241

Re: Ohain: 2 Oktober

Als dat verhaal van Ergo klopt, waarom vertelde hij het dan aan jou? Aan wie vertelde hij het nog? Hoe komt het dat hij niet opgepakt werd?

Ik zie maar één uitleg: hij zat in de bak en bijgevolg kan hij niet deelgenomen hebben. Tot bewijs van het tegendeel is dat mijn basispositie en ik vermoed dat dat ook wel zal nagekeken geweest zijn. Hij heeft meer dan 5 jaar gezeten. Waarom denk je dat hij niet gewoon een theorietje geproduceerd heeft? Als hij vrij was, onder welke steen leefde hij?

De premisse dat De Staerke en dus ook Bultot geflikt werden, die werkt alleen als men De Staerke op bepaalde momenten op specifieke plaatsen kreeg. Waarom zou die daar nooit iets van gezegd hebben?

Als de borains er niets mee te maken hebben, hoe komt het dat er waren met daderkennis, bv. over de Golf van Van Lidth?

Wat Clerbois betreft: de mens is dood en kan zich niet meer verdedigen maar ik ben gaan checken wat hij beweerde te hebben gezien daar in het bos, zijn eigen schets afgedrukt met tape op m'n dashboard geplakt. 's nachts, ongeveer zelfde datum, zelfde tijdstip. Ik ben er 5 keer langs gereden aan diverse snelheden. Het is onmogelijk dat hij zag wat hij beweerde + het andere koppel in de wagen ontkent dat er iets was.

Als de 'killer' daar ligt, begraven onder een als camouflage aangestoken vuur, hoe komt het dat zijn lijk niet werd opgespit? De helft van dat bos is al omgewoeld.

242

Mon Dieu! Les Borains responsables des tueries du Brabant. Je ne peut que m'incliner.

Bon week end Xénophon

243

JML, je te fais la courtoisie d'écouter ta théorie qui, tu seras d'accord, n'est pas des plus courantes. La moindre des choses serait que tu prennes la peine de répondre à mes remarques qui me paraissent tout à fait raisonnables.

Nulle part je dis que les borains sont responsables pour tous less faits attribués aux tueurs. Je sais que ce n'est pas le cas. Mais je crois que certains sont impliqués ou au moins complices de quelques faits datant de 1982-1983.

Soit, bon w-e à toi aussi.

244

Xenophon wrote:

JML, je te fais la courtoisie d'écouter ta théorie qui, tu seras d'accord, n'est pas des plus courantes. La moindre des choses serait que tu prennes la peine de répondre à mes remarques qui me paraissent tout à fait raisonnables.

Tu as entièrement raison Xénophon. Tu a aussi le mérite d'avoir étudié l'affaire, de t'être documenté, et de faire vivre ce forum. Merci pour ta courtoisie.

xenophon wrote:

Als dat verhaal van Ergo klopt, waarom vertelde hij het dan aan jou?

Je ne sais pas pourquoi il me l'a racontée. La question qui intrigue serait plutôt: "pourquoi s'est il senti en sécurité en me disant qui il était?" Car il est irresponsable et dangereux de confesser que l'on est un tueur du Brabant. Aujourd'hui, je peux te répondre tranquillement qu'à l'époque, en 2002, il aurait pu jouer, avec moi, au jeu que l'on appelle "Je te tiens, tu me tiens par la barbichette".

Xenophon wrote:

Aan wie vertelde hij het nog?

Quand il m'a raconté son histoire, nous n'étions que tout les deux. Si il l'a dit à quelqu'un d'autre, je ne sais pas.

Xenophon wrote:

Hoe komt het dat hij niet opgepakt werd?

Je ne sais pas. Peut être parce que des gendarmes qui enquêtent sur des gendarmes, ce n'est pas bon? Pourquoi l'enquête a t elle été sabotée? Je ne sais pas.

Xenophon wrote:

Waarom denk je dat hij niet gewoon een theorietje geproduceerd heeft?

