misérablement, traîne vers la fin, vous avez été sacrifiés par ceux-là même qui vous avaient débauchés. Honte à eux pour lesquels l’humanité n’a pas de solution. Après avoir assassiné vos personnalités, Ils se sont enfermés dans l’ enfer qui leur convient le mieux.
Mais vous, puisque des compatriotes ont souffert l’Enfer par vos mains, ne croyez pas que mourir sans le moindre signal de rachat sera un autre Enfer ? Je n’ai aucune promesse à vous faire...si ce n’est que vos victime n’atteindront ni la cruauté, ni l’incurie, ni la suffisance que vous manifestez depuis tant d’années. Je vous l’ai dit : le pardon est un long processus qui commence par l’aveu à ceux dont on a brisé la vie. Ne me faites pas perdre mon temps par des «  peut-être », des «  on-dits », des fadaises ou autres élucubrations. Ce n’est pas de cela qu’il s’agit !
Il s’agit, Madame, Monsieur, d’entreprendre un cheminement parfaitement humain. Redevenir humain vous-mêmes avant de fermer les yeux pour toujours. En fait, afin de laver à grandes eaux
un passé que vous avez assumé sans guère de peines. Mais qui se rétrécit bougrement fort. Je vous propose de laver votre conscience. Car, il doit bien en rester un bout au fond de vous-même.
LAISSER PARLER VOTRE CONSCIENCE. LE TEMPS EST VENU DE RENTRER AU SEIN DU MONDE DES HOMMES.      Fait à Couvin, le 03 Décembre 2012. Marlair J.-C.

Vertaling:

OPEN BRIEF AAN TBW 04/12/2021
Mevrouw, meneer, aan u die het weet,
Niet gniffelen, ik zou er van overgeven. Niet huilen, ik zou er ook van gaan huilen! Veroordeel me niet, want daar heb je het recht niet toe.
Sluit je ogen, sluit de deuren tussen de doden en de levenden, tussen jou en je slachtoffers. En herbeleef vandaag in het heden wat JOUW VECHT was geworden.
Een strijd vanuit de schaduw, van achter de duisternis, een engagement geboren uit de politieke stuiptrekkingen en zekerheden geërfd van het einde van de oorlog. Voor u bevond de vijand die vernietigd moest worden zich in het Oosten, de almachtige en enige geloofwaardige Big Brother was het democratische en christelijke Westen. En niemand zou het hebben gedurfd je tegen te spreken. Zoals altijd waren idealisten bereid te sterven voor hun geloof, helaas ook
om te doden om druk te blijven uitoefenen op een tamelijk vreedzaam volk dat weigerde "het weer te doen"!
Je was trots op je ideaal. Tot het punt dat je handen vuil werden met het bloed van je broeders die niet meer wilden vechten. U hebt deelgenomen aan de ergste maskerade van de 20e eeuw, in naam van uw ideaal dat werd uitgebuit door krachten die u niet in de hand had. Jullie waren voorbereid als Gladiatoren
Jullie waren bereid je op te offeren in naam van jullie land, jullie broeders, jullie kinderen. Jouw gevecht was hun toekomstige overwinning. En jij geloofde het!
In de naïviteit van jullie idealen, tegenover meesters die zich niets van jullie aantrokken, bereidden jullie je voor in de schaduw van zelfgenoegzame instellingen en een macht die niet in staat was terug te deinzen voor meesters die hen overheersten. Je doodde mannen. Vrouwen die lagen om de lichamen van hun kinderen te bedekken. En het Gezag, vanaf de top van zijn vlag, hield jullie in de staat van eeuwige moordenaars. Alsof de eeuwigheid je je misdaden kan doen vergeten, ze vergeven,
alsof de eeuwigheid u uw misdaden zou kunnen doen vergeten, ze vergeven, de behoefte voelen om het proces van vergeving te beginnen dat alleen de mensen van België het recht hebben om te overwegen.
Ideologische idealisten in het begin, schaduwstrijders later, gewetenloze moordenaars op het einde, jullie mentoren maakten van jullie hun slaven voor het leven. Wat is er gebeurd met die nutteloze Koude Oorlog? De Mongoolse hordes klaar om ons te verslinden? Hoe zit het met vooruitgang, de vrijheid van jullie families en
je kinderen? Hoe zit het met je dromen, je zekerheden van geluk en vrijheid in een wereld voor jezelf?
Jullie hebben onschuldige en gelukkige gezinnen vernietigd om ze de vergaarbak te maken van jullie mislukkingen en wezens die wraak naar de hemel schreeuwen!
Ja ja, u bent verantwoordelijk, op uw niveau, u moet uw verantwoordelijkheden nemen. Op enkele uitzonderingen na, heb je je leven gemist... en zul je binnenkort rekenschap moeten afleggen. Zij die u op het pad van wreedheid, perversie, dood, ja dood hebben geleid, zullen niets voor u doen.
niets voor jou: hou je stil en je zult overleven, punt uit! Dit is hun enige toespraak.
Terwijl je leven zich ellendig naar het einde sleept, ben je opgeofferd door degenen die je hebben losgeslagen. Schande over hen voor wie de mensheid geen oplossing heeft. Nadat ze jullie persoonlijkheden hebben vermoord, hebben ze zichzelf opgesloten in de hel die hen het beste uitkomt.
Maar jij, aangezien landgenoten door jouw handen de hel hebben ondergaan, denk jij niet dat sterven zonder het geringste teken van verlossing een andere hel zal zijn? Ik kan u niets beloven... behalve dat uw slachtoffers niet de wreedheid, de achteloosheid of de zelfvoldaanheid zullen bereiken die u zovele jaren aan de dag hebt gelegd. Ik heb je gezegd: vergeving is een lang proces dat begint met de bekentenis aan degenen wier leven je hebt gebroken. Verspil mijn tijd niet met "maybes", "hearsay", onzin of andere onzin. Daar gaat het hier niet om!
Het gaat over, mevrouw, meneer, het ondernemen van een perfect menselijke reis. Om weer mens te worden voordat je voor altijd je ogen sluit. In feite, om weg te wassen
een verleden dat je met weinig moeite op je hebt genomen. Maar het is erg aan het krimpen. Ik stel voor dat je je geweten wast. Want er moet nog iets van over zijn in jou.
LAAT JE GEWETEN SPREKEN. DE TIJD IS GEKOMEN OM TERUG TE KEREN NAAR DE WERELD VAN DE MENSEN. Gedaan te Couvin, op 03 december 2012. Marlair J.-C.

