Django68 wrote:De man was geplaatst om van veel op de hoogte te zijn en had op zijn sterfbed geen redenen om te liegen.
Zoals reeds gezegd in het topic over Christian Smets, is Smets nooit betrokken geweest bij het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Zijn theorie was dus niets meer dan zijn eigen mening.
Daarnaast is het idee dat mensen geen redenen hebben om te liegen op hun sterfbed op niets gebaseerd. Het is niet omdat iemand sterft, dat die persoon dan gegarandeerd de waarheid vertelt. Om één voorbeeld te geven: we kennen de mentale toestand van Smets voor zijn dood niet. Wat was zijn gezondheidstoestand? Was hij ziek? Nam hij medicatie? Dronk hij veel? Wat was zijn mentale toestand? Was hij helder bij geest? Had hij dementie of alzheimer?
Dat zijn maar een paar vragen die je jezelf moet stellen als iemand een "bekentenis" doet vlak voor zijn dood.
Xenophon wrote:Mij persoonlijk lijkt de afpersingspiste voor de feiten in 1985 en betrokkenheid van ex-rijkswachters me de meest waarschijnlijke. De vraag is hoe je dat laat 'passen' met de eerste golf.
Buiten het aantal slachtoffers zie ik geen enkel verschil tussen de warenhuisovervallen van 1983 en 1985. De modus operandi was exact hetzelfde. De feiten van de "tweede golf" passen dus perfect bij de feiten van de "eerste golf".
Want ook in de "eerste golf" zien we al het uiterst zware en zinloze geweld van de Bende. Bv. aan het Colruyt-warenhuis van Nijvel werden drie mensen vermoord. Was dit dan het teken dat Colruyt afgeperst werd? Nee, dat was "simpelweg" de modus operandi van de Bende van Nijvel. Problemen werden opgelost door uitermate zwaar geweld en mensenlevens waren voor hen niets waard.
"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via »
Facebook |
YouTube