Re: Volkswagen Golf GTI: 1985
Gestolen op 21/09, geprepareerd tss 22/09 en 26/09 en gebruikt op 27/09 in Overijse en Eigenbrakel. Ook op 9/11 gebruikt in Aalst als ondersteuning en uiteindelijk als afleiding richting Wallonië. Gezien in de nacht van 9 op 10/11 in Bois de la Houssiere in 's Gravenbrakel en daar uitgebrand gevonden op 11/11/1985. Het gaat hier om een donkergroene Golf Gti driedeurs. De dief, mechanieker en chauffeur zijn volgens mij één en dezelfde persoon: Dominique Salesse en ik vermoed dat zijn compagnon de route niemand minder was dan Léopold 'Popolino' van Esbroeck.
De zogezegde derde persoon (de killer) die verwond of zelfs gedood zou zijn en op de grond van de bosweg voor de Golf werd waargenomen is er wat mij betreft nooit geweest. De wagen werd zonder kogelgaten en met restanten van kevlar (zie waarschijnlijk pantsering tss de deuren, rug van de zetels en zelfs kofferruimte) teruggevonden en er waren geen sporen van bloed. Men vertelt hierover o.a. het volgende: Getuigen zagen enkele uren na de overval iets dat er als een lijk uitzag in het bos van Houssière, met ernaast twee mannen. U leest het goed...dat er als een lijk uitzag, is niet hetzelfde als een effectief lijk. Alles wijst ook op geen lijk, maar misschien lag er wel iets op de grond en dacht men automatisch aan een lichaam.
Ik vermoed zelf dat er ooit wel iets in de koffer van die Gti heeft gelegen en dat daar ook voor het in brand steken van de wagen is uitgehaald. De zogezegde dode man is mijn inziens eerder een dood gewicht... een tegengewicht om de wagen stabiel te houden in de bochten en die waren er wel alvast tussen Aalst en via Gooik tot de Ninoofsesteenweg in Leerbeek. Men vermeldt in de media meestal een "zwarte" Golf Gti die tegen 200km/u gezien is door een ooggetuige staande langs het traject, maar de chauffeur van de achtervolgende rode BMW spreekt telkens enkel van een "donkere" Golf Gti en specificeert nergens een zwartgekleurde wagen. Die donkere Golf gezien halverwege Aalst en 's Gravenbrakel is volgens mij de donkergroene Golf Gti gevonden in het bos van Houssière. De derde persoon die nooit is gezien of gevonden is, was eerder een dood (tegen)gewicht dan een dode persoon.
Volg even mee de volgende logica en heb zelfs wat technische zaken opgezocht betreffende een Golf Gti anno 1985. Bij een Golf Gti zit de motor vooraan en zaten tevens twee personen vooraan. Salesse weegt anno 1985 rond de 90 kg en Popolino rond de 100 kg = 190 kg totaalgewicht. Volledig gekleed en + eventuele kevlar-vest en wapens en munitie op zak kan dat gemakkelijk over de 200 kg gaan. We hebben nu dus een goei 200 kg extra gewicht vooraan de wagen (eerste helft (tss de wielen)en we missen - 30 kg (gewicht van de ontbrekende achterbank)achteraan (tweede helft tss de wielen) van de wagen. De wegligging wordt mijn inziens dan in gevaar gebracht, daar de balans hier wordt verbroken. Hoe significant is de vraag?! Was de brandstoftank die gelegen is onderaan de auto ter hoogte van de gedemonteerde achterbank volledig (50Liter benzine = 37kg) gevuld of niet. Ik denk van wel om meerdere redenen. Wat wil zeggen dat de wagen omgeving Aalst is bijgetankt, want met zo'n toerental verbruikt die veel meer dan normaal en bovendien compenseert de 37kg extra gewicht in theorie dan enigzins het gewicht van de achterbank.
Tweede bedenking is dat de Golf Gti voorwielaangedreven is wat alle power en extra gewicht vooraan qua wegligging misschien te goede uitkomt, maar waar achteraan minus het gewicht van de achterbank een grotere kans bestaat dat de wegligging van de wagen bij het bochtenwerk in het gedrang komt en tot wegslippen kan leiden. Het hangt allemaal veel af van de vering en schokdempers die standaard zijn op de Gti, maar een aanpassing zoals verwijderen van die achterbank kan wel gevolgen hebben! Het verwijderen van de achterbank kan het rijgedrag van de auto beïnvloeden doordat het gewichtsverdeling verandert, wat de wegligging kan aanpassen.
Dus concreet! Ofwel een zeer goede chauffeur die dat risico neemt of tijdig inschat ofwel werd de wagen eerst getest zonder een extra menselijk (derde man in kofferruimte) gewicht en dus gekeurd. Feit blijft wel dat een auto kan slippen door te weinig gewicht achteraan, wat leidt tot overstuur (de achterkant glijdt weg) omdat de achterbanden hierdoor minder grip hebben. Dit effect is vooral merkbaar bij voorwielaangedreven auto's in bochten of bij het remmen, omdat het gewicht tijdens deze manoeuvres naar voren wordt verplaatst.Het is allemaal wat technisch, maar als ik tussen de lijnen lees, denk ik toch dat een extra tegenwicht in de koffer nodigt lijkt. Dit om(zeg maar) alles in goede banen te leiden. Dat tegengewicht zou in de vorm van een op maat gemaakte zak in de kofferruimte moeten liggen en zelfs deels kevlar gevoerd kunnen zijn en aldus gemonteerd in de kofferruimte/het kofferdeksel om kogelinslagen langs achter te weren.
Het lijkt misschien allemaal wel vergezocht en men heeft enige fantasie en een (deels)crimineel brein nodig, maar ik meen dat we ons moeten inleven in de meest logische situatie anno 1985. We kunnen de tijd geen 40 jaar terugdraaien en al de fouten en manipulaties in oa PV's, dossiers en krantenartikels proberen recht te zetten en moeten dus soms noodgedwongen zelf een theorie maken die het meest plausibel zou kunnen zijn. Commentaar op deze hypothese ga ik op dit sowieso krijgen, maar ik hoor graag uw meningen.A ls we allemaal erover nadenken en bovendien samenwerken, komen we veel verder dan nu en meer richting dat extra (puzzel)stukje waarheid. Gegroet Timbo 007
Even een (louter technische) kanttekening bij bovenstaande : overstuur bij voorwielaangedreven auto's is héél uitzonderlijk, het gaat bijna altijd om onderstuur. Door de voorwielaandrijving trekt de auto zich 'recht' wanneer men gas geeft (vandaar, als men uit een bocht komt : vol gas geven (when in doubt, flat out
). Het gewicht speelt/speelde vooral een rol bij achterwielaandrijving (vb. Ford Capri in die tijd), toen legde men vaak een zak cement of zand in de koffer bij nat of glad weer. Dit omdat bij achterwielaandrijving de kracht op de achterwielen terecht komt, en dan heb je wel een énorm risico op overstuur. Eigenlijk moet je redeneren : op welke wielen komt de krácht terecht, de andere wielen 'draaien enkel mee' als het ware, zonder dat er kracht op wordt uitgeoefend.
Om een lang verhaal kort te maken : het element van gewicht hierboven aangehaald is verwaarloosbaar, ik denk zelfs dat een Golf GTI met (iets) minder gewicht achteraan nog meer als 'speelgoed', als een kart zal aanvoelen voor een ervaren chauffeur.