Re: Pauze 1984

Ik denk dat '3' het juiste antwoord is. Nog rap een overval voor ze hun kar dumpten in hetzelfde bos waar ze er nog al een dumpten. Vlakbij. Wat zou er misgelopen zijn in 1984? Wellicht hadden ze hun geld er te snel en te dom doorgedraaid en wilden ze nogmaals een paar slagen slaan. Ondanks dat ze er eigenlijk mee wilden stoppen? Ik denk dat er daarover onenigheid was in het clubje.

Ik denk daarbij vooral aan 'de oude, de chauffeur'. Die schoot zelf amper of zelfs niet. Zonder hem konden de anderen niet verder doen. Dan waren ze maar met 2 meer en hadden ze geen goede driver. Terwijl heel het land hun zocht. Veronderstellend dat het gewoon marginalen waren kan deze theorie best kloppen. In bepaalde milieus kunnen bepaalde types mekaar vinden. Zigeuners, buitenlandse maffia. Maar er waren 4 jaar voorbijgegaan. In die hun leven veranderde er ook van alles. En als er ééntje het beu was kon of wou de rest niet verder doen.

12

Re: Pauze 1984

Het is en blijft toch een mysterie dat ze bijna 2 jaar verdwijnen. Zo denk ik er soms ook over:

  • Het kan te maken had hebben met bepaalde figuren die in de cel zaten.

  • Mensen die in de Bende zaten zijn om het leven gekomen.

  • Eén persoon die in de Bende zat in '82-'83, nam de leiding van de Bende in '85.

  • Hij heeft tijd genomen om in te dringen in bepaalde milieus en alles heel goed voor te bereiden. Informatie over de Delhaizes/beveiliging/rijkswacht.

Dus de Bende nam in 1985 eigenlijk een nieuwe start, ze hebben zich gericht enkel en alleen op Delhaizes. Het is toch opvallend dat ze zich in '85 alleen op Delhaizes storten. Misschien was er in 1982-83 geen structuur in de Bende, later zijn ze overgegaan tot een organisatie. Ze begonnen mensen met een hoge functie schaakmat te zetten, verschillende bendes kregen opdrachten door de Bende, uitvoeren van opdrachten (wapens, auto's, ....).

De Bende was omringd door mensen met een hoge functie die op de één of andere manier, in opdracht van de Bende werkten. Maar eigenlijk wisten ze niet voor wie ze opdrachten uitvoerden. Ik denk hierbij aan de situatie met de Staatsveiligheid, Bouhouche die garageboxen huurde in naam van  de Staatsveiligheid maar eigenlijk was dit voor zijn eigen crimineel netwerk. Ik geef maar een bv. met de naam Bouhouche maar ik toon aan dat er aan het hoofd van de Bende, iemand zat dat het brein was. Maar Bouhouche komt voor mij zeker in aanmerking.

13

Re: Pauze 1984

Columbo wrote:

Wellicht hadden ze hun geld er te snel en te dom doorgedraaid en wilden ze nogmaals een paar slagen slaan.

Ze hebben met hun overvallen in 1983 wel wat geld verdiend maar niet echt gigantisch veel. Geen bedragen zoals de bende Haemers bij elkaar wist te sprokkelen. Zeker niet als je moet delen over drie tot vijf personen. En gangsters weten niet echt hoe ze moeten sparen, zij doen een overval en jagen meestal na de overval het grootste deel van de buit er al door. Met het geld van de overvallen in 1983 hadden ze het nooit drie maanden kunnen volhouden als ze enkel en alleen leefden van de overvallen.

Columbo wrote:

Ik denk daarbij vooral aan 'de oude, de chauffeur'. Die schoot zelf amper of zelfs niet.

Dat komt omdat ze op dat moment een strikte taakverdeling hadden. Het doet je een beetje denken aan de Pirate Mammooth Sniper-techniek, waarmee ik niet wil verklaren dat het ook effectief werd toegepast. Bij die techniek had ook iedereen een duidelijke taakverdeling. Zo zie je dat ook bij de Bende, één die goed kan rijden, één die goed kan schieten en één die de buit/doel moet zien te bemachtigen en ook over goede schietkwaliteiten beschikt. Maar dit trio doet enkel dienst in Eigenbrakel/Overijse. Op sommige plaatsen werden zelfs twee reuzen gezien en in Aalst waren er dan weer vier personen aanwezig.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

14

Re: Pauze 1984

Ben wrote:

Dat komt omdat ze op dat moment een strikte taakverdeling hadden. Het doet je een beetje denken aan de Pirate Mammooth Sniper-techniek, waarmee ik niet wil verklaren dat het ook effectief werd toegepast.

Volgens bepaalde boeken en informatie was dit toch het geval. Maar misschien was de organisator of brein achter de Bende, een wapenfreak en probeerde hij zijn manschappen zo goed mogelijk op te leiden (of toch iets bij te brengen). Maar oefening of het echte examen (de raid) dat is toch nog een verschil.

Ik zie 3 types die hier aan het werk zouden kunnen geweest zijn in Aalst:

  1. Was de "killer" in Aalst echt gewoon om met wapens om te gaan? Hij schoot als een gek, kwam dit door de stress omdat het misschien zijn eerste keer was? Met eerste keer bedoel ik echt mensen afknallen voor een publiek aan mensen die allemaal gek aan het worden zijn.

  2. Eigenlijk kan je die beschrijving aan van de "killer" in Aalst ook toeschrijven aan iemand die gewoon is met wapens om te gaan maar dan volledig onder invloed van drugs (cocaïne). De getuigenissen zeiden dat hij echt op alles schoot was bewoog (ook op kinderen).

