Re: Jachtkarabijn kaliber .22

Ben wrote:

Het illegaal plaatsen van een geluidsdemper op een jachtwapen was iets wat soms gedaan werd door stropers.

Werd en wordt. Als je gepakt wordt heb je een verboden wapen in je handen en is het bye-bye vergunningen en wapens, voor altijd. Is domme wetgeving. Hier mag je geen demper hebben, in de buurlanden wel en in sommige Scandinavische landen is het zelfs verplicht wanneer je buiten schiet.

Maar als je wapen er niet op voorzien is heb je gereedschap nodig om draad te trekken op die loop. Niet onoverkomelijk maar vereist toch wat expertise. Het is ook niet zoals in de films dat je met een demper quasi niets hoort, hoewel een .22 echt wel stil te krijgen is.

Stroper. Dan moet ik denken aan die foto van Alain Weykamp die op het forum staat. Iemand een idee wat voor wapen hij op die foto in handen heeft?

23

Ik denk geen .22 want daar schiet je geen olifant mee.

24

patrick111 wrote:

Stroper. Dan moet ik denken aan die foto van Alain Weykamp die op het forum staat.

Met een stroper bedoel ik iemand die op illegale wijze dieren vangt of doodt, op plaatsen waar ze geen toestemming hebben of waar de jacht verboden is. Het wordt meestal gedaan door mensen aan de "marginale kant" van de samenleving.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

patrick111 wrote:

Stroper. Dan moet ik denken aan die foto van Alain Weykamp die op het forum staat. Iemand een idee wat voor wapen hij op die foto in handen heeft?

Zwaar kaliber jachtgeweer geschikt voor jacht op de ‘big five’. Zéér ver weg van .22 of bendewapens. Je kan onmogelijk type of kaliber zien op die foto maar zal wel iets à la .470 nitro express zijn. Ik ben zelf geen jager maar wel schutter, o.a. lange afstand.

Btw, je kan er veel over zeggen maar Weykamp is geen stroper, ik vind het een afschuwelijke hobby maar hij koopt gewoon jachttoelatingen.

26

Het was in België verboden om een wapen met geluidsdemper te verkopen. Je mocht het als verkoper wel allebei apart verkopen en de demper monteren als extra service:

(...) De wet is ook op andere punten van een verbazende dubbelzinnigheid. Neem gewoon de op dit ogenblik nog steeds toegelaten vrije verkoop van de long rifle (van dat type zijn 800.000 wapens in omloop). In de sluikjacht is het gebruik van een geluidsdemper op dat wapen een noodzaak maar long rifles met gemonteerde geluidsdemper zijn wettelijk verboden in de handel. Afzonderlijk mag je ze echter wel kopen en het is voor de hand liggend dat de plaatsing van dat apparaat door de verkoper vaak als een service aan de klant wordt beschouwd.

Bron: Gazet van Antwerpen | 16 Juni 1979

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube