121

Re: Nog een theorie

Vreemd en jammer dat zijn getuigenis gebagatelliseerd werd. De man was geplaatst om van veel op de hoogte te zijn en had op zijn sterfbed geen redenen om te liegen. De piste van afpersing in 1985 lijkt me heel plausibel. Bouhouche, Beijer en Baugniet, alle drie bendeverdachten hadden plannen om warenhuizen af te persen. De WNP konden de nuttige idioten zijn die verkenningen uitvoerden.

122

Mij persoonlijk lijkt de afpersingspiste voor de feiten in 1985 en betrokkenheid van ex-rijkswachters me de meest waarschijnlijke. De vraag is hoe je dat laat 'passen' met de eerste golf.

123

Over de eerste golf zei Bultot dat de zaak met wapenhandel te maken had. Wat Dekaise betreft hadden Bouhouche en misschien Mendez met deze overval te maken. Niet noodzakelijk als uitvoerders. Andere bendes zoals de Borains gebruikten misschien wapens uit een depot dat door Bouhouche beheerd werd. Enfin, het is maar een idee en zit ik er gewoon volledig naast maar als, zoals verschillende speurders er van uitgaan dat de Bende uit verschillende bendes bestond moest er toch iemand zijn die verantwoordelijk was voor de logistiek. Nog steeds volgens dezelfde redenering werden er in '85 huurlingen ingeschakeld voor de overvallen op Delhaize.

124

Django68 wrote:

De man was geplaatst om van veel op de hoogte te zijn en had op zijn sterfbed geen redenen om te liegen.

Zoals reeds gezegd in het topic over Christian Smets, is Smets nooit betrokken geweest bij het onderzoek naar de Bende van Nijvel. Zijn theorie was dus niets meer dan zijn eigen mening.

Daarnaast is het idee dat mensen geen redenen hebben om te liegen op hun sterfbed op niets gebaseerd. Het is niet omdat iemand sterft, dat die persoon dan gegarandeerd de waarheid vertelt. Om één voorbeeld te geven: we kennen de mentale toestand van Smets voor zijn dood niet. Wat was zijn gezondheidstoestand? Was hij ziek? Nam hij medicatie? Dronk hij veel? Wat was zijn mentale toestand? Was hij helder bij geest? Had hij dementie of alzheimer?

Dat zijn maar een paar vragen die je jezelf moet stellen als iemand een "bekentenis" doet vlak voor zijn dood.

Xenophon wrote:

Mij persoonlijk lijkt de afpersingspiste voor de feiten in 1985 en betrokkenheid van ex-rijkswachters me de meest waarschijnlijke. De vraag is hoe je dat laat 'passen' met de eerste golf.

Buiten het aantal slachtoffers zie ik geen enkel verschil tussen de warenhuisovervallen van 1983 en 1985. De modus operandi was exact hetzelfde. De feiten van de "tweede golf" passen dus perfect bij de feiten van de "eerste golf".

Want ook in de "eerste golf" zien we al het uiterst zware en zinloze geweld van de Bende. Bv. aan het Colruyt-warenhuis van Nijvel werden drie mensen vermoord. Was dit dan het teken dat Colruyt afgeperst werd? Nee, dat was "simpelweg" de modus operandi van de Bende van Nijvel. Problemen werden opgelost door uitermate zwaar geweld en mensenlevens waren voor hen niets waard.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

125

Ik weet niet, Ben. Wat Smets schrijft en hoe hij het formuleert maakt op mij niet de indruk van een instabiel of dementerend persoon te komen. Hij zegt zelf ook dat hij nooit het onderzoek naar de Bende heeft gevoerd maar ik acht het onwaarschijnlijk dat hij in zijn functie geen contact had met anderen op - laat ons eerlijk zijn - vrij hoog niveau die wél toegang hadden tot bepaalde info.

Wat heeft de dood van Angelou en van Vanden Eynde gemeen met de andere feiten?

126

Xenophon wrote:

Wat heeft de dood van Angelou en van Vanden Eynde gemeen met de andere feiten?

Gemakkelijk geld en zwaar geweld.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Als de modus operandi tussen de beide periodes gelijkend is, kan dit ook wijzen op het feit dat er een overlap is in daders, hetgeen een heleboel zou verklaren in verband met overdracht wapens en dergelijke meer. Draai of keer het zoals je wil, er zijn minstens twee verdachten (minstens) die terug komen als hoofdverdachten voor beide periodes. Ik denk niet dat het onmogelijk is dat die gasten aanvankelijk voor eigen rekening plunderden en zij later zijn ingezet als moordcommando. De voornaamste verdachte zou in de gevangenis hebben verklaard dat hij moordde onder bescherming. De tweede verdachte zou een album ter hand hebben gehad met foto's van belangrijke personen. Ik voeg er alweer aan toe, als we de literatuur mogen geloven.

Eerste feiten : VDE/Maubeuge : interesse in dure dranken, wisten deze dure dranken zeer goed te vinden, waren misschien ook op de hoogte van verlofperiode eigenaars Maubeuge. Drankenleverancier had daar altijd op de short list moeten staan. Het verhaal van 1985 en mogelijke link met drankenleverancier VDE is bekend.

Zeggen en schrijven zijn er minstens drie hoofdverdachten die terugkomen over beide periodes, de derde trok op met de zoon van VDE en zou na Aalst het land zijn ontvlucht omdat hij serieus in moeilijkheden zat. Dus nogmaals, misschien gelijkende modus operandi door overlap in daders.

128

Spectator Of Life wrote:

Als de modus operandi tussen de beide periodes gelijkend is, kan dit ook wijzen op het feit dat er een overlap is in daders, hetgeen een heleboel zou verklaren in verband met overdracht wapens en dergelijke meer.

Dat lijkt me de meest logische verklaring: een kleine groep personen die betrokken waren bij alle feiten van de Bende van Nijvel.

129

De daders van de diefstal van de Faul in Dinant werden omschreven als een grote blonde man en een kleinere oudere man. De reus en de oude die steeds weer opduiken?