Ik zie echt professionals op schuttersgebied niet zo een ravage aanrichten, of het moet in opdracht zijn maar dan nog, zou die niet beter kunnen omgaan in zo een situatie.

15

Re: Pauze 1984

Ben wrote:

Maar als je de tijdlijn van die periode bekijkt, zie je dat de Bende stopte en de CCC begon met een bommencampagne. Is dat toeval? Het hele verhaal past perfect in de Strategie van de Spanning. Maar dat zou dan betekennen dat er voor die periode een draaiboek bestond, gemaakt door machtige mensen die de mogelijkheden hadden/hebben om zo'n organisatie op poten te zetten.

Bedoel je dan dat ze samen werkten en dat ze allebei aan 1 kant stonden, maar als afzonderlijke organisaties. Dat ze dan allebei Rechts waren? De CCC is links en de Bende is in mijn ogen meer rechts. En den Bende wordt toch meer in verband gebracht met (extreem) rechts maar toch is het raar dat de CCC start met hun eerste feit na de 1ste Bende-periode en dat de Bende na de CCC begint aan deel 2. Moesten ze nu elk afzonderlijke organisaties zijn (Links en Rechts) zouden ze dan zo te werk gaan, dat ze elkaar aflossen.

En hadden Links en Rechts dezelfde politieke doelen?

Re: Pauze 1984

Ik denk dat niet dat de Bende van Nijvel en CCC rechtstreeks contact met elkaar contact hadden maar het is wel mogelijk dat ze gemeenschappelijke opdrachtgevers hadden. Indien het effectief om de 'Strategie van de Spanning' ging, lijkt het mij weinig waarschijnlijk dat de Bende van Nijvel en/of CCC hiervan op de hoogte waren. Die voerden gewoon hun aanslagen uit en werden betaald, meer info zullen ze niet gekregen hebben.

17 (edited by LEO 08-10-2010 12:14)

Re: Pauze 1984

Jullie zullen denken: "hij is weer daar met zijn huurlingen". Maar in de periode van midden '83 tot midden '85 waren er in Afrika de oorlogen met deelname van ganse bendes huurlingen in Angola, Congo, Sierra Leone, Liberia en Somalia. Het lievelingsterrein voor huurlingen. Misschien was er gebrek aan mankracht voor de Bende van Nijvel. Men beweerd trouwens dat in '85 andere personen deel uitmaakten van de Bende van Nijvel.

Misschien werd de CCC gebruikt om in de stille periode het vuurtje van de destabilisatie brandende te houden. Alhoewel ik ze liever als twee aparte groepen blijf beschouwen. De CCC terroriseerde tegen de staat, Nato pijplijn, buitenlandse multinationals, banken, ... Ze lieten geen Colruyts of Delhaizes in de lucht vliegen. Zij werden trouwens aangehouden! De Bende van Nijvel terroriseerde de bevolking, jan met de pet.

Alhoewel ik de optie van gemeenschappelijke opdrachtgevers in het achterhoofd hou.

Re: Pauze 1984

Bij de CCC was het er niet om te doen om slachtoffers te maken (klinkt dubbelzinnig), maar deze daders lieten telkens informatie achter over het tijdstip van de ontploffing. De bedoeling hiervan was om de mensen te evacueren zodat de bom enkel materieel schade zou aanrichten. Door slechte communicatie (politie, brandweer) zijn bij een aanslag op 1 mei 1985 2 brandweermannen om het leven gekomen in de rue des sols. Hoewel het niet hun bedoeling was om slachtoffers te maken hebben zij tot op de dag van vandaag geen spijt over hun feiten.

Wil de CCC hier zeker niet goed praten, maar je kan ze niet vergelijken met de bende van Nijvel. CCC: 27 aanslagen en 2 doden. Bende van Nijvel: ... aanslagen en 28 doden. Denk niet dat het dezelfde opdrachtgevers zijn anders had Ben een tweede forum moeten openen over de CCC en zouden de namen Pierre Carette, Bertrand Sassoye, Pascal Vandegeerde en Didier Chevolet enkel maar veronderstellingen geweest zijn.

19

Re: Pauze 1984

geronimo wrote:

Bij de CCC was het er niet om te doen om slachtoffers te maken (klinkt dubbelzinnig), maar deze daders lieten telkens informatie achter over het tijdstip van de ontploffing.

Klopt niet helemaal, zie maar naar de aanslag van 3 november 1985:

"Precies op dat ogenblik komt een bewaker van Securitas aan. De CCC'er schiet onmiddellijk zijn mitrailleur met 24 kogels op de wagen van de bewaker leeg. De auto wordt vrijwel doorzeefd maar als bij wonder raakt de man slechts licht gewond. Zoals bij de aanslag op het kantoor van Sibelgaz is ook ditmaal in de bomauto een geluidsinstallatie geplaatst die voorbijgangers aanraadt zich uit de voeten te maken. En ook nu klinkt vlak voor de explosie uit de luidsprekers fanfaremuziek. Door de ontploffing worden brokstukken van de bomauto meer dan 200 meter ver geslingerd. Het is de eerste CCC-aanslag waarbij de daders vuurwapens hanteren. De 24 kogels bewijzen dat het CCC-geweld gevaarlijk escaleert!"

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

20

Re: Pauze 1984

Na de bloedige overval in Anderlues rijden de daders naar het Bois de Hourpes waar ze hun Volkswagen Golf in brand steken. Daarna blijft het 22 maanden stil. In september 1985 zal de Bende van Nijvel terugkeren.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube