11 (edited by CleverTrevor 16-10-2010 14:33)

Re: Nederlandse Connectie

Helaas woon ik buiten België en is De Morgen hier niet verkrijgbaar, zodat ik het volledige verhaal niet heb gelezen. Hopelijk komt het snel op deze site. Desondanks is er een verband met het volgende » Steven Brown

De auteur Steven Brown, zelf een onderwereldfiguur en tipgever van de politie, is niet 's werelds meest betrouwbare. Maar het is toch interessant. Ik heb in de loop der jaren vaker vage verhalen gehoord over links met Nederland. Er zijn wel een paar zaken die er tegen spreken:

  • De taal die de Bende van Nijvel gebruikte. Vaak was dit Frans. De meeste Nederlanders spreken weinig of geen Frans en als ze het wel doen, is het zelden zo goed Frans als Vlamingen (laat staan Walen). In Ohain spraken de daders zelfs een tot dusver door getuigen niet herkende taal (mogelijk Sinti?).

  • De vluchtroute en zogenoemde comfortzone. In het Bois de la Houssiere kom je doorgaans geen Nederlander tegen en als er een is, loopt deze snel in de gaten, dunkt mij. Het zou logischer zijn als ze zich over de grens van wapens hadden ontdaan.

  • De algehele grondige kennis die de Bende van Nijvel had van het gebied waarin ze opereerde.

Als dit trouwens hetzelfde spoor is waar Steven Brown over schrijft, is het niet al die jaren onbekend gebleven. Brown schrijft immers dat de Bende van Nijvel-speurders hem erover hebben benaderd, wat erop duidt dat er wel gezocht is.

Re: Nederlandse Connectie

Een herkende taal: in Nedeland, mensen spreken ook (en français) "frison". Bv. de groep Twarres (wer bisto).

Re: Nederlandse Connectie

Volgens het artikel in De Morgen vindt Vos deze Nederlands piste niet zo interessant.

14

Re: Nederlandse Connectie

Jongens, allen naar de krantenwinkel. De Morgen vertelt meer, maar ik heb het boek van David nog niet gelezen. Staat dat alles in het boek van David? Of heeft Douglas De Coninck dit boven gespit?

15 (edited by K& 16-10-2010 16:58)

Re: Nederlandse Connectie

Dixit bezoekers café Kuros: "Verschoning mogen wij een scotch van 't vat?" Kan dit Nederlands zijn? Ik denk niet dat men in Nederland het woord "verschoning" gebruikt? Ofwel is Kuros verkeerd ofwel hebben die gasten honderd jaar in den bak gezeten en spreken zij oud Hollands.

16 (edited by Boemerang 16-10-2010 19:26)

Re: Nederlandse Connectie

Schijnbaar hadden de Nederlanders Bertus L., Roberto L. en Wilhelmus P. (Bert, Rob en Willem?) een import/export bedrijf en hadden ze weinig contact met de buren. Het was er een komen en gaan van dure Bmw's en Mercedessen (dit is relatief, 3 man = alvast 3 auto's). Hun woning/bedrijf lag aan de Immerzeeldreef xxx in Aalst (huisnummer verwijderd er wonen nu andere mensen). Met ongeveer een halve kilometer wel in de buurt van het ouderlijk huis van David maar niet echt buren. Op dit kaartje staat van en naar » Google maps

Niet uit te sluiten maar het lijkt me vreemd als er toch Nederlanders bij betrokken zijn.

17

Re: Nederlandse Connectie

Ik denk dat de woning met strooien dak niet meer bestaat en dus is Google niet zo bruikbaar om deze woning te vinden uit de lucht. Ben je zeker van de situeren van deze strooien woning vroeger. Als men een PVBA opricht moet er een handelsdoel vastgelegd worden.

Waarschijnlijk was dit iets als import/export benieuwd of ze reeds een handelsregister en BTW-nummer hadden. Was dit ook niet de periode van BTW-carrousels met Nederland? Bv. camion met TV opladen en fictief verkopen in Nederland en terugkeren naar België en in 't zwart verkopen of zoiets, BTW recuperatie door fictieve export.

Misschien werd er kort handel gedreven met deze kerels en werden contracten afgebroken toen men inzag dat dit gangsters waren. Ik meen dat in deze carrousels er soms bonafide handelaars de dupe werden in het systeem. Later kwam de BTW-administratie bij hen terecht om de terug gestorte BTW toch op te eisen.

Wie kent er een BTW expert uit dien tijd die deze carrousels kende? Misschien wordt zo duidelijk hoe sommige figuren uit de autokoersen hun hobby sponsorden: ze reden (BTW-) rondjes ook buiten het circuit en de douane had het vlaggen?

18 (edited by Boemerang 16-10-2010 20:03)

Re: Nederlandse Connectie

K&, ik ben nergens zeker van. Maar deze iets meer info dan in de andere persberichten stond bij de site van RTL4 nieuws. Daar komt ook het kaartje vandaan met de huisnrs. Als het nr van VDS klopt zal waarschijnlijk het andere nr ook kloppen (?). Ik vind de "bewijslast" tot nu toe erg dun. Ik vermoed dat dit verhaal afkomstig is van fam. VDS/VDA.

Re: Nederlandse Connectie

Niet alleen "verschoning" is allesbehalve Nederlands-Nederlands, ook de uitdrukking "van 't vat" wordt in Nederland maar weinig gebruikt. Nederlanders zeggen meestal "van de tap".

20

Re: Nederlandse Connectie

Huisnummers staan in het artikel en de school is nummer 112. Alleen het strooien dak is veranderd of de villa vernieuwd.