Parce qu'il savait des choses qui ne seront connues de l'enquête que bien plus tard (par exemple le témoignage de Philippe Clerbois, mais aussi des détails comme le vol de salopette à Temse. Le pourquoi de ce vol. Le pourquoi les tueurs se séparent directement après les faits de Temse, comme nous l'apprends Hilde Geens quelques années après. Et d'autres choses qui, à ce moment là n'ont été publiées nulle part.)

Xenophon wrote:

Als hij vrij was, onder welke steen leefde hij?

Désolé, je ne comprend pas ta question. Le traducteur m'écris "sous quel rocher vivait il?" en Français, ca ne veut rien dire. Pardon si je ne parle pas Flamand.

Xenophon wrote:

De premisse dat De Staerke en dus ook Bultot geflikt werden, die werkt alleen als men De Staerke op bepaalde momenten op specifieke plaatsen kreeg. Waarom zou die daar nooit iets van gezegd hebben?

Meme commentaire, je ne comprend pas ce que le traducteur m'écrit.

Xenophon wrote:

Als de borains er niets mee te maken hebben, hoe komt het dat er waren met daderkennis, bv. over de Golf van Van Lidth?

Je connais un peu l'histoire de Guy, pas celle des Borains. Je ne prétend pas tout connaitre. Guy m'a dit qu'il n'avait pas de rapport avec les Borains. Mais du point de vue d'un amateur que je suis, je sais que lorsqu'une vérité que seule les auteurs peuvent connaitre, est écrite dans un procès verbal, c'est qu'elle émane soit des auteurs, soit des gendarmes qui interrogent.

Guy m'a expliqué que les gendarmes qui étaient aussi des voleurs sur le coté se connaissaient tous. Comment? Et bien parce qu'ils se croisaient en uniforme, et aussi dans des endroits où l'on fait la fête avec beaucoup d'argent. Et que ce n'était pas avec la paie d'un gendarme qu'ils pouvaient faire la fête si souvent. Du coup, ils se regardent, comprennent qui ils sont, s'offrent une bouteille, parlent de ce qu'ils font, et parfois ils se donnent un coup de main, ils s'aident, ils font un coup ensemble.

Ca veut aussi dire, par exemple, que si un homme comme Robert Beijer avait voulu dénoncer toute ces horreurs ces années là, Guy aurait pu le dénoncer pour la bombe dans la voiture, ou l'attaque chez le major Vernaillen. Les gendarmes voleurs aident les gendarmes voleurs. Et je pense, mais ce n'est qu'un avis tout personnel qu'il y avait un, ou 2 copains à lui qui interrogeaient les Borains.

Xenophon wrote:

Wat Clerbois betreft: de mens is dood en kan zich niet meer verdedigen maar ik ben gaan checken wat hij beweerde te hebben gezien daar in het bos, zijn eigen schets afgedrukt met tape op m'n dashboard geplakt. 's nachts, ongeveer zelfde datum, zelfde tijdstip. Ik ben er 5 keer langs gereden aan diverse snelheden. Het is onmogelijk dat hij zag wat hij beweerde + het andere koppel in de wagen ontkent dat er iets was.

Voici ce que nous apprend tout récemment Eddy Vos:

"Plus tard, dans le même bois, un dernier témoin décrit des agissements suspects à proximité d’une décharge d’immondices. Selon lui, deux individus semblent transporter quelque chose, possiblement un corps."

Bron » tueriesdubrabant.1fr1.net

Il n'y a pas que le couple Clerbois qui a vu des choses cette nuit là.

Xenophon wrote:

Als de 'killer' daar ligt, begraven onder een als camouflage aangestoken vuur, hoe komt het dat zijn lijk niet werd opgespit? De helft van dat bos is al omgewoeld.

L'endroit où le feu se trouvait ne fait pas partie de la zone fouillée par les enquêteurs.

Belle journée

245

De vraag was:

Human wrote:

Wat zei Ergo dat de bende van plan was?

JML wrote:

Le plan était de revenir, et de laisser des indices, pour que les enquêteurs arrêtent la bande de Philippe De Staerke. Il fallait obligatoirement que quelqu'un soit tué, pour que cela ne passe pas dans les faits divers.

Misschien heb ik de vraag niet goed gesteld. Als Ergo de reus is en deel maakt van de bende moet hij toch weten waarom de bende dit allemaal doet Dat ze valse aanwijzingen zaaien om bepaalde mensen aan te vallen is OK. Maar dat zegt niets over het motief achter de acties van de bende. Waarom al deze bloedige aanvallen? Zegt Ergo dat het chantage, wraak of terrorisme is?

En français dans le texte:

J'ai peut-être mal posé la question. Qu'ils sèment de faux indices pour viser certaines personnes OK. Mais cela ne dit rien du mobile des actions de la bande. Pourquoi toutes ces attaques sanglantes? Ergo dit-il qu'il s'agit de chantage, de vengeance, de terrorisme?

246

C'est moi qui ai mal compris ta question Human.

Selon lui, les attaques jusqu'à Nivelles inclus, étaient ce que nous appelons du banditisme. Il disait que c'était "pour faire la fête". En gros ils volaient tout ce dont ils avaient besoin pour ca. Dont bon nombre de vol secondaire, et jamais connu car il n'y avait pas de victimes. Si ils tuaient les témoins, c'était pour ne plus se faire arrêter comme ce fut le cas avec le bijoutier d'Anvers qu'il avait laissé vivant, et qui a témoigné contre lui.

De Ohain à Anderlues, le mobil était de faire porter la responsabilité de leur actes à d'autres. Ne pas se faire arrêter.

En 1985, d'un coté les Borains sont libérés ce qui n'est pas bon pour eux, car aux yeux du grand public, ils ne sont plus si coupable que ca, et que l'enquête risque de se tourner un jour vers eux. De l'autre coté, plusieurs (deux à ma connaissance, selon mes recherches.) de leurs relations se font arrêter, alors que selon ses dires: "Elles ne devaient pas se faire arrêter, elles ne pouvaient pas se faire arrêter".

Ces évènements font que la bande de Nivelles se sent à nouveau vulnérable, et doit revenir encore afin de manipuler l'enquête, de mettre quelqu'un dedans. Seulement, à la différence de fin 1983, ils ont décidé de faire un gros coup, un coup qui fera en sorte que jamais plus ils n'auront à se mettre en danger derrière des masques pour gagner de l'argent.
Je sais que l'objectif n'était pas la caisse des supermarché, et que ce n'était pas du mercenariat, ce qui me laisse à penser qu'il ne pouvait s'agir que d'un grand coup de racket, mais je n'ai pas plus de certitude que ca, sur la manière dont il comptait obtenir cet argent.

Je sais qu'il n'a rien touché, parce que son copain (tueur) est mort des suites d'une balle qu'il a reçue en quittant Alost.

JML: Comment êtes-vous entré en contact avec ce Guy Ergo? Etiez-vous également gendarme comme lui à l'époque? Guy Ergo est né à Herentals et est décédé à Noiseux (au Nord de Marche-en-Famenne). Il est probablement allé vivre tout à fait dans un autre endroit de la Belgique. Savez-vous pourquoi?

248

Voici un article relatant sa mort » www.sudinfo.be

Il est arrivé chez moi en 2002, à Noiseux, présenté par un "copain". Ce fut dans le cadre de l'illégalité. Je ne suis pas gendarme. Par la suite, il m'apprit que je lui avait été garanti par une autre personne, une connaissance commune. De par ses mots au sujet de cette connaissance commune, j'ai su qu'il ne mentait pas. Ce qui me rassura à son sujet, puisqu'il m'avait dit qu'il avait été gendarme.

