11

Re: Casolaro

Ik vind dat jullie het argument nogal vernauwen - ik trek nergens lijntjes tussen Casolaro en de Bende, of tussen Shackley en Beijer. Wat ik wel hoopte te doen is mee te geven dat voor die (en enkel die) elementen binnen de bredere Bende-dossiers die betrekking hebben op wapen/drugs-handel en eventueel chantagedossiers (en zo zijn er nogal wat binnen deze dossiers, richting Libanon, IranContra, BCCI, Atlas, ASCO, ...) het dossier Casolaro waardevolle achtergrondinformatie kan bieden. Voor dit soort elementen bestaat er effectief een bovenlaag die België transcendeert.

Als jullie het niet de moeite vinden, of de mogelijkheid dat er effectief internationale samenzweringen bestaan tussen geheime diensten en criminele organisaties willen wegwuiven als tin-foil-hat-materie, mij niet gelaten. Ook als jullie vinden dat de Bende enkel een kwestie was van lokaal gespuis, mij allemaal goed. Veel succes met jullie verder onderzoek.

12

dim wrote:

Ik vind dat jullie het argument nogal vernauwen - ik trek nergens lijntjes tussen Casolaro en de Bende, of tussen Shackley en Beijer.

Je plaats deze post in het forum "Motief". Ik ga er dus van uit dat je de hypothese van Casolaro beschouwt als een motief voor de misdaden van de Bende van Nijvel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

13

Ik doe nog één poging: als voorbeeld van hoe de Casolaro-zaak (die begon met het PROMIS schandaal, computer/software/IT-gerelateerd en bedoeld voor ondermeer spionage; Robert Maxwell zou volgens sommigen gefungeerd hebben als globale verkoper/distributeur) relevant kan zijn bij het zoeken naar "motieven". In het Casolaro-dossier is Frank Carlucci een centrale naam. Waarom is dit voor ons interessant? Drie redenen.

1) Amerikaanse inlichtingsdiensten

Carlucci is een voormalig CIA-deputy director, National Security Advisor en US Secretary of Defense onder Reagan.

Voor ons: piste "Strategie van de Spanning"?

2) Unisys

Carlucci was vanaf 1984 lid van de raad van bestuur van Sperry Corp (groot defensie- en IT-bedrijf). Na de fusie van Sperry met Burroughs in september 1986 werd hij automatisch bestuurder van het nieuwe bedrijf Unisys, met ondermeer de bedoeling om een contract te winnen voor de ontwikkeling van Trident Submarine Computer Systems.

Unisys had in de jaren ’80-’90 grote defensie- en overheidscontracten wereldwijd, maar was ook betrokken bij grote corruptieschandalen (o.a. "Ill Wind Pentagon"-affaire met smeergeld en omkoping; het schandaal viel precies in de periode dat Carlucci Secretary of Defense was, 1987-1989).

Voor ons: Léon-François Deferm (boezemvriend van Guy Mathot) kocht eind 1987/begin 1988 de Unisys-fabriek in Herstal (bij Luik, voormalig Burroughs-plant) voor een symbolisch bedrag (3 Belgische Frank). Hij richtte daarvoor Trident Technology Holding/Trident Technologies International SA op. Trident ging in 1989 failliet na onvoldoende orders.

Deferm en Trident werden genoemd in verband met de Agusta-smeergeldaffaire en de moord op André Cools (1991), waarbij Trident een vehikel zou zijn geweest om fondsen te laten lopen. Via Deferm kom je al rap uit bij Delperdange en zijn firma ZEUS (ook IT).

Deferm hield samen met Verdeyen Le Circus (Ukkel) open - zie mijn eerdere post over de verklaringen van Verdeyen, toch wel een belangrijk figuur in de Bende-dossiers, die naadloos aansluiten bij de zaak Casolaro, op velerlei manieren. Ik beschouw de verklaringen van Verdeyen als essentieel en geloof hem grotendeels.

3) Wackenhut

Carlucci zat in de raad van bestuur (director) van Wackenhut, een Amerikaanse private security- en inlichtingenfirma met sterke banden met de CIA en defensie. Wackenhut rekruteerde vaak uit militaire en inlichtingendiensten en fungeerde soms als verlengstuk voor overheidsoperaties.

Voor ons: Wackenhut had in de vroege jaren ’80 een filiaal in Brussel. De lokale directeur was Jean-Francis Calmette (ex-OAS, extreem-rechts) die expliciet leden van WNP inhuurde als bewakers en hen combat- en vechttraining gaf. Barbier werkte als Wackenhut-bewaker bij de synagoge die in 1982 werd opgeblazen.