4

Re: Jean-Claude Marlair

Raar dat hier geen commentaar op komt. De brief is gericht aan 'zij die het weten'. Moeten we hier nu uit besluiten dat Marlair het weet? (Ik denk het wel.) In ieder geval bevestigde dit schrijven helemaal hetgeen ik dacht te weten.

Inderdaad, de enige toespraak die "de Bende" hield was: hou je stil en je zal overleven.m.a.w. Parler c'est mourir. Misschien moeten we eens vragen aan het 'orakel van Brakel' tot wie Marlair zich hier richtte?

5

Re: Jean-Claude Marlair

Wie is Jean-Claude Marlair?

Re: Jean-Claude Marlair

Commandant van de kazerne van Vielsalm. plus één van de makers van Tu tueras, point!... C’est une hypothèse défendue par Jean-Claude Marlair. (Gedeeltelijk te vinden op YouTube.)

Re: Jean-Claude Marlair

Jean-Claude Marlair:

"Comme vous le savez, je suis une connaissance (depuis 1964) de Jean Bougerol. Et non un intime! Je l'ai suivi 15 jours dans un cours qu'il dispensait alors qu'il dirigeait le PIO. Ce qui ne m'a pas empêché de le rencontrer encore dernièrement à deux reprises et de prendre contacts téléphoniques. Mais cela ne fait toujours pas de nous des "intimes!" Même si nous, lui et moi, savons à quoi nous en tenir!"

Marlair is de oud commandant van de kazerne "Ratz" te Vielsalm in 1984.

» prntscr.comprntscr.com

Re: Jean-Claude Marlair

We mogen niet vergeten dat zowel de overal met als doel het stelen van wapens in kazernes / depots één gemeenschappelijke noemer hebben; deze werden steeds verstopt / begraven, maar bij mijn weten nooit gebruikt. Dit gegeven met de naam Bougerol & het meest waarschijnlijk inmengen van Amerikaanse SF gaat uit naar Gladio / Stay Behind Netwerken.

Het is ook Beijer die omschreven werd als persoon die de wapens nadien in een voertuig liet laden, en het is Beijer die weet heeft van wapens verborgen onder de grond. Het is Bougerol die een sijbrander / wapenzakken uit SKAI in zijn slaapkamer had liggen.

Als je het mij vraagt dienen wij zoals vaak gezegd op 3 zaken te focussen : De Gladio structuren op bevel van de US, het chanteren van intussen reeds gekende gangsters / criminelen door hen verbrande wapens te laten gebruiken, internationale wapenhandel.

Al de rest er rond is verwarring. In mijn mening dan toch.

Re: Jean-Claude Marlair

Jean-Claude Marlair zou verleden nacht overleden zijn in het ziekenhuis van Chimay na een hartaanval.

10

Re: Jean-Claude Marlair

Een grote mijnheer!