En ce qui concerne les raisons qui l'ont amené à venir vivre à Noiseux, plutôt qu'ailleurs, ca ne concerne que lui et les siens. Je n'en connais pas les raisons. Par contre, il m'a dit que l'endroit où il aurait préféré vivre, c'était Ixelles. Il disait "qu'il y avait tout là" "pour la fête", tout le contraire de la campagne. Mais que ce n'était pas une bonne idée, parce "qu'il en avait trop fait là", selon ses mots. J'ai entendu qu'au début de ce siècle, il aurait été domicilié en Flandre, mais c'est bien ici qu'il vivait.

Xenophon wrote:

Ik kan me niet voorstellen dat Philippe De Staerke in '83 werd geflikt en ook nog eens in '85. Philippe De Staerke is geen uil. Ik ben steeds van mening geweest, en nog steeds, dat de bekende koppen van '85 (oa Philippe De Staerke en Bultot maar ook de garagist die je wel eens familiair durft benoemen) gedwongen werden om hun rol te vertolken in '85. Mogelijks waren ze chanteerbaar aan de hand van de feiten uit de eerste golf want hun namen duiken reeds daar op.

De Borains zijn wellicht betrokken maar de Borains zijn niet de Bende van Nijvel, daarover zijn we het min of meer eens dacht ik. Dat onderstreept eveneens de zwakte van het gewone banditisme als piste. Gangsters die een brandkluis, magazijn of kassa willen slopen gaan dit liefst onder zo weinig mogelijk mensen regelen en zo weinig mogelijk slachtoffers maken. Bij de Bende is het net het omgekeerde, er lijkt een samenwerkingsverband van criminele groeperingen te ontstaan die erop los doden voor een niet al te aanzienlijke buit.

250

Was Jacques Van Camp betrokken bij de inbraak in Nijvel? Het wordt soms vernoemd als mogelijke hypothese voor zijn dood.

Het HUMO-interview uit oktober 2004 met Catherine Van Camp, de dochter van Jacques Van Camp, en Hilde Geens bevat een aantal vreemde passages. Zo wordt in het interview op een bepaald moment de hypothese besproken dat haar vader zou deelgenomen hebben aan de inbraak van de Colruyt in Nijvel.

Francis Van Binst beschuldigde in een verklaring bij de BOB van Waver namelijk Vincent Louvaert en Van Camp van betrokkenheid bij de Bende van Nijvel:

Door een zekere Francis Van Binst werd op een gegeven moment verklaard dat Vincent Louvaert en Jacques Van Camp behoorden tot de bende van Nijvel. Jacques van Camp was de uitbater van het restaurant Aux Trois Canards in Ohain, en werd op 2 oktober 1983 vermoord door de bende van Nijvel. Het wapen waarmee Van Camp werd vermoord, zou door Louvaert zijn doorverkocht aan de Libanees Hage Maroun.

Catherine Van Camp gaf in 2004 het volgende antwoord op die beschuldiging:

(...) Een andere Bende-verdachte beschuldigde uw vader ervan dat hij, kort voor hij vermoord werd, zelf deelgenomen zou hebben aan de overval op de Colruyt in Nijvel. Daar ging de Bende opnieuw met voedingswaren aan de haal: koffie, olie. 

“Dat was weer het verhaal van de ‘verdachte afwezigheid op het cruciale moment’. Dat zat zo. Elke vrijdagavond gingen wij samen met ons personeel eten in Chez Rino in Eigenbrakel. De nacht van de overval op de Colruyt heeft mijn vader één van de jobstudenten naar huis gebracht. Die woonde aan het andere eind van Brussel. Wij, de rest van het gezelschap, zijn misschien vijf minuten na hem vertrokken naar Les Trois Canards. Toen we onderweg een kruispunt in de buurt passeerden, had de politie daar al een versperring opgesteld. De overval op de Colruyt was toen dus al gebeurd. Amper een paar minuten na ons is mijn vader ook thuisgekomen.”