Dat lijken me allemaal toch wel pertinente pistes; passen ze niet onder de rubriek "Motief", fair enough. Maar ik zou ze niet minimaliseren. Hebben we het hier al gehad over Carlucci? Het zijn maar enkele voorbeelden over wat er allemaal te rapen valt via Casolaro, voor wie graven wil.

Na nazicht is de naam Carlucci eenmaal gevallen, verstopt in een lange post over... Cools (~ Deferm/Unisys) en Gerald Bull (~ genoemd door Casolaro).

"Cools had most imprudently announced to the Belgian press after his return from Switzerland, that he would soon release startling evidence about corruption in Belgium's growing arms industry and its ties to the Canadian billionaire Bronfman brothers, a number of major U.S. political figures and republican fat cats with influence reaching into the inner circles of the Bush White House. Among the names that Cools promised to present evidence on were Dick Cheney, Neil Bush, Frank Carlucci, Donald Rumsfeld and members of the powerful Republican Barbour and Racicot clans who all own large shares in major arms manufactuerers as well as Britain's Jonathan Aitken,

Thatcher's secretary of state for defense who had large holdings in a string of British arms suppliers and was a leading figure in the Tory Party hierarchy. Cools was murdered before he could release his findings. Cools had also investigated the the deal Gerald] Bull had made with Saddam Hussein, a deal which proved fatal to him, to design and build a "super gun". Bull's deal with Iraq had been bankrolled by Societe Generale, the banking arm of the Societe Generale de Belgique, a holding company of the Belgian royal family which owns 40% of the country's industry."

» Forum

14

dim wrote:

Ook als jullie vinden dat de Bende enkel een kwestie was van lokaal gespuis, mij allemaal goed.

Vermits ze de streek goed kenden, waren ze hoogstwaarschijnlijk "lokaal". En vermits ze er niet voor terug deinsden om rijkswachters en getuigen te vermoorden tijdens een nachtelijke inbraak, is het woord "gespuis" wel het minste dat je kan zeggen.

dim wrote:

Ik doe nog één poging: als voorbeeld van hoe de Casolaro-zaak (die begon met het PROMIS schandaal, computer/software/IT-gerelateerd en bedoeld voor ondermeer spionage; Robert Maxwell zou volgens sommigen gefungeerd hebben als globale verkoper/distributeur) relevant kan zijn bij het zoeken naar "motieven".

Je moet niet op zoek gaan naar motieven. Je moet op zoek gaan naar feiten, bewijsstukken, buit en betrouwbare getuigenverklaringen. Op basis van die gegevens ga je hypotheses formuleren die ondersteund worden door de bewijzen.

Anders kan je eender wie of eender wat koppelen aan het dossier en dan op zoek gaan in het dossier naar argumenten die je hypothese ondersteunen. Dat is zoals Eddy Vos ooit zei: "als je wilt dat de Bende uit Chinezen bestond, ga je in het dossier genoeg argumenten vinden om die theorie te ondersteunen". Maar zo werkt het natuurlijk niet.

Daarom dat ik dus de "koffiebonen-test" heb ontwikkeld. wink

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Geachte Dim,

Hartelijk dank voor je volharding doorheen de tijd. De continuïteit in wat je op het forum brengt verdient alle respect.

Het document » archive.org/details , (Verdeyen zijn verwijzingen), Frankrijk, 10th Special Forces, Vielsalm, Lavi, Boas, Iran Contra ... Om het in een paar kernwoorden samen te vatten.

Vriendelijke groet, dankjewel.

16

dim wrote:

Casolaro, die "gezelfmoord" werd begin jaren 90 was op het spoor van een "run away" organisatie (hij noemde het de "Octopus" of "Cabal") die voortkwam uit een Old Boys-netwerk van de vroege CIA

De snijwonden aan zijn polsen werden door de patholoog als consistent met zelftoegebracht letsel beschouwd. Er waren geen tekenen van een worsteling, dwang of verdoving. Ook ontbraken typische aanwijzingen van een geënsceneerde scène.

Er werden geen sporen gevonden - zoals vingerafdrukken of getuigenissen - die overtuigend wijzen op de aanwezigheid van een andere persoon in de hotelkamer op het moment van zijn overlijden.

Casolaro bevond zich in een moeilijke situatie: zijn onderzoek liep vast, hij had financiële problemen en voelde druk om resultaten te leveren. Volgens sommige getuigen was hij gefrustreerd en uitgeput.

Hoewel hij ook zei dat hij "nooit zelfmoord zou plegen", zijn er volgens onderzoekers aanwijzingen dat hij tegenstrijdige signalen gaf en zich labiel gedroeg in de periode voor zijn dood.

Ondanks de speculaties rond zijn onderzoek naar complexe dossiers (zoals de Iran–Contra affair en de Inslaw affair), is er nooit concreet, verifieerbaar bewijs gevonden dat hij effectief het doelwit was van een georganiseerde liquidatie.