You are not logged in. Please login or register.
Bende van Nijvel → Plaatsen → Zoniënwoud
Op 18 juni 1990 wordt in Neubrandenburg (Duitsland) RAF-kopstuk Henning Beer gearresteerd. Tijdens de jaren '80 heeft de man ondergedoken in Brussel geleefd. Tijdens een verhoor door het Bundeskriminalamt heeft hij verklaard dat het RAF twee ondergrondse wapenopslagplaatsen in het Zoniënwoud had.
In het Zoniënwoud, op het grondgebied van Hoeilaart, vonden speurders eind 1990 inderdaad een door Henning Beer aangewezen opslagplaats. Wapens en explosieven waren al weggehaald, maar er lagen wel nog verpakkingen en door Duitse experts als "kenmerkend voor de RAF" beoordeelde zaken.
De tweede Belgische RAF-wapenopslagplaats bevond zich volgens wat Beer er op basis van landkaarten van kon maken ook in het Zoniënwoud, op het grondgebied van Watermaal-Bosvoorde. Die opslagplaats is nooit gevonden.
Een onverwacht toch wel vrij explosief artikel omtrent een mogelijke link tussen de Bende en linkse terreur.
In het artikel wordt onder andere vermeld dat deze terroristen geïnteresseerd waren in het ontnemen van identiteitsdocumenten allerhande. Een overzicht van alle eerste feiten waar slachtoffers werden ontdaan van hun ID en rijbewijs kan in die zin interessant zijn.
De elementen benoemd in het artikel kunnen louter toeval zijn maar hadden zeker meer aandacht verdiend.
Ik vind het eerlijk gezegd allemaal nogal bij de haren getrokken. Wat gaat de RAF een tweeloop gaan stelen in Dinant, een drankenhandel overvallen in Maubeuge en een conciërge dood folteren in Beersel, daarna zich zat drinken en nog wat eten?
De RAF hebben supermarkten overvallen in Duitsland. En banken. Mààr - zonder hen te verheerlijken - nooit gratuit geweld gebruikt tegen werknemers of klanten.
Sommige zaken die ze deden werden ook door 'de Bende' gedaan. Ja, en door andere criminelen die het de politie moeilijk wilden maken. Wagens achterlaten in boxen, parkings, infrastructuur uitbouwen? Bouhouche en Beijer deden dat ook. Ik heb nooit iemand van Bouhouche weten vertellen dat hij een crypto-communist was, om maar te zeggen dat die handelswijze niet uniek was.
Vindplaats spullen van 'Dekaise': je kan moeilijk een link maken naar die tweede veronderstelde bergplaats aangezien die nooit gevonden werd.
Ik vind het eerlijk gezegd geen sterk artikel. Veel zaken die overeenkomen tussen de bende en de RAF zijn gewoon vrij gangbaar voor het misdaadmilieu. Ik vind het allemaal maar magertjes en heel selectief in wat men wel en niet vertelt. Het Zoniënwoud is groot, er zijn daar doorheen de jaren wel meer misdadigers gepasseerd.
Het artikel doet me denken aan wat Vos ooit zei: "Als u graag hoort dat de leden van de Bende van Nijvel allemaal Chinezen zijn, kan ik u daar in geen tijd aanwijzingen voor geven, met pv’s in de hand."
Het artikel doet me denken aan wat Vos ooit zei: "Als u graag hoort dat de leden van de Bende van Nijvel allemaal Chinezen zijn, kan ik u daar in geen tijd aanwijzingen voor geven, met pv’s in de hand."
Het zegt misschien iets dat deze quote ook bij mij opborrelde tijdens het lezen van het artikel.
Allereerst even melden dat ik het positief vind dat ook in 2026 mensen op dit forum actief blijven zoeken naar de waarheid. Vorig jaar was een soort van scharnierjaar met het voorbij gaan van een vierde decennium na de laatste feiten alsook het afsluiten van het dossier.
Mijn hypothese hier is wellicht bekend en nog steeds onveranderd - het waren een stel dolgedraaide drankleveranciers, althans in den beginne - maar ik ben eveneens van mening dat we met open geest moeten kijken naar de feiten zolang we geen passende verklaring noch oplossingen hebben.
In die zin vind ik een aantal elementen vernoemd in het artikel oprecht interessant. Het stelen van wapens en vesten zegt eigenlijk niets over het motief teneinde zowel normale gangsters als (amateur) terroristen een manier moeten vinden om aan hun materiaal te komen. Je kan zeker argumenteren dat Bouhouche & Beijer eveneens een patent hadden op safe houses, vervalsen van nummerplaten enzovoort en dat dit geen exclusieve werkwijze van RAF of andere terroristen was. Die redeneerwijze kan je uiteraard ook omkeren.
Bij het lezen van het artikel dacht ik ook aan een aantal elementen permanente kennis - die elke dag minder wordt - waarvoor we nooit een verklaring hebben gevonden en eventueel kunnen verwijzen naar Internationale terreurnetwerken. Ik denk dan aan de Spaanse krant (toch bizar?) met daarin als ik me niet vergis restanten van een artikel over een Italiaanse terrorist of aan de getuige die twee verdachte Mercedessen met Duitse nummerplaat opmerkte na Overijse.
Na veel wikken en wegen ben ik van mening dat in Nijvel het meest plausibele motief een dodelijke confrontatie met de ordediensten was. De uitspraak gehoord door de overlevende Rijkswachter kan in die zin geïnterpreteerd worden vanuit het Ensslin testament. Je kan de Chinezen-quote hierbij best gebruiken. Ik quote dan Vos terug die zich onlangs nog liet ontvallen dat we de tijdsgeest niet mogen vergeten als we naar het Bende verhaal kijken. Als je erover nadenkt best een opvallende uitspraak van de voornaamste Bende speurder.
Vergis jullie trouwens niet in die terroristen, links terrorisme wordt vaak stiefmoederlijk behandeld (toen en nu) maar dat zijn veelal ook gewoon zwijnen voor wie een mensenleven ondergeschikt is aan ideologie; een ideologie die reeds miljoenen mensenlevens heeft gekost. De oorspronkelijke RAF-leden mogen dan wel reeds onschadelijk zijn gemaakt in 1983, voldoende volgelingen beschikbaar met dezelfde denkpatronen. Bovendien zag je ook in het RAF verhaal dat de opvolgers en nieuwe leiders nog een stuk gewelddadiger waren dan de oorspronkelijke leermeesters.
Bende van Nijvel → Plaatsen → Zoniënwoud