Het antwoord van Catherine Van Camp is op zijn minst merkwaardig te noemen. Zo zegt ze dat ze elke vrijdagavond samen met het personeel gingen eten in ‘Chez Rino’ in Eigenbrakel. Ik stel mij daar de volgende vragen bij:

• Waarom gingen die op een ander restaurant gaan eten waar ze moesten betalen i.p.v. in hun eigen restaurant te eten?

• Was het restaurant Les Trois Canards dan elke vrijdagavond gesloten? Nochtans is de vrijdagavond de restaurantavond bij uitstek.

• Als het restaurant Les Trois Canards wél open was op vrijdagavond, wanneer zijn ze dan gaan eten in ‘Chez Rino’? Na de shift van hun eigen restaurant? Maar tot hoe laat was die shift dan? Want we weten dat de overval in Les Trois Canards, op zaterdagavond 2 oktober 1983, waarbij Jacques Van Camp vermoord werd, omstreeks 01u05 gebeurd is en dat er op dat late uur nog klanten aanwezig waren. Indien Les Trois Canards op vrijdagavond ook open was dan zullen er toch ook klanten aanwezig geweest tot minstens middernacht. Zijn ze dan zo laat nog gaan eten in ‘Chez Rino’?

Laten we ervan uitgaan dat ze op vrijdagavond 17 september 1983 effectief gaan eten zijn in ‘Chez Rino’. Uit het KBO kunnen we volgende adressen terugvinden gelinkt aan ‘Chez Rino’:

• Restaurant Chez Rino - Rue Jules Hans 54 in 1420 Braine-l’Alleud (in het KBO pas ingeschreven op 26 november 2003) » Google Maps

• Immobilière Chez Rino - Rue des croix du Feu (*) 2 in 1420 Braine-l’Alleud (in het KBO ingeschreven op 21 januari 1985) » Google Maps

Beide adressen en ondernemingen zijn aan elkaar gelinkt want het gaat telkens om dezelfde eigenaars en de twee locaties liggen naast elkaar om de hoek. Hoewel de ondernemingen pas later ingeschreven zijn dan 1983 in het KBO wil dit niets zeggen want die ondernemingen kunnen al in 1983 ingeschreven geweest zijn onder een andere ondernemingsnaam.

Nemen we even aan dat dat restaurant effectief aan het station van Eigenbrakel gelegen was en dat de familie Van Camp en het personeel van Les Trois Canards daar op vrijdag 17 september 1983 zijn gaan eten. Feit is dat Van Camp het restaurant daar op een bepaal ogenblik heeft verlaten en pas opnieuw is aangekomen in Les Trois Canards toen zijn dochter daar ook al aangekomen was. Wat kan Jacques Van Camp in die tussentijd gedaan hebben? Heeft hij een sluitend alibi voor de inbraak in de Colruyt van Nijvel? Hieronder schets ik een à charge en een à décharge analyse van vier mogelijkheden:

1. Van Camp brengt de student naar Brussel

Als alibi voor haar vader verklaart Catherine Van Camp dat haar vader vanuit het restaurant Chez Rino vertrokken is en een student naar huis is gaan brengen aan het andere eind van Brussel. Gezien de ligging van Eigenbrakel ten opzicht van Brussel, dan moet het andere eind van Brussel zowat de noordwestkant van Brussel geweest zijn (Sint-Agatha-Berchem, Ganshoren, Laken, …).

Verder zegt Catherine dat zijzelf en de rest van het gezelschap misschien vijf minuten na hem vertrokken zijn naar Les Trois Canards. En ze voegt eraan toe dat ze in Eigenbrakel langs een politieversperring zijn moeten rijden wat er volgens haar op wijst dat in de regio reeds alarm was geslagen geweest voor de inbraak aan de Colruyt. Die versperring kan de versperring geweest zijn aan het kruispunt Cosmos maar het kan evengoed nog om een ander kruispunt gaan in de buurt van Eigenbrakel. Vermoedelijk werden de dochter en het gezelschap even tegengehouden aan die versperring maar langer dan 5 minuten zal dit zeker niet geduurd hebben aangezien de dochter en haar gezelschap zeker niet als de vermeende gezochte inbrekers zullen beschouwd geweest zijn door de politie.

