1

Topic: Leopold Van Esbroeck

12 Maart 1985

Op 12 maart werden Léopold van Esbroeck en Jean Bultot door de gerechtelijke politie te Brussel gearresteerd ingevolge een inlichting uitgaande van de Bank Brussel Lambert, luidens welke effecten ter inning waren aangeboden waartegen verzet was aangetekend. Het onderzoek heeft uitgewezen dat Bultot had getracht een partij effecten voor een waarde van ongeveer 1.500.000 frank ten gelde te maken, die hem door Léopold van Esbroeck waren overhandigd. Er zij aangestipt dat Bultot van Esbroeck zeer goed kende, omdat de laatstgenoemde herhaaldelijk in de gevangenis van Sint-Gillis was opgesloten.

Daders » Bende De Staerke

2

Re: Leopold Van Esbroeck

Weet iemand of Jean Bultot of Leopold Van Esbroeck of andere eventuele verdachten, in voorlopige hechtenis gezeten heeft in Gent en namelijk in 'De Nieuwe Wandeling en dit in de loop van 1985. Een persoon van rond de 1.90m en Nederlandstalig. Kan zeer belangrijk zijn!

3

Re: Leopold Van Esbroeck

Weet ik niet, Van Esbroeck heeft in Leuven, Brussel en in Waalse gevangenissen gezeten. Ik zal  eens rondvragen op het Franse forum. Maar ik weet wel dat bijvoorbeeld een gedetineerde die in Dendermonde zit en bij een rechtzaak in beroep gaat tegen zijn straf, dan gaat die gedetineerde automatisch 2 weken naar Gent en komt die zaak dan in Gent voor en als hij daar vrijgesproken word is hij buiten (vanzelfssprekend), blijft hij aangehouden dan gaat hij terug naar Dendermonde. Dus in Gent komen waarschijnlijk wel veel gevangenen te zitten in beroep.

Ik weet dat het proces van De Staerke in Gent is verlopen voor het Hof van Beroep, dus waarschijnlijk zullen er zeker leden van die Bende in de gevangenis van Gent verbleven hebben. Dus Phillipe De Staerke zal wel in Gent verbleven hebben denk ik. Het proces ging eerst van start in Dendermonde maar zou later aan Gent toeverwezelijkt worden, het was een proces met hindernissen » Bende De Staerke

Daar kan je ook lezen bij Onderzoek dat hij door meerdere getuigen is gezien in Aalst, niet alleen voor de overval ook tijdens. De Staerke was geen 1m90 maar schoenen met dikke zolen maakten van hem "de reus"

Van zijn bekentenissen geloofde men niet veel, maar waren die getuigenissen dan geen bewijs om hem verdachte nummer één te maken? Hij zal toch in ieder geval meer weten, zijn alibi's slaan op niks. Hij geeft de avond na Aalst een zware koffer komen brengen bij Papadopoulos in Brussel, waar De Staerke beweerd dat het goud was en dat juist de dag van de overval. Een zaak die ze onvoldoende onderzocht hebben volgens mij.

4

Re: Leopold Van Esbroeck

Renne wrote:

Van zijn bekentenissen geloofde men niet veel, maar waren die getuigenissen dan geen bewijs om hem verdachte nummer één te maken?

Natuurlijk, hij is en blijft verdachte nummer één en niet alleen voor de overval in Aalst. Ook voor o.a. de moord in Les Trois Canards in Ohain is hij lange tijd een hoofdverdachte geweest. Het lijkt echter dat het de speurders in Jumet nooit veel interesse hebben gehad in het spoor-De Staerke.

Renne wrote:

hij geeft de avond na Aalst een zware koffer komen brengen bij Papadopoulos in Brussel,waar De Staerke beweerd dat het goud was.

Maar waar na onderzoek speurders eigenlijk ontdekken dat er wapens in hebben gezeten.

Renne wrote:

Ik weet dat het proces van De Staerke in Gent is verlopen voor het Hof van Beroep.

Ik ben niet echt thuis in de wereld van gerecht en justitie, maar is het niet raar dat zo'n zaak direct voor het hof van beroep komt? Moest het dossier De Staerke niet voor het Hof van Assisen verschijnen? Moest een volksjury niet beslissen over het lot van de Bende De Staerke? Als je een zaak direct voor het hof van beroep brengt, dan valt er toch een manier weg om in beroep te gaan. Of zie ik dat nu verkeerd?

Renne wrote:

De Staerke was geen 1m90 maar schoenen met dikke zolen maakten van hem "de reus"

Bij dat verhaal van die zolen stel ik mij toch een paar vragen. Is zo'n hoge schoen niet verschrikkelijk onhandig om een overval te plegen? Je moet toch snel kunnen lopen en flexibel zijn, volgens mij is dat met zo'n schoenen verschrikkelijk onhandig. Ik denk dat - als er inderdaad zo'n schoenen zijn gebruikt - iemand dat wel had gezien. Denk maar aan de kroongetuige in Aalst, die de 'reus' van kop tot teen heeft gezien.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Leopold Van Esbroeck

Ben wrote:

Moest het dossier De Staerke niet voor het Hof van Assisen verschijnen? Moest een volksjury niet beslissen over het lot van de Bende De Staerke?

