Re: Aalst: 9 November

En toen werd het eventjes stil. Zal zeker het boek kopen. Als ik dit lees zou ik heel eventjes iets willen zeggen: Ben, doe zo verder met je forum. David, Don't give up. Bende van Nijvel, picasaweb.google.com. lol

82

Re: Aalst: 9 November

Op dinsdag 9 november 2010 is het 25 jaar geleden dat de bende zijn laatste aanslag pleegde te Aalst. Ik zou op deze avond graag een bijeenkomst willen houden op de parking van de Delhaize. Ter herdenking van alle slachtoffers. Wie interesse heeft, samenkomst om 19.00. Nadien samen iets drinken in cafe "The Fox" aan de parklaan.

Ik hoop op een talrijke opkomst.

83 (edited by Raf 28-09-2010 13:46)

Re: Aalst: 9 November

Ik ben afkomstig uit het Limburgse, en van Sint-Maarten heb ik nog nooit gehoord. Ik neem aan dat dit typisch Aalsters is. Of ook bekend in Waals Brabant? Was of is het de gewoonte dat er in het Aalsterse mannen verkleed als Sint-Maarten rondlopen begin November?

Re: Aalst: 9 November

Sint-Maarten is het synoniem voor Sinterklaas maar wordt op 11 november gevierd, in Aalst en nog wel enkele streken. Ik ben van Oudegem (deelgemeente van Dendermonde) en hoewel in Dendermonde Sinterklaas gevierd wordt, wordt in Oudegem vooral Sint-Maarten gevierd. De streek van Aalst en Sint-Niklaas viert volledig Sint-Maarten en dat zal in sommige andere streken ook wel het geval zijn.

Re: Aalst: 9 November

In mijn geboortedorp Rijmenam (bij Mechelen) wordt Sint-Maarten ook gevierd. Sint-Martinus is er dan ook de patroonheilige.

86

Re: Aalst: 9 November

Ik neem er een stukje uit die misschien gelinkt kan worden aan onze noorderburen, aangezien er soms sprake is van Nederlanders bij de Bende en aangezien de Bende een aparte humor had. Maar hoe dan ook moeten er ook aalstenaars betrokken geweest zijn.

Naast Sinterklaas is Sint-Maarten nog een belangrijk volks- en vooral kinderfeest in Nederland. Met name in Groningen, Drenthe, Noord-Holland, Brabant en Limburg trekken op de avond van de 11e november stoeten kinderen rond met lampions, gekocht bij de feestartikelenwinkel of zelf vervaardigd uit uitgeholde bieten.

Bron » www.annabee.net

Biggus Dickus wrote:

In mijn geboortedorp Rijmenam (bij Mechelen) wordt Sint-Maarten ook gevierd. Sint-Martinus is er dan ook de patroonheilige.

Wist ik niet dat Rijmenam ook Sint-Maarten vierde. Geldt dit voor heel Mechelen?

Raf wrote:

Op dinsdag 9 november 2010 is het 25 jaar geleden dat de bende zijn laatste aanslag pleegde te Aalst. Ik zou op deze avond graag een bijeenkomst willen houden op de parking van de Delhaize.

Lijkt mij een goed idee, als ik vrij ben kom ik zeker.

Re: Aalst: 9 November

Renne wrote:

Wist ik niet dat Rijmenam ook Sint-Maarten vierde. Geldt dit voor heel Mechelen?

Yep, kijk maar » www.sintemette.be

88 (edited by K& 29-09-2010 19:25)

Re: Aalst: 9 November

Goed idee, misschien komen overlevende bendeleden ook. Kwestie van het een beetje gezellig te houden zullen ze wel een paar verrassingen meebrengen zekers: granaat-appels en klappers. Zwarte piet-pruiken en vuurwerk. Het is Sint-Mette of niet? Als we de bende niet vinden kunnen we de rollen eens omdraaien? Ik breng alvast een reus mee (4meter). Wie brengt een BOB en wie een BSR? Een biskop en een vuyl Jeanet.

89

Re: Aalst: 9 November

Wie kent de naam van het autobedrijf van Albert Van Den Abiel? Het bedrijf dat aan Podevijn grensde.

Re: Aalst: 9 November

De uittreksels uit het boek van David verduidelijken toch een aantal zaken zoals het feit dat zijn vader toch wel regelmatig naar de Delhaizel ging. Eerste uittreksel te lezen in de Humo van deze week. Ik ben benieuwd naar de rest van het boek.