Dit betekent wel dat de dochter na 1u34 (maar zéker niet vroeger) moet vertrokken zijn van Chez Rino want om 1u34 heeft rijkswachter Lacroix alarm geslagen en zijn noodoproep gemaakt voor de inbraak in de Colruyt en het beschieten van de combi. Finaal is Catherine Van Camp op een bepaald moment aangekomen aan in Les Trois Canards. Volgens haar is haar vader amper een paar minuten na hen thuisgekomen.

Volgens Google Maps is de kortste route van Chez Rino naar Les Trois Canards amper 6,5 km en duurt de route slechts 13 minuten. De tijd om vanuit het restaurant tot aan haar wagen te geraken en rekening houdend met een oponthoud aan de politieversperring ga ik ervan uit dat de terugweg naar Les Trois Canards een kleine 20 minuten in beslag heeft genomen.

Als Jacques Van Camp slechts 5 à 10 minuten vóór haar vertrokken is vanuit Eigenbrakel om de student te gaan afzetten aan ‘het andere eind’ van Brussel en Jacques Van Camp slechts een paar minuten na zijn dochter al aangekomen is in Les Trois Canards dan zou de rit van Jacques Van Camp amper 30 à 35 minuten geduurd hebben. Dat lijkt mij gewoon onmogelijk om in die korte tijdsspanne een rit vanuit Eigenbrakel via Brussel naar Les Trois Canards te voeren. Want zelfs een rit Eigenbrakel-Ukkel-Les Trois Canards zou al minstens 55 minuten in beslag hebben genomen. Tenzij Jacques Van Camp met zijn Porsche keihard zou gevlamd hebben.

De vragen die ik mij hierbij stel zijn:

• Klopt het dat Jacques Van Camp op 17 september 1983 gaan eten is met zijn dochter en zijn personeel in Chez Rino?

• Zo ja, om hoe laat is Jacques Van Camp vanuit dat restaurant vertrokken naar de woning van de student en waar woonde die student?

• Hebben de speurders die tijdlijn van Jacques Van Camp geverifieerd? Hebben ze de restauranthouder van Chez Rino en de student ondervraagt?

• Wie was die student?

De tijdinschatting in de antwoorden van Catherine Van Camp in het interview van 2004 kan natuurlijk ook verkeerd geweest zijn en was Jacques Van Camp in werkelijkheid veel langer weggeweest na het etentje in ‘Chez Rino’. Dit interview dateert immers van 21 jaar na de feiten. En dan hoeft er niets bijzonders onderzocht worden over de tijdelijke afwezigheid van Jacques Van Camp tijdens het moment van de inbraak in de Colruyt.

2. Van Camp moest de gestolen goederen in ontvangst nemen aan het station

Maar wat als Van Camp niet de zo brave burger zou geweest zijn en hij – zoals Van Binst heeft verklaard – wel een kompaan was van de bende en de inbraak in de Colruyt?

Er is de merkwaardige verklaring van Michel Cocu van 24 november 1983 tegen onderzoeksrechter Guy Wezel en de griffier Maria Miknevicius. In dat verhoor verklaart Cocu het volgende:

Nous avions prévu un point de chute avec une voiture Fiat 132 qui avait été amenée la veille sur le parking de la gare de Braine-l'Alleud. Cette voiture ne se trouvait pas à l'entrée principale de la gare mais un peu plus loin. J'ai omis de vous dire qu'il y avait un quatrième auteur dans ma voiture qui a aidé à décharger la voiture BMW. Celui-ci m'a été présenté comme habitant la région de Braine-l'Alleud et connaissant bien la route. Il a fait avec Adriano [Vittorio], [Michel] Baudet et moi-même le trajet de Drogenbos au Colruyt de Nivelles et il a réintégré ma voiture au même moment qu'Adriano. 