Het proces van De Staerke is niet voor Assisen verschenen, maar voor de correctionele rechtbank. De correctionele is zonder jury. Het proces van De Staerke was ging oorspronkelijk naar de correctionele rechtbank in Brussel op vraag van de verdediging van diverse verdachten. Maar het parket van Dendermonde tekende hier beroep aan tegen dit tussenvonnis en zo gaat het dossier van De Staerke naar Gent naar het Hof van Beroep.

6

Re: Leopold Van Esbroeck

Ben wrote:

Bij dat verhaal van die zolen stel ik mij toch een paar vragen. Is zo'n hoge schoen niet verschrikkelijk onhandig om een overval te plegen?

Ik ben nu een boek aan het lezen "De Bende en co, 20jaar destabilisering in België". Daar staat dat de overvallers in Aalst en ook op de andere plaatsen in '85 voorzien waren van militaire gevechtsschoenen.

7

Re: Leopold Van Esbroeck

Op de website staat een interview met Leopold van Esbroeck. Daders » Bende De Staerke

Daarin beschuldigd Van Esbroeck Jean Bultot van betrokkenheid bij de Bende van Nijvel:

"Ik kan me enkel baseren op wat ik toen zag en hoorde. Wat ik verkondig, is dus ook niet meer dan mijn persoonlijke mening. Twee keer heeft Bultot, die in die tijd nog directeur van de gevangenis van Sint-Gillis was, contact met mij opgenomen. De eerste keer gebeurde dat in de nacht van 24 januari 1985. Samen met mijn maat van toen, Dominique Salesse, had ik op zijn bestelling een inbraak gepleegd in de Sarma in Waterloo. We stalen vijftien videoapparaten. Ik heb nooit geweten waar Bultot die voor nodig had."

"Diezelfde nacht gingen we de buit overhandigen. 'Wel Pol, ik sta versteld,' zei hij. 'Ik dacht dat je een heler was. Nu zie ik dat je de inbraak zelf gepleegd hebt.' Ik legde hem uit dat ik het voordeliger achtte om het zelf te doen en dat er geen risico aan verbonden was. 'Ik heb je iets voor te stellen,' zei hij. Hij zou me er later nog over spreken. Ik was nieuwsgierig, drong aan. Per slot van rekening was hij gevangenisdirecteur."

"Toen sprak hij me over simulacres de braquages, schijnovervallen op warenhuizen. Hij gebruikte, dat herinner ik me nog goed, het woord attentats. Op het moment zelf heb ik niet gereageerd, maar later besefte ik dat hij me wou inhuren voor de Bende van Nijvel. In diezelfde periode moest Bultot dan plots dringend Philippe De Staerke en Dominique Salesse spreken. Ik ben er zeker van dat hij dat aanbod ook aan hen heeft gedaan. De Staerke was tot alles in staat."

"Na de bloedige raid op de Delhaize in Aalst heeft Salesse tijdens een verhoor spontaan zijn hele criminele loopbaan opgebiecht. Vanwaar die paniek, die angst? Kort na de aanslagen in Eigenbrakel en Overijse is er een zware ruzie ontstaan binnen de Bende-De Staerke. Ik was er zelf niet bij en geen van de aanwezigen heeft me ooit willen vertellen waar het over ging, zelfs Salesse niet. Was het over vrouwen of de verdeling van een buit gegaan, dan was er geen enkele reden tot geheimhouding geweest, dus ga ik ervanuit dat het iets heel ernstigs betrof."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Leopold Van Esbroeck

Van Esbroeck is opnieuw op vrije voeten » Gangster 'Popolino' al voor vijfde keer vrijgelaten

Re: Leopold Van Esbroeck

De voormalige topgangster Leopold Van Esbroeck, alias Popolino, heeft vrijdag aan de Brusselse Zavel enkele Afrikaanse beeldjes uit een antiekzaak ontvreemd. Hij moet nu voor de zoveelste keer in zijn leven terug naar de cel.

Meer » 'Popolino' moet weer in de cel

http://1.standaardcdn.be/Assets/Images_Upload/2007/11/27/BIBU11_GBC1KJ2NT.1+FBI_vanesbroeck.jpg.h170.jpg

Re: Leopold Van Esbroeck

Van Esbroeck kreeg eveneens de vraag van Bultot of hij wou meedoen aan iets groters dan kleine diefstallen plegen. Volgens Van Esbroeck wist Bultot veel meer.