Tiens wrote:Dit was een citaat van gerechtsjournalist Gust Verweft, Breda72. Dat moest er natuurlijk bij staan.
Je zal zeker ook al een boek van hem gelezen hebben: https://www.assisen.be/
Nee, die kende ik niet Tiens, ik heb dus ook niets van hem gelezen. Ik heb direct een podcast met hem als gast geluisterd, interessante man die als journalist veel heeft gezien in het Hof van Assisen. Ik zou de boeken of verslagen over de zaak-Bouhouche, -Beijer, -Amory, -Buslik en -Chang graag eens lezen. Bedankt voor de tip!
Bi wrote:Breda72, jij brengt vaak extra details en bronnen in, zoals over de Golf‑diefstal. Dat geeft nuttige nuance en helpt om scenario’s open te houden zonder meteen een definitieve conclusie te trekken. Ik ben benieuwd: hoe zie jij eigenlijk de rol van Bouhouche en Beijer in dit geheel? Zie jij hen als randfiguren, of eerder als centrale spelers in de rode lijn van het dossier?
Als Nederlander houd ik mij liever afzijdig van het direct in verband brengen van specifieke mensen (daders) met de bende aangezien het voor mij lastig is om het criminele milieu in België in de jaren 80 te duiden. Zo ook voor Bouhouche en Beijer. Als je leest wat zij hebben uitgespookt dan zijn er legio manieren om terug te redeneren naar de bendefeiten, maar als ik puur vanuit de feiten redeneer dan kom ik niet bij hen uit. Ik betwijfel dus sterk of zij er überhaupt mee te maken hebben.
Speculatie alert!
Maar als je vraagt of ik een scenario wil verzinnen waarin zij voorkomen dan zou ik zeggen dat iemand uit de entourage van B&B, nog in actieve dienst van de rijkswacht, na de laatste overval in ‘83 is gestuit op de daders van de eerste serie overvallen, die dan zou kunnen bestaan uit één of twee bendes, en die deze dadergroepen heeft geneutraliseerd en de wapens heeft over genomen, waarna de B&B bende aan het afpersen is geslagen. Met name omdat dit laatste een plan is wat ze al hadden en omdat de modus operandi van B&B op geen enkele manier aansluit bij de eerste golf (op de tweede golf ook niet trouwens maar er moet een scenario zijn).
Einde speculatie alert!
Maar vanuit de feiten geredeneerd vind ik dit dus te ver gezocht én niet exclusief voor B&B zonder verdere aanknopingspunten.
Tiens wrote:Er zijn maar twee verklaringen mogelijk,' zegt een speurder die jarenlang de zaak onderzocht. ‘Ofwel is de Bende van Nijvel superslim, ofwel zijn wij oerdom.'
Dus NIET mijn woorden, maar die van iemand die jarenlang in het onderzoek, de bewijslast en de vele -al dan niet valse- pv’s en mogelijke daderprofielen zat te speuren.
Slimheid of domheid van wie dan ook zijn voor mij niet aan de orde, alleen misschien het hebben of niet hebben van geluk. De bende is wat mij betreft een singulariteit.