Donc, pour en revenir au point de chute à la gare il était convenu que nous nous retrouverions tous à la gare et que là on verrait s’il n’y avait pas eu de problèmes. Dans le cas où il n’y aurait pas eu de problèmes, le contenu de la SAAB devait être déchargé dans la Fiat pour éviter des problèmes en cas de contrôle et cette Fiat ne devait être récuperée que le lendemain. Quand je parle du contenu ici je veux préciser qu'il s'agissait de l'argent qu'on aurait dû normalement avoir, des armes, des gilets pare-balles, chalumeau et bonbonnes etc ... 

Je ne sais pas si la voiture Fiat avait été volée ou non. Donc s'il n'y avait pas eu de problèmes nous aurions dû rejoindre Bruxelles avec la Saab et la BMW mais en conservant un temps de dix minutes un quart d'heure entre les deux voitures. Mais étant donné l'incident du barrage dans lequel ont été impliquées la Mercédès et la Saab, j'ai sur indications du Brainois qui se trouvait dans la BMW, rejoint la gare de Braine-l’Alleud.

Om dan weer even later in hetzelfde verhoor plots andere dingen te verklaren en te zeggen dat hij niet naar het station van Eigenbrakel geweest is na de inbraak in de Colruyt:

A deux cents mètres- de ce carrefour environ, Adriano m'a dit de faire des appels de phares. Nous nous sommes donc retrouvés à sept dans cette voiture BMW que je conduisais. Il n'y avait donc pas de Fiat 132 à la gare de Braine-l’Alleud où nous n’avons jamais été.

Zoals Xenophon al heeft geschreven, mag men gerust twijfelen aan de verklaringen van Cocu van 24 november 1983 (een verhoor dat nochtans is afgenomen geweest door onderzoeksrechter Wezel en niet door speurders met losse handen en dikke telefoonboeken), zeker over het aantal personen die hij in zijn auto zou hebben vervoerd. Maar toch. Wat als er wel iets van een halve waarheid in zijn verklaringen zit? Waarom heeft Cocu het ineens over het station van Eigenbrakel?

Het restaurant ‘Chez Rino’ bevindt zich aan het station van Eigenbrakel. En het is nét van daaruit dat volgens zijn dochter, diezelfde avond op 17 september 1983 Jacques Van Camp naar Brussel zou gereden zijn. Was Jacques Van Camp de geplande chauffeur van de Fiat 132 of van een andere wagen die klaarstond aan het station van Eigenbrakel en was het plan dat hij met de Borains naar Brussel (in casu Drogenbos) zou rijden na zijn etentje in ‘Chez Rino’ maar hebben ze, doordat de inbraak totaal anders is verlopen dan gepland en door het kruisvuur en de politieversperringen, hun plannen moeten wijzigen en hebben ze het vervolg van de vlucht op de parking van het station besproken waarna Van Camp gewoon naar Les Trois Canards is gereden en daar dan slechts een paar minuten na zijn dochter aangekomen is?

3. Van Camp is een mededader van de inbraak in de Colruyt

Als het verhaal rond het etentje in Chez Rino rammelt dan zou Jacques Van Camp misschien wel de mogelijkheid hebben gehad om al dan niet samen met student de inbraak in de Colruyt te plegen. In dat geval zou Van Camp op een slimme manier getracht hebben om een alibi voor hem te creëren voor die avond.

In die hypothese zou Van Camp niet naar Brussel gereden zijn vanuit Chez Rino maar zou hij – zoals verklaard door Van Binst – effectief deelgenomen hebben aan de inbraak in de Colruyt van Nijvel. Was dit al dan niet mogelijk binnen de tijdsspanne van zijn afwezigheid bij het gezelschap dat gaan eten was bij Chez Rino?

De kortste route tussen het restaurant Chez Rino en de Colruyt van Nijvel is 9,6 km en duurt aan de huidige snelheidsregels 16 minuten. Maar de route loopt quasi alleen maar over de kaarsrechte N27 waar serieus op kon gevlamd worden. De tijdlijn van de feiten aan de Colruyt zou als volgt verlopen zijn (zie » Forum en volgende):

• Rond 1u10: aankomst van de Mercedes aan het station DATS 

• 1u16: de tijd waarop het uurwerk van Jacques Fourez stopt. Dit is waarschijnlijk het moment waarop Fourez sterft. 

• 1u23: Het inbraakalarm wordt geactiveerd en doorgestuurd naar de meldkamer van Colruyt 

• 1u26: Het alarm wordt doorgegeven en ontvangen bij de rijkswacht van Nijvel 

• 1u30: Bericht van aankomst van de rijkswacht aan het Colruyt-warenhuis

• 1u34: Noodoproep van rijkswachter Lacroix 

• 1u35: Laatste beweging gedetecteerd door het Colruyt-alarm 

• 1u44: Bericht van de Golf van de politie die de schietpartij voor de Diable Amoureux meldt 

In totaal hebben de feiten tussen het moment van het stilvallen van het uurwerk van Fourez (1u16) en het alarm van het kruisvuur aan de Diable des Amoureux (1u44) 28 minuten geduurd. Tel daar nog 10 minuten bij voor de heenrit tussen Chez Rino en de Colruyt bij in de veronderstelling dat Van Camp zou gevlamd hebben, dan zou Van Camp al minstens 38 minuten onderweg zijn geweest na het verlaten van het restaurant in Eigenbrakel. Daar moet dan nog de tijd bijgeteld worden om na het kruisvuur aan de Cosmos toch nog tot Les Trois Canards te geraken. Dat zou minstens een dikke 15 minuten in beslag genomen hebben.

In totaal zou Van Camp dan minstens 53 minuten onderweg geweest en moet hij zijn eigen wagen ook ergens gerecupereerd kunnen hebben, tenzij Van Camp heel die route met zijn eigen wagen zou hebben afgelegd. Maar bij het kruisvuur was enkel de Saab en de Mercedes van Fourez betrokken. Geen Porsche of geen Golf die van Van Camp zou geweest zijn. Het lijkt mij dat deze piste dus uitgesloten is.

4. Van Camp heeft iets gezien wat hij niet mocht zien

De meest logische en normale mogelijkheid is dat Van Camp niets te maken heeft met de inbraak in de Colruyt noch met daders van deze inbraak. De verklaring van Cocu over het station in Eigenbrakel blijft triggeren. Zou het kunnen dat de daders na het kruisvuur toch tot aan het station zijn geraakt en dat Van Camp op dat ogenblik net vertrok met de student naar Brussel? Dan heeft Van Camp misschien de daders per toeval gezien en iets gezien dat hij eigenlijk niet mocht zien? Of hebben de daders Van Camp en/of diens auto gezien en heeft dit de interesse van de daders getriggerd.

Is die toevallige ontmoeting aan het station in Eigenbrakel in de nacht van 17 op 18 september 1983 de aanleiding geweest voor de daders om twee weken later toe te slaan in Les Trois Canards? Of hebben de daders in Les Trois Canards plots Van Camp herkend als de man die hen al twee weken daarvoor had opgemerkt of betrapt aan het station van Eigenbrakel? En werd daarom Van Camp neergeschoten? En heeft een dader daarom nog naar het ziekenhuis gebeld met bedreigingen tegen Van Camp (dit laatste onder voorbehoud dat dat telefoontje effectief werd gepleegd want de bron van dat gegeven is onduidelijk)?

(*) De vreemde toevalligheden in het bendedossier zijn eindeloos want het moet weer lukken dat het om de ‘rue des croix du Feu’ gaat wat ‘kruisvuren’ betekent. smile

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube